سردرگمی تولید در نبود استراتژی قابل قبول

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۲۸

محمدرضا فریوری، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر لزوم اصلاح نرخ ارز آزاد متناسب با نرخ تورم برای جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا گفت: بخش صنعت فاقد استراتژی روشن و منطبق با نیازهای کشور است.

محمدرضا فریوری در گفت‌وگو با فارس، در مورد راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا به کشور اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسایلی که می‌تواند مانع از واردات غیرمنطقی کالا به کشور شود، اصلاح نرخ ارز در بازار آزاد متناسب با نرخ تورم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، اگر در یک سال تورم 15درصدی را تجربه کنیم، این مساله قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی اگر نرخ ارز در بازار آزاد ثابت بماند یا معادل نرخ تورم، افزایش نداشته باشد، یک نوع رانت و حمایت از واردکنندگان به عمل خواهد آمد.

فریوری تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز معادل با میزان تورم، قیمت واردات مواد اولیه صنعت نیز افزایش خواهد یافت اما صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، این مساله را پوشش خواهند داد و در مجموع، محصولات تولیدی با قیمت منطقی قابل ارایه خواهند بود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح نرخ سود بانکی در حد نرخ تورم‌گفت: نرخ سود بانکی نباید کمتر از نرخ تورم باشد تا سپرده‌گذاران ضرر نکنند، ولی هرقدر نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بالا باشد، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. وی افزود: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در حال کمرنگ شدن هستند، زیرا نرخ بازگشت مناسبی ندارند و سود سپرده‌گذاری در بانک بالاتر از سود تولید است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، جلوگیری از قاچاق رسمی و غیر رسمی کالا را از دیگر عوامل موثر در حمایت از تولیدات داخل عنوان کرد و گفت: حجم بالایی از قاچاق به صورت غیررسمی صورت می‌گیرد، اما در کنار این، قاچاق از طریق مبادی گمرکی نیز وجود دارد که در واقع با دور زدن یا استفاده از تعرفه‌های نامنطبق صورت می‌گیرد، به‌طوری که حقوق و عوارض قانونی پرداخت نمی‌شود و رقابت نابرابری با تولیدات داخلی شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم جهت دادن منابع و تسهیلات بانکی به سمت افزایش تولید داخل گفت: در حال حاضر بخش صنعت با کمبود نقدینگی روبه‌روست که باید اصلاحات لازم در این بخش انجام شود. به گفته وی، در حال حاضر کشور فاقد یک استراتژی روشن برای توسعه اقتصادی و صنعتی است و استراتژی که با نیازهای کشور منطبق باشد و مسوولان برای اجرای آن مصمم باشند، وجود ندارد.

فریوری با بیان اینکه در حال حاضر بخش صنعت دچار روزمرگی شده است، گفت: طی 10 سال اخیر مسیر شفافی در جهت رشد و توسعه صنعتی طی نشده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که صنعت را دچار سردرگمی کرده، نبود یک استراتژی قابل اجراست و دستورالعمل‌هایی که عموما کوتاه‌مدت، گذرا و موقتی هستند نیز دردی از دردهای صنعت را دوا نمی‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر