امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و تاسیس شورای مشترک بازرگانی در اندونزی

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۲۳

گروه بازرگانی

در همایش تجاری ایران- اندونزی که با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، وزیر هماهنگ‌کننده امور اقتصادی اندونزی و سفرای دو کشور، صبح روزگذشته در محل اتاق ایران برگزار شد؛ گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران -اندونزی مورد تاکید قرار گرفت.

براساس این گزارش، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی، دینی و اجتماعی و دارا بودن روابط سیاسی نزدیک اظهار کرد: دولت ایران در سیاست‌های روابط اقتصاد خارجی خود اولویت را به کشورهای مسلمان و دوست داده و توصیه به احیای سریع فعالیت‌های کمیسیون مشترک کرده است.

رییس اتاق ایران ادامه داد: ایران با برخورداری از زیرساختارهای مناسب موقعیت استثنایی در منطقه دارد. ایران دارای 10بندر بین‌المللی، 13هزار کیلومتر راه‌آهن، 12هزارکیلومتر خط لوله نفت و گاز و 300معدن شناسایی شده و پانزدهمین کشور برتر منابع غنی فلزی و غیرفلزی، پنجمین تولیدکننده آهن، نخستین تولید‌کننده فیروزه و هشتمین تولید‌کننده سیمان است.


ایران پل ارتباطی شرق و غرب

شافعی افزود: ایران پل ارتباطی شرق و غرب و متصل‌کننده شمال و جنوب و جایگاه منحصر به فردی در منطقه دارد و با توجه به موقعیت ایران در اقتصاد کل منطقه مورد توجه کشورهای منطقه و جهان است و در اقتصاد منطقه اثرگذار است. وی با اشاره به حضور دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بیان کرد: می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود برای افزایش حجم روابط تجاری دوکشور در همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه بهره برد.

شافعی زمینه‌های همکاری بین دو کشور را زیرساخت‌ها، خدمات، فنی مهندسی، راه‌سازی، سد‌سازی، کشاورزی، پتروشیمی و ساخت نیروگاه عنوان کرد. وی با ابراز امیدواری از اجرایی شدن تفاهمنامه‌های امضا شده دو طرف اظهار کرد: علاقه‌مندی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور زیاد است و با رفع موانع موجود که قدم‌های اولیه آن هم برداشته شده و با فعال‌تر کردن شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی و تاسیس شورای مشترک بازرگانی در اندونزی به این هدف مهم خواهیم رسید.


فصلی نو در روابط تجاری دو کشور

در ادامه این نشست محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون مشترک ایران و اندونزی اعلام کرد: روز شنبه کمیسیون مشترک ایران و اندونزی فعالیت خود را پس از یک وقفه طولانی آغاز کرد و در این جلسه مذاکرات خوبی در رفع موانع به خصوص مشکلات بانکی داشتیم. واعظی ادامه داد: فصل جدیدی در روابط تجاری دو کشور گشوده شده است. روزگذشته در جلسه تاسیس شعب بانکی و معرفی بانک کارگزار مذاکراتی انجام شد. همچنین درخصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی و ایجاد خط مستقیم تهران-جاکارتا به توافقات خوبی رسیدیم. تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را به صورت گسترده‌تری انجام دهند.

وی افزود: اندونزی با 250میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین کشور مسلمان دنیاست که تولید ناخالص ملی 800میلیارد دلار و رشد اقتصادی آن 2/ 5 است. همچنین اندونزی نیاز به 3500مگاوات برق و ایجاد نیروگاه دارد بنابراین زمینه‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روابط تجاری در سال‌های 2010 و 2011 نسبت به حال چهار برابر بوده است؛ گفت: اقتصاد ایران و اندونزی مکمل یکدیگر هستند یعنی تولیدات و محصولات اندونزی در ایران و تولیدات و محصولات ایرانی در اندونزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


افزایش حجم مبادلات دو کشور

در ادامه این نشست، صوفیان جلیل وزیر هماهنگ‌کننده امور اقتصادی اندونزی با بیان ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» گفت: از ورود خود به ایران تحت تاثیر توسعه و پیشرفت این کشور قرار گرفتم و واقعیت‌ها را دریافتم. صوفیان جلیل ادامه داد: توانمندی‌ و ظرفیت‌های دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بسیار بالاست و می‌توانیم روابط دو جانبه و چند جانبه خود را افزایش دهیم. در سال 2011 دو میلیارد دلار صادرات به ایران داشته‌ایم که با توجه به حجم صادرات و واردات اندونزی یک درصد از تجارت خارجی آن هم نیست. وزیر هماهنگ‌کننده امور اقتصادی اندونزی بیان کرد: اندونزی نیاز به 3500مگاوات برق، 500 هزارکیلومتر جاده و راه‌آهن برای ارتباط بین جزایر و 6 / 1 بشکه نفت در روز دارد و از طرفی ایران در زمینه زیرساخت‌ها، فنی مهندسی و پتروشیمی به دستاوردهای خوبی رسیده که می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های اندونزی نقش مهمی را ایفا کند.

وی به اشتراکات مذهبی و مبارزه با افراط‌گرایی در دو کشور اشاره کرد و گفت: مردم مسلمانان هر دو کشور معتقد به اعتدال‌گرایی هستند و باید جنبه‌های رحمانی اسلام را به جهانیان نشان دهند. صوفیان جلیل عضویت در جنبش عدم تعهد، دی 8 و کنفرانس سران اسلامی را ناشی از ارزش‌ها و دیدگاه‌های مشترک دو کشور ارزیابی کرد و افزود: با اتکا به این موضوع می‌توانیم حجم روابط تجاری بین دو کشور را ارتقا بخشیم.

صوفیان سفر رییس‌جمهور ایران به جاکارتا را آغازگر فصل جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد و افزود: هیاتی متشکل از روسای بانک مرکزی اندونزی با همتایان خود در ایران ملاقات‌هایی را پیرامون رفع موانع موجود و پیدا کردن راهکاری در راستای تسهیل مناسبات تجاری بین دو کشور در بانک مرکزی ایران برگزار کردند.

وزیر هماهنگ‌کننده اموراقتصادی اندونزی موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه و همکاری تجار ایرانی با کشورهای آسیای مرکزی را یکی از پتانسیل‌های افزایش روابط تجاری بین دو کشور عنوان کرد و گفت: بنادرجنوب و شمال ایران، سیستم حمل و نقل ریلی منظم این کشور می‌تواند دروازه‌یی برای ارسال کالاهای اندونزی به بازارهای آسیای مرکزی در نظر قرار گیرد. صوفیان جلیل از برنامه‌ریزی برای رساندن رشد اقتصادی به 7درصد خبر داد و گفت: در نظر داریم پول ملی کشور را تقویت کنیم و درآمد سالانه مردم را نیز افزایش دهیم که امیدواریم تجار و بخش‌های خصوصی ایران با سفر به جاکارتا از فرصت‌های اقتصادی بهره‌برداری کرده و بازار 250میلیون نفری این کشور را برای توسعه مناسبات اقتصادی

در نظر بگیرند.

وی در ادامه سخنان خود نیاز اندونزی به یک و نیم میلیون بشکه سوخت و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های پالایشگاهی را زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری و توسعه مناسبات از طرف ایران همچنین تولید محصولات کشاورزی، کاغذ، روغن‌های پالم، خوراکی و شیمیایی ظرفیت‌های صادرات از اندونزی عنوان کرد و افزود: دو کشور با جاذبه‌های توریستی و گردشگری مقصدهای مناسبی برای گردشگران دو کشور خواهند بود و این مهم با شروع پرواز‌های مستقیم بین دو کشور محقق خواهد شد.

در ادامه رودی رجب، معاون شورای بازرگانی اندونزی و ایران همکاری‌های گسترده توسط تجار دو کشور را خواستار شد و گفت: به علت محدودیت‌های بانکی تاکنون مناسبات دو کشور سطح قابل قبولی نداشته و امیدواریم با توافق میان بانک‌های مرکزی دو کشور تحول قابل لمسی را در افزایش روابط بین تجار و بخش‌های خصوصی ایران شاهد باشیم.

رودی رجب ایجاد کمیته و کمیسیون مشترک اقتصادی در ایران را یکی از عوامل مهم در ارتباط بین تجار و امکان تبادل اطلاعات عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر