تلفیق «کمدی» و«تراژدی» در تاریخ

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۲

درسیاهه خاطرات جمعی ایرانیان از روز «17شهریور»، فاجعه «میدان ژاله» نشسته است که تراژدی یک نسل را در امتداد انقلاب 57 شکل می‌دهد و در سویی دیگر، 81سال پیش در چنین روزی (1312خورشیدی) قانون ضد «پارتی‌بازی» تصویب شده که با شرایط امروز «رابطه بازی»در کشورمان بیشتر به یک شوخی شبیه است.


کمین فاجعه در میدان ژاله

تنها 17روز از شهریور سال 57 سپری شده بود که واحدهای فرمانداری نظامی تهران در میدان ژاله به سوی مردم معترض ایران آتش گشودند که در اثر آن ده‌ها نفر شهید یا مجروح شدند. هرچند حکومت پهلوی، جمع تلفات را تنها 308 کشته و مجروح اعلام کرده بود، اما واقعیت آن است که در این روز هزاران ایرانی به خاک و خون کشیده شدند.


نخستین قانون ضدپارتی‌بازی ایران

در این روز در شهریور 1312، ماده 238 با یک تبصره و دو بند بر قوانین کیفری ایران اضافه شد که در آن زمان یک انقلاب اداری محدود بشمار می‌رفت. طبق این قانون که از همان سال به اجرا درآمد هرکس که از نفوذ خود و دیگران در ادارات و سازمان‌های دولتی سوءاستفاده کند به مجازات حبس تادیبی از شش‌ماه تا دو سال و جریمه نقدی از 100 تا هزار تومان محکوم خواهد شد. بعدا قوانین متعدد در این زمینه تدوین شد از جمله قانون منع مداخله در معاملات دولتی، قانون ضدتوصیه و تشبث، قانون از کجا آورده‌ای؟ و... و امروز که این ماجرا هنوز ادامه دارد.


برکناری عین‌الدوله

34روز پس از امضای فرمان مشروطیت، مظفرالدین شاه برای جلب مشروطه‌خواهان در 17شهریور 1285، بلافاصله، عین الدوله را از رییس الوزرایی برکنار و از تهران

تبعید کرد.


زیان‌های توفان کاترینا

17شهریور سال 86، اعلام شد که زیان مالی وارده از توفان دریایی کاترینا به سه ایالت جنوبی امریکا بیش از 150 میلیارد دلار برآورد شده است.


سایر رویدادهای این روز

آغاز بمباران انگلستان در جنگ جهانی دوم V-2 17شهریور25: آغاز عصر جنگ با موشک

17شهریورسال 58: دفتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در تهران به تصمیم دولت موقت بسته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر