۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش خصوصی

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۸۶

گروه حمل ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته ۶۰میلیارد تومان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده است به فعالان بخش خصوصی حمل‌ونقل دریایی این نوید را داد که از این محل ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای بخش خصوصی تامین می‌شود. محمد سعیدنژاد در نشست خبری همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی که روزهای چهارم و پنجم خردادماه در محمودآباد برگزار می‌شود با بیان اینکه توسعه دریامحور در سواحل مکران مورد تاکید مقام معظم رهبری و دیگر مقامات کشور قرار دارد، گفت: این توسعه باید همه‌جانبه باشد، یعنی اگر قرار باشد سواحل کشور توسعه یابد، نباید فکر کنیم که با ساخت یک بندر موضوع تمام می‌شود بلکه باید پس‌کرانه‌ها به طور کامل تامین شود تا شرایط استقرار جمعیت مانند مسکن، اشتغال و دیگر امکانات رفاهی تامین شود.


توسعه همه‌ جانبه سواحل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اگر این اقدامات اجرایی نشود، استقرار واحدهای صنعتی غیراقتصادی خواهد بود، افزود: یک طرح جامع شامل توسعه بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، اشتغال، امکانات رفاهی و مسکن درحال تهیه است که بخش شهرسازی آن هم مورد تاکید قرار گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزیر راه هم در توسعه همه‌جانبه سواحل تاکید دارد، گفت: بندر چابهار یکی از نقاطی است که مورد توجه قرار دارد اما باید دیگر بخش‌های توسعه این بندر هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی در روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه تصریح کرد: برنامه‌های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا پیگیری می‌شود و با اهمیتی که در دو سال اخیر اقتصاد مقاومتی داشته، آن را در همایش پیگیری می‌کنیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بدون سیاست لجستیکی کشور معنا پیدا نمی‌کند، افزود: نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی باید تاکید بر اقتصاد مقاومتی باشد.

تمرکز توسعه در سواحل جنوبی

سعید‌نژاد با اشاره به توسعه دریامحور در برنامه ششم توسعه گفت: باید آمایش سرزمینی به سمتی برود که توسعه کشور در سواحل جنوبی به خصوص سواحل استان سیستان و بلوچستان باشد. وی محور دوم سیاست‌های برنامه ششم را محوریت بنادر ایران در منطقه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از سوی خطوط کشتیرانی بین‌المللی استقبال زیادی از بنادر ایران به عمل آمده است که تاثیر جدی‌ای در عکس‌العمل دیگر بنادر داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ساحلی کشور به طور متوسط 8/4 نفر تراکم جمعیت دارند، گفت: این عدد درکل کشور به‌ طور متوسط ۴۸ نفر است بنابراین انتظار داریم، این عدد را به سطح متوسط برسانیم. سعید‌نژاد با اشاره به اینکه به طور حتم همه قطعنامه‌های ۲۲همایش قبلی به اجرا نرسیده است، گفت: تاکنون حدود ۴۰درصد از این قطعنامه‌ها اجرایی شده و ۴۰درصد دیگر درحال پیگیری است و قابلیت اجرایی شدن دارد. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کنیایی‌ها در بندر امام خمینی(ره) در دولت قبل افزود: متاسفانه مطالعات کافی برای شناخت توانایی‌های این سرمایه‌گذار انجام نگرفته بود، به همین دلیل حدود 6 ماه قبل سرمایه‌گذار اعلام کرد که توانایی اجرای قرارداد ۳۰۰میلیون دلاری ساخت سیلو در بندر امام را ندارد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زیان‌های حاصل از فسخ قرارداد از سوی سرمایه‌گذار درحال بررسی است و به وی اعلام می‌شود. سعید‌نژاد درخصوص کشتی توقیف شده از سوی ایران گفت: تمامی موضوعات مرتبط با این کشتی در بیانیه سازمان بنادر اعلام شد و خارج از آن بیانیه صحبتی نداریم.


خرید ۱۰ شناور از هلند

وی درباره خرید ۱۰شناور از هلند اظهار کرد: سازمان بنادر به ‌شدت از ساخت داخل دفاع می‌کند و خرید کشتی از سوی مجموعه‌های سازمان از کشور هلند را به‌ شدت تکذیب می‌کنیم. سعید‌نژاد درخصوص تعیین اپراتور بندر شهید رجایی بیان کرد: مشاوران ایرانی و خارجی درحال مطالعات مدل واگذاری، زمان، نوع و کمیت آن هستند تا مزیت رقابتی ما در منطقه حفظ شده و به مقررات داخلی هم پرداخته شود. وی با اشاره به موضوع بانکرینگ اظهارکرد: بانکرینگ فعالیت موثر و اقتصادی برای کشور ماست و به دلیل وجود خلیج‌فارس و دریای عمان، فضای خوبی برای ارایه خدمات بانکرینگ داریم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بخش خصوصی در سال گذشته با مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شد که پیشرفت‌های خوبی هم داشته است. وی به طرح تجهیز فاز ۲ بندر شهید رجایی از طریق فاینانس کشور چین اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال جاری این قرارداد برای فاز ۲ تامین اعتبار شود. وی با بیان اینکه ما ۱۸۵میلیون تن ظرفیت در بنادر کشور داریم، گفت: عملکرد بنادر ما سال گذشته ۱۴۶میلیون تن بوده است.


محورهای همایش بیست‌وسوم

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در این نشست خبری درخصوص برگزاری بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی گفت: این همایش با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس، ارگان‌های دریایی و سایر انجمن‌ها برگزار می‌شود. وی افزود: این همایش در چهار محور «ایمنی و محیط زیست دریایی، الزامات و بسترهای مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی»، «الزامات ناوگان تجاری، صیادی و مسافرتی در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی»، «نقش بنادر، لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» و «نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی» برگزار خواهد شد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، بعد از مراسم افتتاحیه این همایش چهار پنل تخصصی برگزار می‌شود که مقالات انتخاب شده در این پنل‌ها ارایه خواهد شد. صفایی تصریح کرد: در این همایش پس از ارایه مقالات و دیدگاه‌های تخصصی و کاربردی، فضای تبادل نظر و پرسش و پاسخ بین حاضران و مسوولان پنل مهیا خواهد بود و این همایش روز پنجم خرداد با صدور قطعنامه به کار خود پایان خواهد داد.


معافیت مالیاتی برای دریانوردان

وی حذف مالیات از حقوق دریانوردان را چالش بعدی این بخش عنوان کرد و گفت: دریانوردان چند ماه از خانواده دور هستند و شرایط سختی دارند. باید تلاش کنیم تا با معافیت مالیاتی استقبال از دریانوردی افزایش پیدا کند. صفایی به احیای ماده ۹ قانون نظام وظیفه اشاره کرد و افزود: درحال پیگیری این قانون هستیم که به صورت یک فوریتی در مجلس درحال بررسی است تا با تصویب آن دریانوردان از خدمت سربازی معاف شوند.

وی با اشاره به اینکه کارکنانی که در مناطق آزاد تجاری فعالیت می‌کنند مشمول مالیات نیستند، اظهار کرد: کارکنان بنادر هم در دریاهای آزاد فعالیت می‌کنند و دریافت مالیات از آنها غیرعاقلانه است. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه درحال حاضر در بخش‌های مختلف خدماتی ارگان‌ها خدمات ارایه می‌دهند، گفت: اکثریت فاکتورهای حمل و نقل دریایی بین‌المللی است پس در این حوزه ارگان‌ها توانسته‌اند خود را با قوانین منطبق کنند. وی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل دریایی ۴۰ کنوانسیون بین‌المللی دارد که باید به تمام آنها عمل کند، بیان کرد: از سال ۲۰۰۸ تاکنون وضعیت حمل و نقل دریایی و اقتصاد بین‌المللی مناسب نبوده اما در آینده رقابت‌ها درحوزه دریا افزایش می‌یابد. صفایی درخصوص نتایج برگزاری ۲۲دوره همایش ارگان‌های دریایی گفت: ۹۳درصد تجارت خارجی ما توسط دریا انجام می‌شود که بخشی از این تجارت عظیم توسط سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود که نشان‌دهنده هماهنگی ارگان‌های دریایی است.


رشد سه‌برابری ظرفیت ناوگان

صفایی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها ظرفیت ناوگان از ۵۰ تا ۶۰میلیون تن به بیش از ۱۵۰میلیون تن رسیده است، بیان کرد: تعداد بخش‌های خصوصی که در حوزه دریا فعال شده‌اند از همایش یکم تاکنون بسیار زیاد بوده است. وی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل دریایی ۴۰ کنوانسیون بین‌المللی دارد که باید به تمام آنها عمل کند، بیان کرد: از سال ۲۰۰۸ تاکنون وضعیت حمل و نقل دریایی و اقتصاد بین‌المللی مناسب نبوده اما در آینده رقابت‌ها در حوزه دریا افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه هزینه‌ها در حمل و نقل دریایی درحال افزایش است، گفت: دغدغه بعدی ما موضوع رفع تحریم‌هاست که هرچه سریع‌تر تحریم‌های علیه کشتیرانی برداشته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر