روبات‌های نوازشگر می‌آیند

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۳۷

دانشمندان به فکر ساخت روبات بایمکس واقعی هستند؛ رباتی که در سال2014 در یک انیمیشن به تصویر کشیده شد و کلی طرفدار به خود جلب کرد. در واقع، دانشمندان با الهام از این روبات کارتونی، به فکر ساخت نسل روبات‌‌های مهربان و دوست انسان افتاده‌اند. ستاره انیمیشن «قهرمان بزرگ شماره 6» کمپانی دیزنی یعنی بایمکس، از زمانی که این انیمیشن اکران شده، قلب میلیون‌‌ها نفر را در سراسر جهان ربوده است اما درحالی که این روبات بالون شکل، یک اثر علمی- تخیلی محسوب می‌‌شود، دانشمندان به ساخت این روبات به شکل واقعی هستند و می‌خواهند با الهام از این قهرمان تخیلی، روبات‌های نرم و دوستدار انسان طراحی کنند. کریس اتکسن که کارش در زمینه روباتیک نرم است قصد دارد از بایمکس در ساخت روباتی واقعی الهام بگیرد. اتکسن و همکارش، یانگ لی پارک از محققان علوم رایانه در دانشگاه کارنگی ملون هستند.

اتکسن می‌‌گوید برداشت عموم مردم درحال تغییر است و آنها درحال درک این موضوع هستند که روبات‌‌ها لزوما نمی‌‌خواهند کنترل جهان را به دست بگیرند. ‌ وی در ادامه اضافه می‌کند: «فکر نمی‌‌کنم هرگز بتوان هالیوود را از ساختن فیلم‌‌هایی که روبات‌‌های قاتل دارد، متوقف کرد اما فکر می‌‌کنم مردم خواستار کمک تکنولوژی هستند.»

در ماه مه 2015 انیمیشن قهرمان بزرگ شماره 6 از فروش در باکس‌آفیس و دی‌وی‌دی‌‌ها تنها در امریکا مبلغی بالغ بر 220میلیون دلار را برای شرکت دیزنی به ارمغان آورد.

پارک در این‌باره می‌‌گوید: «10سال پیش مردم روبات می‌ساختند اما آنها بیشتر علاقه‌مند به ساخت روبات‌هایی با مواد سخت و غیرقابل انعطاف و ماشین‌آلات قدرتمند بودند».

وی اضافه می‌‌افزاید: تا همین اواخر بیشتر تحقیقات و پیشرفت در زمینه روباتیک فضایی بر محور تولید و بخش‌های نظامی متمرکز بود. به جای هواپیماهای بدون سرنشین و کارگران اتوماتیک از جنس آهن، ماشین‌‌هایی که پارک و اتکسن می‌‌سازند از جنس لاستیک و پلاستیک است که آنها را برای تعامل با انسان‌ها ایمن‌تر می‌سازد.

همچنین این پژوهشگران به فکر دادن حس لامسه، توانایی که با پیشرفت در زمینه علوم مواد درحال حاضر انجام‌شدنی است، به روبات‌‌های نرم خود هستند. بنا به گفته‌‌های کارمل مجید، پروفسور مهندسی مکانیک، قدم بعدی به سوی طراحی یک روبات ایمن و دوستدار انسان پیشرفت و توسعه تکنولوژی‌‌هایی است که فاصله بین مواد نرم و سخت‌افزار کامپیوتر را کم می‌‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر