اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۸۵

افزایش وام مسکن تعیین‌کننده قیمت‌ خانه نیست

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به تاثیرگذاری طرح‌هایی از قبیل صندوق سرمایه‌گذاری و افزایش مبلغ وام خرید مسکن گفت: تغییر در روند بازار به عواملی همچون روشن شدن تکلیف مذاکرات هسته‌یی و بهبود شرایط سیاسی جامعه دارد تا بتوان امیدوار به بازگشت سرمایه‌ها در این حوزه بود. سیدرضا قهاری درباره اجرای طرح‌های جدید دولت و تاثیر آن در روند بازار مسکن اظهار کرد: تا روشن‌تر شدن روند مذاکرات و اوضاع سیاسی جامعه، رکود به وجود آمده در بازار مسکن تا ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. قهاری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بازگشت رونق به این حوزه دو جنبه اصلی دارد که یکی از آن روانی و دیگری جنبه مالی است، با توجه به اینکه در شرایط فعلی دست دولت برای تامین منابع مالی باز نیست، شرایط فعلی ادامه‌دار خواهد بود. وی با اشاره به اینکه مشارکت بانک‌ها در روند ساخت‌وساز می‌تواند مخرب باشد، تصریح کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد مشارکت بانک‌ها در روند ساخت‌وساز و وارد‌شدن آنها به خریدوفروش زمین، باعث افزایش قیمت‌ها در این حوزه شد. دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران ادامه داد: با توجه به اینکه بانک‌ها ارگان‌های اقتصادی هستند و نباید وارد مسایل جانبی شوند، بنابراین وارد شدنشان به عرصه ساخت‌وساز مساله مثبتی تلقی نمی‌شود.


افزایش نظارت شورایاری‌ها در اداره شهر

رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به افزایش سطح مشارکت مردم در موضوعات اجتماعی افزود: سطح مشارکت مردم تا سطح محلات گسترش پیدا کرده و حضور مردم را در عرصه‌های تصمیم‌گیری افزایش داده‌ایم.

به گزارش فارس پرویز سروری گفت: برای اینکه این نهاد مردم‌سالار به کمال برسد راه طولانی داریم البته گام‌های موثری تاکنون برداشته شده است.

سروری با بیان اینکه در شورای چهارم نگاه جدیدی به شورایاری‌ها داشته‌ا‌یم، گفت: تلاش کرده‌ایم قدرت حضور مردم در عرصه تصمیم‌گیری را افزایش دهیم و توسعه اختیارات شورایاری‌ها در دستور کار است. رییس کمیسیون نظارت شورای شهر گفت: ظرفیت شورایاری‌ها را افزایش داده‌ایم و زمینه همیاری و هم‌افزایی را به وجود آورده‌ایم. به گفته سروری، آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد عدم مشارکت‌های نهادها و مراکز موثر در محلات اغلب شورایاری‌ها را با مشکلات جدی برای رسیدن به سطح مطلوب روبه‌رو کرده است. سروری با بیان تدوین آیین‌نامه‌یی برای ساماندهی و سازماندهی شورایاری‌ها گفت: شورایاری‌ها قبلا شورایاری شهرداری‌ها بوده‌اند اما قرار است شورایاری‌ها بازوی قدرتمند شورای شهر باشند و در بُعد نظارتی و افزایش ظرفیت‌ها کمک کنند. وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، نظارت بر عملکرد مدیریت شهری است، گفت: مدیریت شهری باید در راستای مطالبات مردم قدم بردارد وی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای شورایاری‌ها خبر داد و گفت: باید خلاهای اطلاعاتی در این زمینه برطرف شود.


وجود 2300 خانه تاریخی در تهران

مدیر بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از شناسایی و مستندسازی، بناهای تاریخی واجد ارزش شهر تهران خبر داد.

محمدباقرخسروی با اشاره به پایان مراحل مطالعاتی طرح شناسنامه‌دار کردن بناهای تاریخی شهر تهران افزود: شهرتهران دارای ابنیه‌های قدیمی و تاریخی بسیاری است که بیانگر هویتی واقعی و گذشته پرفراز‌ونشیب این شهر است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سازمان میراث فرهنگی متولی این امر است اما طی جلسات مشترک براساس مصوبه شورای شهر، این وظیفه را شهرداری تهران در راستای حفظ و نگهداشت بناهای تاریخی برعهده گرفته است، برهمین اساس شهرداری تهران عهده‌دار شناسایی اماکن واجد ارزش تاریخی شده است. خسروی با بیان اینکه در برآورد اولیه، 1200بنا در محدوده حصار ناصری شناسایی شده است، گفت: همچنین در برآوردهای اولیه پیش‌بینی شده است که 2300خانه واجد ارزش در تهران وجود دارد که تلاش خواهیم کرد تا این بناها را شناسایی و جانمایی آنها در طرح تفضیلی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه در هفته آتی، حریم12بنای تاریخی ثبت شده در منطقه 12 تعیین خواهد شد، گفت: گام اول در شناسایی بناهای واجد ارزش پایتخت، حفظ آنها و قرارگرفتن مشخصات این بناها در طرح تفصیلی است و در گام‌های بعدی در نظر داریم تا روند و سبک معماری شهر تهران را شناسایی و به مردم بازنمایی کنیم. مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران افزود: شهرداری با شناسایی بناهای واجد ارزش در تهران به سازمان میراث فرهنگی کمک می‌کند تا این بناها را ثبت کند. خسروی با اشاره به انتخاب مشاور برای اجرای این طرح گفت: براین ساس ضمن نگاهداری از این بناها، نسبت به حفظ و تغییر پهنه آنها نیز اقدام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر