گروه موسیقی تک‌نفره هندوستان

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۴۴

حکومت مودی در هندوستان

یک سال پیش نارندرا مودی با قول شغل‌های بیشتر، رفاه و شناخت بین‌المللی وارد دفترش شد. پیشرفت او به طور دردناکی آهسته بوده و این مشکل به خاطر کمبود فرصت هم نیست. آقای مودی بیش از هر نخست‌وزیر دیگری که در تاریخ اخیر به ذهن می‌آید قدرت را در دست دارد، اما مشکل اینجاست که هندوستان نیازمند تغییر است و این وظیفه برای یک گروه یک‌نفره بیش از حد بزرگ است. شک زیادی درباره قابلیت‌های هندوستان وجود ندارد؛ کشوری که تا نسل آینده تبدیل به پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد، می‌تواند تبدیل به یکی از 3اقتصاد بزرگ جهان شود و می‌تواند در حال حاضر، نسبت به هر تاریخی از گذشته خود، قدرت و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. اما آقای نخست‌وزیر در قلب خود باور دارد تنها یک مرد باید این کشور را در این مسیر هدایت کند: نارندرا دامودارداس مودی. آقای مودی طوری رفتار می‌کند که انگار بهبودهای کوچک بسیار می‌توانند تبدیل به دستاوردهای دگرگون‌کننده شوند. این طور نیست. او هنوز دارد مثل وزیر ارشد گجرات فکر می‌کند، نه یک رهبر ملی که ماموریتش ثروتمند و قوی کردن هندوستان است. اگر او می‌خواهد کشورش را دگرگون کند، گروه موسیقی تک‌نفره هندوستان نیازمند نغمه‌یی جدید است.


ناسیونالیسم اسکاتلندی - چطور پایانش دهیم

طی 3سده گذشته، اتحاد بین اسکاتلند و انگلستان از جنگ‌ها، رقابت‌ها و سال گذشته هم از یک رفراندوم نفس‌گیر جان سالم به در برده است. اما بیش از پیش اسکاتلند دارد تبدیل به کشوری جدا برای خود می‌شود. به زودی درباره درجه مالیات بر درآمد خود تصمیم خواهد گرفت، نیمی از رسیدهای فروش مالیات افزوده بر ارزش را کنترل خواهد کرد و سن رای‌دهی در انتخابات اسکاتلند نیز ممکن است به 16سال کاهش یابد. حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) نیز بعد از اینکه در انتخابات روز هفتم ماه می‌ تقریبا به طور کامل رای‌های این منطقه را در دست گرفت، حالا خواستار چیز بیشتری است و با دیوید کامرون، نخست‌وزیر این اتحادیه لرزان، روبه‌رو شده تا خواسته‌های خود در زمینه‌های تنظیم مالیات تجاری، حقوق حداقل و جنبه‌های بیشتر سیاست‌های رفاهی را مطرح کند. اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، اسکاتلند که همین حالا نیمه جدا شده است، تبدیل به همسایه دوردست‌تر خواهد شد. کامرون می‌تواند با اهدای خودمختاری مالی به اسکاتلند، شیوه حکومت را قوی‌تر کند و درخواست‌های استقلال را عقب بزند.


ژئوپلیتیک خلیج - سعودی‌های جدید

حکمرانان عربستان سعودی مدت زیادی است که تاثیرگذاری خود را در خفا پیش برده‌اند. آنها از دلار نفت برای خرید ثبات در خانه، رام کردن دولت‌های خارج آب‌ها و تبلیغ اسلام استفاده کرده‌اند. اما حالا در میان آشوب خشونت‌وار خاورمیانه و رقابت روبه‌رشد آنها با ایران، سعودی‌ها دارند در زمینه سیاست‌های داخلی، خارجی و اقتصادی با شجاعت غیرقابل منتظره‌یی برخورد می‌کنند. حالا چه با نقشه‌های از پیش طراحی شده و چه به طور اتوماتیک، آنها تبدیل به نیروی برتر رهبری دنیای عرب شده‌اند. عرب‌ها شدیدا نیازمند رهبران مدرن و پویا هستند. اما در حال حاضر بیشتر کارهایی که حکمرانان سعودی دارند انجام می‌دهند مانند شرط‌بندی و قمار بی‌پروایانه به نظر می‌رسد تا تلاش برای مقابله با مشکلات حقیقی این کشور، حالا چه برسد به مشکلات منطقه. اگر رهبری کنونی سعودی می‌خواهد خوب کار کند، باید با سرعت بسیار بیشتری شکل تازه‌یی به خود بگیرد.


مدارس در ایتالیا - کلاسی که در آن تفرقه افتاده

دو مشکل بزرگ پیش‌روی دولت اصلاح‌طلب ایتالیا به رهبری ماتئو رنزی قرار دارد: عدم اعتماد به پروسه رقابت و انتخاب و ترس از تغییر که ممکن است مشکلات موجود از جمله دادن شغل‌های مختلف به دوستان و آشنایان را بدتر کند. هر دوی این مشکل‌ها، پروسه به‌روزرسانی سیستم آموزشی ایتالیا را به خطر می‌اندازند. نتایج کنونی مدارس ایتالیا‌ آشفته هستند. برنامه ارزیابی بین‌المللی دانشجو (پی‌آی‌اس‌ای) نحوه عملکرد دانش‌آموزان 15ساله در زمینه‌های ریاضی، خواندن و علوم را با هم مقایسه کرده و دانش‌آموزان ایتالیایی تا حدودی از درجه متوسط پایین‌تر بوده‌اند. در تحقیق دیگر، ایتالیا پایین‌ترین یا دومین کشور ضعیف در میان 20کشوری بود که در زمینه سواد و حساب جوانان 16 تا 24ساله مورد بررسی قرار گرفته بودند. اما پایه هر چه باشد، بهبودها می‌توانند بهره‌وری را افزایش دهند و نرخ بیکاری جوانان ایتالیا را تا سقف 43درصد کاهش دهند. با این وجود، لایحه‌ اصلاحات سیستم آموزشی کشور باعث به وجود آمدن 3اعتراض ملی‌شده و ممکن است بتواند مشکلات عمده‌یی را نیز برای حزب دموکراتیک آقای منزی به وجود بیاورد. اگر منزی کوتاه نیاید، بسیاری از معلم‌ها ممکن است ناراضی باقی بمانند، اما این ممکن است بهای تغییر مورد نیاز باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر