دیپلماسی ابزاری برای آزادسازی اقتصاد کشور

۱۳۹۴/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۰۸

گروه ایران

«اقتصاد، اقتصاد و بازهم اقتصاد.» این ترجیع‌بند اکثر صحبت‌های رییس دولت تدبیر و امید است که در گفت‌وگوهای عمومی و خصوصی‌اش به آن اشاره می‌کند. روحانی از هر فرصتی استفاده می‌کند تا مردم و رسانه‌ها را متوجه مفهوم بنیادین توسعه اقتصادی برای رسیدن به توسعه همه‌جانبه کند. این‌بار رییس‌جمهور در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران به مناسبت سالروز حماسه آزاد‌سازی خرمشهرگفت: «دنیای اقتصاد ما امروز در اشغال است و ما می‌خواهیم با ابزار سیاسی و دیپلماسی، سرزمین اقتصادی‌مان را که به ناروا تصرف شده است، آزاد کنیم.»


باید خرمشهر نفت‌مان را آزاد کنیم

روحانی با بیان اینکه امروز سرزمین فعالیت‌های اقتصادی ما با دنیا توسط عفلقیان جدید یعنی 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل اشغال شده است، تصریح کرد: امروز در دنیای اقتصاد جلوی حرکت ما را گرفته‌اند و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان توسط عفلقیان جدید محدود شده است و باید تمامی سرزمین‌های اقتصادی، تجاری و علمی‌مان را که درسراسرجهان به ناروا اشغال شده است به عنوان خرمشهر جدید و خونین‌شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه سوم خرداد ادامه خواهد داشت، افزود: سوم خرداد زندانی سال 61 نیست همچنین سوم خرداد یک حادثه نیست بلکه یک حماسه و پروسه است که ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه‌ای، اجتماعی و سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی و علمی و غیره آزاد شود تا جشن بگیریم. رییس‌جمهور گفت: صدها دولت می‌آیند و می‌روند اما خرمشهر می‌ماند و آزادی خرمشهر نوای شادی در کشور می‌دمد و خرمشهرها از این پس آزاد خواهند شد و نشان و سرور از آن ملت بزرگ ایران خواهد شد.


حرکت بانکی ایران باید شتاب بگیرد

رییس‌جمهوری با اشاره به محدودیت‌های بانکی ایجاد شده برای ایران نیز گفت: بانک‌ها و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان نیز توسط عفلقیان جدید اشغال شده است و نمی‌توانیم پولی رد و بدل کنیم. روحانی شرایط امروز روابط بانکی ایران را این‌گونه توصیف کرد: روابط بانکی ما با دنیا حرکت ندارد، همچون جسمی است که خون در رگ گردش ندارد، در نقطه‌یی بسته شده و اگر زمان بگذرد، تبدیل به عفونت می‌شود و باید آن عضو را قطع کرد. رییس شورای‌عالی اقتصاد تاکید کرد: ما باید تمامی سرزمین‌های تصرف شده اقتصادی، تجاری و علمی‌مان را به عنوان خرمشهر و خونین‌شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم. روحانی ادامه داد: ما در اینجا اجتماع کرده‌ایم تا بگوییم ملتی هستیم که خرمشهرها را فراموش نمی‌کنیم و مصمم هستیم آنها را آزاد کنیم. رییس‌جمهوری ادامه داد: همان‌طور که سرداران نظامی ما خرمشهرها را آزاد کردند، سرداران سیاسی ما هم خرمشهرهای جدید را آزاد خواهند کرد. روحانی ادامه داد: صدها دولت می‌آید و می‌رود اما خرمشهر می‌ماند و سرود آزادی آن در کشور ما نواخته می‌شود، خرمشهرها را از این پس آزاد خواهیم کرد و نشاط و سرور آن از آن ملت بزرگ ایران خواهد بود.


خرمشهر نماد پیروزی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با مروری کوتاه بر 8سال جنگ تحمیلی گفت: پرواز 140فروند جنگنده ایران و هدف قراردادن اهداف نظامی در عراق در نخستین روز تجاوز این کشور، پیام تکان‌دهنده‌یی برای امریکا و جهان داشت. رییس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: درست است که خاک جاذبه دارد و ما همه از یک خون و نژاد هستیم اما جاذبه بالاتری مردم را به حرکت در آورد و آن ایمان بود.

دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان، ارمنی، یهودی، سنی، شیعه، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن همه و همه آمدند، گفت: دیگر نژاد و مذهب مطرح نبود و تنها یک موضوع مطرح بود و آن اینکه دیگران به ملت بزرگ ایران ظلم کرده‌اند و وظیفه انسانی، اسلامی و ملی ما اقتضا می‌کند که از سرزمین، زنان و کودکان محاصره شده در خرمشهر، آبادان و شهرهای دیگر دفاع کنیم. در این مراسم سرلشکر حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، معصومه‌ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست وحجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی‌محلاتی معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر