ایجاد برندهای ملی برای رقابت در بازارهای بین‌المللی

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۷۱

گروه تعاون پریسا هاشمی

علیرضا ناطقی با حضور در دانشگاه علمی کاربردی دانش زیبایی تیبا که تحت نظر تعاونی‌هاست حضور یافته و با مشکلات این دانشگاه و دانشجویان آن از نزدیک آشنا شد. برای نخستین بار در سال 1392 نخستین مرکز دانشگاهی رشته زیبایی در ایران توسط تعاونی‌ها فعالیت خود را شروع کرد. دانشجویان در دو مقطع کاردانی (در رشته‌های آرایش زنانه، پیرایش زنانه، کاردانی پوست و مو خواهران و برادران، پیرایش مردانه) و کارشناسی (در رشته‌های پیرایش خواهران و برادران، گریم حرفه‌ای، مدیریت بهره‌وری واحدهای صنفی، مدیریت کسب وکار، گریم، آرایش و پیرایش مو، چهره‌پردازی) به تحصیل می‌پردازند. توسعه و رشد آموزش‌های علمی و مهارتی، اشتغال و کارآفرینی درحوزه مراقبت زیبایی، ترویج الگوهای اسلامی - ایرانی، کارگروهی و فرهنگ تعاونگرایی، ساماندهی سرمایه‌های کوچک و توسعه بنگاه‌های رشد یافته در حوزه اشتغال، ارتقا سطح آموزش، بهداشت، سلامت و خود مراقبتی، ترویج مهارت کار تیمی، عرضه سهام با کمترین سرمایه و ایجاد کار و افزایش ظرفیت اشتغال کار، اهدافی است که این تعاونی دنبال می‌کند. این دانشگاه حدود 4-5 میلیارد تومان هزینه داشته است.

درحال حاضر تعداد اتحادیه‌ها و تعاونی‌های خدمات آموزش فعال و درحال بهره‌برداری 1923 تعاونی با تعداد 23039 نفر عضو و اشتغالزایی 192هزار و 900نفر مشغول به فعالیت هستند که حدود 7درصد از تعاونی‌های خدماتی را به خود اختصاص داده و از لحاظ تعداد سومین گرایش را در تعاونی‌های خدماتی به خود اختصاص داده است. 12شرکت تعاونی علمی و کاربردی در بخش تعاونی فعال است و یک اتحادیه و 4 شرکت تعاونی در استان تهران فعالیت می‌کنند.


انتظارات دانشجویان

ناطقی با حضور درکلاس‌های این دانشگاه با دانشجویان صحبت کرده و دغدغه‌های آنها را جویا شد. این دانشگاه از طریق دفترچه آزمون سازمان سنجش وزارت علوم دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان پس از ورود به این دانشگاه کار تیمی، تعاون و همکاری را تجربه کرده و به خوبی لمس می‌کنند. اکثر دانشجویان دارندگان آموزشگاه‌های گریم و آرایشی هستند و هرکدام حدود 30 تا 35 نفر را در سال به صورت حرفه‌یی تعلیم می‌دهند. خانم ژاله خدایار، مدیرعامل این دانشگاه علمی-کاربردی می‌گوید: «در انتخاب دانشجویان 80درصد شاغلان این رشته را پذیرفته‌ایم. » دانشجویان می‌گویند، نتایج بهتر، خستگی کمتر و بازدهی بهتر نتیجه کار گروهی بوده که در این دانشگاه به دست آورده‌اند. آنها در دیدار با مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی برای تشکیل تعاونی راهنمایی خواستند.

اما دغدغه اصلی دانشجویان این رشته، عبور از سد پزشکان است. به گفته خانم خدایار، پزشکان فقط در بخش درمانی مهارت دارند و جوان و سالم‌سازی پوست به عهده آنها نیست. از آنجا که تاکنون به صورت آکادمیک به این موضوع پرداخته نشده، پزشکان پوست و مو در این وادی هم مدعی شده‌اند که ما به دانشجویانمان علایم بیماری‌های پوست و مو را کامل آموزش داده و اگر مشتری آنها مبتلا به این بیماری‌ها باشد در کار مراقبتی او دخالتی نخواهند کرد. دیگر مشکل دانشجویان این بود که اداره فنی و حرفه‌یی برای آنها حرمتی قائل نمی‌شوند. واهمه دانشجویان این است که بعد از فارغ‌التحصیلی نگاه درستی به این رشته نباشد و آنها مجبور شوند دوباره امتحان فنی و حرفه‌یی بدهند ضمن آنکه بسیاری سوال می‌کردند فرق میان آنها و آرایشگرانی که تجربی به این رشته می‌پردازند در چیست؟ ناطقی پس از شنیدن دغدغه‌های دانشجویان گفت: همین که اطلاعات شما ارتقا پیدا می‌کند وجه تمایز شما با دیگران است. درکشورهای توسعه یافته سطح مشارکت و کار گروهی در مردم بیشتر است زیرا می‌دانند که رشد و توسعه بدون کمک به یکدیگر به وجود نمی‌آید. اطلاع بیشتر نیز باعث نوآوری و تحول در هر رشته‌یی می‌شود.


مجوزها سد راه تلاش‌ها

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش زیبایی تیبا در این نشست به علیرضا ناطقی مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی گفت: چند سالی بود که جای خالی این رشته در دانشگاه‌های کشور خالی بود. به همین دلیل این دانشگاه تاسیس شد. با وزارت علوم به تفاهم رسیده و کتاب‌ها را به تایید این وزارتخانه رساندیم. تصمیم گرفتیم این دانشگاه را در قالب تاسیس کنیم، وزارت تعاون هم به سرعت پاسخ مثبت داده و کمک‌های شایانی ازسوی این وزارتخانه صورت گرفت. با دیدن این اشتیاق دانشگاه را برای 1000نفر دانشجو در روز تجهیز (همچون آزمایشگاه و اتاق‌های مجهز به تمام وسایل گریم و آرایش) کردیم و به‌دنبال آن بودیم که دانشجویان بعد از تحصیل خدمات سالم و ارزشمند ارایه کنند. اما متاسفانه دانشگاه علمی و کاربردی 150نفر دانشجو بیشتر پذیرش نکردند.

ژاله خدایار در ادامه افزود: این باعث می‌شود که هزینه‌های مرکز بالا رود. با این رویه امیدواریم سرمایه تعاونی و همت هیات‌مدیره به رکود آموزشی کشیده نشود. این درحالی است که دانشجویان زیادی از استان‌های مختلف سعی در ورود به این دانشگاه را دارند. درس‌هایی نوشتیم تا دانشجویانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، با ارایه پروانه کار خود و سابقه بیش از 6-5سال سابقه بتوانند غیرحضوری یا نیمه حضوری در این دانشگاه تحصیل کنند اما درس‌ها هنوز تصویب نشده و با آنکه فضا را آماده کرده‌ایم همکاری لازم با ما صورت نگرفت. این باعث شد که انگیزه خود را از دست بدهیم. اما با تکیه زدن دکتر اخباری بر صندلی ریاست دانشگاه علمی- کاربردی، امیدها و انگیزه‌هایمان بازگشت که شاید باوجود ایشان شرایط تغییر پیدا کند. وی بااشاره به اینکه دانشجویان همیشه از نبودن منابع رنج می‌برند، تاکید کرد: این درحالی است که ما به روزترین کتاب‌ها را بومی‌سازی و ترجمه کرده‌ایم و 22 کتاب آماده چاپ داریم اما مشکلات مالی مانع چاپ این کتاب‌ها شده است. می‌خواهیم فارغ‌التحصیلان خوبی تربیت کنیم که حتی به‌عنوان مشاور در داروخانه‌ها هم بتوانند حضور پیدا کنند. در این راستا تصمیم داشتیم از اساتید دانشگاه‌های خارجی دعوت کنیم ولی متاسفانه نتوانستیم. همچنین آموزش مجازی را هم هنوز نتوانسته‌ایم به‌دلیل مجوزهایی که نیاز دارد، مهیا کنیم. به گفته خدایار، طرح دیگری که می‌خواهیم پیگیری کنیم آرایشگاه‌های زنجیره‌یی فرااستانی است. نیاز کل استان‌های کشور است که از این دانش استفاده و براساس جغرافیای منطقه‌یی خدمات خود را ارایه کنند. به همین دلیل طرح آرایشگاه‌های زنجیره‌یی را تدوین و ارایه کردم. بیشترین تلاش ما این است که فارغ‌التحصیلان با کیفیت بالا به مشتریان خود سرویس دهند. مطمئن هستم که آرایشگاه‌های زنجیره‌یی فضای اشتغالی امن و خدمات ارزشمند را در جامعه اشاعه خواهد کرد. اما به‌دلیل اینکه تاکنون چنین چیزی درکشور وجود نداشته، هنوز نتوانسته‌ایم مجوز آن را پیگیری کنیم. به هرکجا مراجعه کردیم، نتوانستیم چنین مجوزی را بدهیم. مدیرعامل شرکت تعاونی دانش زیبایی تیبا بااشاره به اینکه 80میلیون تومان برای برگزاری نمایشگاه هزینه کردند، می‌گوید: تصمیم داشتیم نمایشگاهی را برپا کنیم که از لحاظ علمی و بهداشتی حساسیت‌های زیادی روی آن داشتیم. برای اخذ مجوز نامه‌یی به آقای دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو فرستادیم اما پس از 3ماه این نامه به اتاق ایشان وارد نشد و تمام هزینه‌های ما بی‌نتیجه ماند و یک شرکت ساده با مسوولیت محدود توانست این نمایشگاه را برگزار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر