تورم همچنان نزولی

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۱۵

گروه کلان

طبق آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت 3/14درصد اعلام شده که نسبت به فروردین‌ماه 2/0درصد کاهش داشته است. میزان تورم اعلام شده نشان می‌دهد شیب افزایش تورم روند کاهشی داشته و اگرچه متوقف نشده است اما با سرعت کمتری نسبت به مدت مشابه رو به افزایش رفته است. همچنین شیب افزایش قیمت کالاها نیز کاهش یافته است. مرکز آمار ایران دیروز جدیدترین گزارش «شاخص‌قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه سال 1394 براساس سال پایه 1390» را منتشر کرد. براساس این گزارش شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت ماه سال 1394 به عدد 208.8 رسید که نسبت به ماه قبل 0.5درصد افزایش داشته است. درصد تغییر شاخص کل (نرخ تورم شهری) 12ماهه نقطه به نقطه از 14.5درصد در فروردین ماه 1394 به 14.3درصد در اردیبهشت ماه کاهش یافته است. به صورت کلی این گزارش شاخص را در میان دو گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» مورد بررسی قرار داده است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 247.8 رسید که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است. شاخص اصلی گروه خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 246.1 رسید که نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 15.3درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 9.8درصد است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.7درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.6درصد است که نسبت به همین اطلاع در فروردین ماه 1394 (9.2درصد) افزایش یافته است.»شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در اردیبهشت ماه 1394 به رقم 195.4 رسید که 0.6درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.3درصد بوده است و نرخ تورم 12ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 16.4درصد است که نسبت به تورم12ماهه منتهی به فروردین ماه 1394 (17) کاهش یافته است. در میان کلیه اقلام مصرفی خانوارها بخش آب، برق و سوخت با 28.6درصد تغییر شاخص کل 12ماهه منتهی به ماه اردیبهشت نسبت به دوره مشابه سال قبل در صدر افزایش قیمت‌ها قرار دارد و بخش دخانیات با 2.2درصد تغییر شاخص کل 12ماهه منتهی به ماه اردیبهشت نسبت به دوره مشابه سال قبل کمترین افزایش قیمت را در میان کالا‌های مصرفی داشته است.

به گزارش «تعادل» شاخص‌های قیمتی یکی از مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی هستند که می‌توانند نمایانگر وضعیت اقتصادی هر کشور در زمان‌های مختلف باشند. به صورت کلی 3 شاخص قیمتی عمده در کشور محاسبه می‌شود: شاخص قیمتی کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، شاخص قیمت تولید‌کننده و شاخص قیمت کالاهای صادراتی. از میان این 3 شاخص، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری نام‌آشنا‌تر است، زیرا این شاخص مبنای محاسبه تورم است و از این شاخص در جهت برنامه‌ریزی‌های رفاهی و اجتماعی و تعدیل دستمزدها و حقوق‌ها و برای محاسبه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها از سبد کالایی مورد مصرف خانوارها استفاده می‌شود.

به‌طوری که این سبد شامل اقلام مصرفی با اهمیت خانوارهای شهری است که هر یک از این اقلام مصرفی دارای ضریب اهمیت و وزنی متفاوت هستند. به‌طور مثال خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، دخانیات، تفریح، ارتباطات، مسکن و... از اقلام دخیل در این شاخص هستند. محاسبه شاخص‌های قیمتی برعهده دو سازمان اصلی یعنی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران است که البته مبنای محاسبه این شاخص‌ها در این دو سازمان همواره مورد مناقشه بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر