بورس تهران درگیر مسایل بیرونی است

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۴۶

یک فعال بازار سرمایه گفت: حمایت بانک‌های بزرگ و تغییر قاعده بازی در بورس و افزایش یک درصدی دامنه نوسان تاثیری در بهبود وضعیت بورس نداشته و بورس تهران تحت تاثیر مسایل سیاسی و منطقه‌یی قرار دارد.

اسماعیل فرقی‌ معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین‌ در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص حمایت بانک‌های بزرگ از بورس تهران گفت: بانک‌ها در روزهای اخیر حمایت خاص و ملموسی از بازار سرمایه نکردند و اگر حمایتی انجام دادند روی چند سهم خاص خود این کار را انجام داده‌اند که تاثیری در روند بورس نداشته است، لذا باوجود دستور وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت بانک‌ها از بورس، بانک‌ها به بازار سرمایه کمکی نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: بورس تهران در حال حاضر منتظر حل شدن مسایل سیاسی است و تنها چیزی که به بازار غالب است مسایل سیاسی و منطقه‌یی است به‌طوری که اخبار مثبت شرکت‌ها و تعدیل مثبت آنها تاثیری در بازار نداشته و بازار به آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

فرقی درخصوص تاثیر افزایش دامنه نوسان در بورس گفت: در حال حاضر بورس تهران تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار داشته و تغییر و افزایش دامنه نوسان تاثیری در روند بورس ندارد، زیرا در حال حاضر بازار در رکود به سر برده و کشش باز شدن دامنه نوسان را ندارد.

وی افزود: بازار سرمایه روی دامنه نوسان 4درصد تقاضایی ندارد که حالا بگوییم با افزایش یک درصدی مشکل بازار برطرف می‌شود، لذا تغییر دامنه نوسان در شرایط فعلی توجیه منطقی ندارد. فرقی خاطرنشان کرد: دامنه نوسان در زمان دبیرکلی عبده تبریزی چندین بار افزایش پیدا کرد زیرا فشار تقاضا در آن زمان زیاد بود، لذا دامنه نوسان به 5 درصد افزایش پیدا کرد تا فشار تقاضا کاهش یابد ولی در حال حاضر بازار سرمایه کشش لازم را ندارد زیرا تقاضایی در بازار نیست.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌ها در شرایط فعلی حتی یک‌درصد نوسان قیمت را پر نمی‌کنند، اظهار کرد: اگر دامنه نوسان به‌طور کلی برداشته می‌شد بهتر از این بود که یک‌درصد افزایش پیدا می‌کرد زیرا افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان قیمت مشکلی از بازار را حل نمی‌کند.

به گفته فرقی افزایش دامنه نوسان زمانی صورت می‌گیرد که تقاضا در بازار افزایش یافته و هجوم سهامداران برای خرید زیاد باشد، لذا باز شدن دامنه نوسان در آن زمان تاثیر دارد تا قیمت سهم زودتر به سقف قیمتی خود برسد و سهامدار برای خرید مختار باشد اما اکنون تقاضای زیادی برای سهام شرکت‌ها وجود ندارد.

معاون شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه این تغییر کمکی به بازار سرمایه نمی‌کند و تنها اجرای یک مصوبه است، گفت: در حال حاضر رکود بورس ادامه داشته و وعده‌های مسوولان درخصوص بهبود شرایط تاثیری در بورس ندارد مگر اینکه مجلس به کمک بازار آمده و منابعی از صندوق توسعه ارزی به صورت عملی وارد بورس شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر