اکبر کله و حذف صفر از پول ملی!

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۹

وحید حاج‌سعیدی| این ماجرای حذف صفر از پول ملی و نامگذاری واحد پولی جدید هم برای خودش داستانی شده است. ‌ای‌کاش مردی که دوست داشت همه کار‌ها را یک تنه انجام بدهد و الان هم رفته، این یک کار را هم انجام می‌داد و می‌رفت! راستش را بخواهید ما جوان‌تر که بودیم و فوتبال بازی می‌کردیم یک همبازی به نام اکبر کله داشتیم که هر وقت از سوی داور ضربه ایستگاهی اعلام می‌شد، اصلا جلو نمی‌آمد و تمایلی برای زدن ضربه نشان نمی‌داد. اما وقتی حریف دیوار تشکیل می‌داد و بچه‌ها توپ را می‌کاشتند و برای زدن ضربه با هم هماهنگ می‌شدند، از دور می‌آمد و یکهو به توپ ضربه می‌زد. در اکثر موارد هم توپ یکراست می‌رفت توی لوبیاها! الان هم حکایت حذف صفر از پول ملی است. اگر یادتان باشد دولت قبلی برای حذف صفر از پول ملی دور کش کرد، دولت فعلی هم به قول جواد خیابانی در حال مزه مزه کردن برای شوت کردن صفرهای پول ملی است. اما در این بین بر و بچه‌های بازار به صورت خودجوش و بدون نیاز به نظرسنجی، فراخوان، رفراندم، جلسات کارشناسی، مناظره، مباحثه، مجادله، مبارزه و... به صورت یکهویی اقدام به حذف صفر [حتی بیشتر از حد نیاز]، کردند. الان اگر به بنگاه‌های خودرو سری بزنید قیمت پورشه یک میلیاردی را یک تومان اعلام می‌کنند و آپارتمان 10 میلیارد تومانی در زعفرانیه، از سوی بنگاه‌داران محترم 10 تومان بیان می‌شود! در کف بازار هم حذف صفر در مقیاس کوچک‌تر صورت گرفته و ساپورت 4 هزار تومانی، 4 تومان و شارژ 2 هزار تومانی 2تومان فروخته می‌شود! البته دوستان سهولت در تلفظ یا نوشتن ارقام را علت تامه این حذف صفر عنوان می‌کنند ولی در هر صورت باید بپذیریم حذف صفر توسط این عزیزان کلید خورده است و باید کار را ادامه داد. با وجود اینکه حذف صفر از پول ملی مزایایی نیز دارد و باعث افزایش قدرت پول ملی در مقابل ارزهای خارجی و از سوی دیگر باعث بالاتر رفتن کارآیی و تسهیل معاملات تجاری می‌شود ولی معایبی هم در این امر متصور است که بالاتر رفتن قیمت‌ها به بهانه گرد کردن و هزینه چاپ مجدد اسکناس و ضرب سکه و منو‌های تجاری از جمله آن است. پس در راستای جلوگیری از افزایش تبعات منفی حذف صفر از پول ملی، چند پیشنهاد سوفسطایی در این خصوص ارایه می‌شود:

الف) پرداخت مالیات با صفر: هر چند بر و بچه‌های بازار صفر‌ها را پیشاپیش و به صورت خودجوش جارو کردند، ولی دوستان مالیاتی مراقب باشند، پرداخت مالیات این عزیزان با صفر صورت پذیرد.

ب) حقوق کارمندان: از آنجایی که دولت‌ها همواره در پرداخت حقوق کارکنان، با مشکل مواجهند، خدای ناکرده حذف صفر‌ها را از حقوق کارمندان آغاز نکنند. حتی اگر یکی دو ماه اول، بعد از حذف صفر از پول ملی، حقوق کارکنان دولت را با صفر‌های قدیمی پرداخت کنند، باز هم جای دوری نمی‌رود!

پ) توجیه بر و بچه‌های بازار: با وجود اینکه بچه‌های بازار در حذف صفر پیش قدم شده‌اند، پیشنهاد می‌شود بعد از حذف صفر از پول ملی توسط دولت توجیه شوند که در شرایط جدید از گذاشتن صفر مجدد جلو قیمت کالا‌ها خودداری کنند و به همان در آمد و روزی مقدر قانع باشند. خداوند به کسب و کار همه‌شان رونق دهاد...

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر