اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۲۴

شناسنامه‌دار شدن مصنوعات طلا برای جلوگیری از قاچاق

ایسنا مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا در راستای پیشگیری از قاچاق طلا و شفافیت گردش آن در حوزه فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی خبر داد. محمد تشرفی اظهارکرد: موضوع شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا درحال پیگیری است که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر اجرایی شود. وی تاکید کرد: بررسی و پیشنهاد حذف موانع تجارت قانونی سنگ‌های قیمتی و فلزات گران‌بها ازجمله برنامه‌های کلان پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز به شمار می‌رود که اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام می‌شود. تشرفی افزود: بعضا شاهد فروش مصنوعات طلای تقلبی هستیم که خریداران در این زمینه اطلاع و تخصصی ندارند لذا با شناسنامه‌دار شدن آنها، این‌گونه مشکلات برطرف می‌شود. به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 10ماهه سال گذشته حدود 19کیلوگرم سنگ قیمتی وارد کشور شده درحالی که نیاز کشور بیش از آن برآورد می‌شود. وی با اشاره به ورود غیرقانونی شمش طلا به کشور تصریح کرد: نیاز مصرفی سالانه کشور به شمش طلا حدود 110تن و گردش سالانه آن حدود 300تن برآورد می‌شود که این نشان از ورود غیرقانونی شمش طلا به کشور است.


صادرات 160 تن زعفران در سال 93

ایلنا در سال گذشته ۱۶۰تن زعفران صادر شده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳درصد رشد به لحاظ وزنی داشته است. محمود بازاری با بیان اینکه محصول زعفران یکی از اقلام مهم در سبد صادراتی کالاهای کشاورزی محسوب می‌شود و محصولی استراتژیک است، گفت: ما در این محصول مزیت مطلق داریم و سهم بالای ۹۶درصد از تامین این محصول در دنیا برای ایران است. وی افزود: این محصول یکی از اقتصادی‌ترین و با ارزش‌ترین محصولات درحوزه سبد تولیدی کشور است که در سال‌های گذشته سطح زیرکشت این محصول افزایش خوبی نیز داشت و هم‌اکنون در استان‌های مختلف ۸۰هزار مترمربع زیرکشت زعفران قرار دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان اشتغال برای کشت این محصول مشخص است یا خیر؟ گفت‌: به نظر می‌رسد، جمعیت ۲۰۰تا ۲۵۰هزار نفر و شاید هم بیشتر در این عرصه فعال باشند. به خصوص در فصل برداشت و فرآوری و جداسازی کلاله محصول خشک و دسته‌بندی و بسته‌بندی تعداد این افراد بیشتر هم می‌شود. بازاری تصریح کرد: تولید زعفران سطح اشتغال خوبی در مناطق کم برخوردار کشور دارد و با توجه به نیاز متقاضیان بالقوه دنیا حجم آن را می‌توانیم افزایش دهیم. مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور با اشاره به صادرات زعفران به اسپانیا افزود: در طرح جامع تولید زعفران به چند بخش ارتقا کیفیت، افزایش بهداشت و بازاریابی و تجارت توجه ویژه‌یی شده است. وی ادامه داد: مهم‌ترین کمک دولت در این میان می‌تواند افزایش تولیدات از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بهبود در وضعیت صادرات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. وی تصریح کرد: کشور چین به دلیل جمعیت زیاد جز حوزه غذا درخصوص مصارف دارویی نیز بازار بالقوه‌یی دارد که باید به آن توجه ویژه‌یی شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت کشور با بیان اینکه ضرورت دارد، کشورهایی که زعفران را با بسته‌بندی ریز‌تر می‌پسندند شناسایی کنیم، افزود: برای ایجاد ارزش‌افزوده بالا‌تر و افزایش فروش این محصول نیازمند بازاریابی قوی‌تری هستیم. در اروپا زعفران کاربرد‌های متنوعی دارد و جز مصارف غذایی در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. وی درخصوص میزان آب مصرفی برای این محصول نیز افزود: این محصول نیاز چندانی به آب ندارد و با چند نوبت آبیاری به ثمر می‌رسد. بازاری در پاسخ به این پرسش که در سال ۹۳ میزان صادرات زعفران چقدر بوده است؟ گفت: در سال گذشته ۱۶۰تن زعفران صادر شده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳درصد رشد به لحاظ وزنی داشته است. وی ادامه داد: همچنین به لحاظ ارزشی در سال ۹۳ رقمی به ارزش ۲۲۷میلیون دلار زعفران صادر شد که نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۳درصد رشد داشت.


سازمان استاندارد بازوی مشورتی بخش خصوصی

ایلنا رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: این سازمان می‌تواند به عنوان بازوی علمی، اجرایی و مشورتی درکنار دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.

نیره پیروزبخت در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل استاندارد مازندران افزود: در چند سال اخیر بسیاری این سازمان را مزاحم می‌دانستند ولی این رویکرد در دولت جدید تغییر یافته است. وی اضافه کرد: اکنون بسیاری این سازمان را همراه و مشاور خود می‌دانند از این رو بخش خصوصی باید بیشتر از ظرفیت آن بهره‌مند شود. وی ابراز امیدواری کرد که در رویکرد نوین، سازمان استاندارد بتواند هرچه زودتر عقب‌ماندگی‌های چند سال اخیر را جبران کند. رییس سازمان ملی استاندارد بر لزوم به کارگیری همه ظرفیت‌های این نهاد درحوزه‌های مختلف اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: با کمک استاندارد می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی در مراودات تجاری و بین‌المللی را حل کرد. پیروزبخت با بیان اینکه این سازمان در چهار سال اخیر ارتقای رتبه داشته است، خاطرنشان کرد: این سازمان در طول چهار سال گذشته از رتبه 32 ایزو به رتبه 27 ارتقا یافته است. رییس سازمان ملی استاندارد ایران مازندران را یکی از استان‌های مهم اقتصادی کشور ارزیابی کرد و گفت: مازندران یکی از مناطق راهبردی کشور از نظر مولفه‌های مد نظر اقتصاد پویا و توسعه پایدار است. پیروزبخت تجارت با کشورهای حوزه آسیای میانه و روسیه را یکی از ظرفیت‌های استان مازندران عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر