لزوم همخوانی بیشتر با استانداردهای جهانی

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۶۴


افزایش دامنه نوسان یک اقدام توسعه‌یی در راستای حرکت به سمت استانداردهای جهانی است.

به گزارش سنا، روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس‌واوراق بهادار در خصوص تغییرات جدید در بازارسرمایه و افزایش دامنه نوسان شرکت‌های بورسی اظهار داشت: هم‌اکنون در کمتر بورس‌های پیشرفته جهان این میزان محدودیت‌ها که ما در بورس داریم، مشاهده می‌شود و معمولا قیمت‌ها قفل نمی‌شوند. متاسفانه دامنه نوسان در بورس ما باعث می‌شود قیمت‌ها قفل شده و صف‌های خرید و فروش به وجود بیاید که در کمتر کشوری در دنیا می‌توان این را مشاهده کرد.

وی افزود: در بورس‌های توسعه یافته دنیا، معمولا قیمت‌ها سریع به تعادل می‌رسند. بنابراین این تصمیم مبنی بر افزایش دامنه نوسان شرکت‌های بورسی از 4به 5درصد کاملا حرکتی منطبق بر استانداردهای بورس‌های کشورهای پیشرفته است و امیدواریم این حرکت در بلندمدت ادامه‌دار باشد.

میرصانعی ادامه داد: دامنه نوسان تبعات بسیار منفی را در بازار به همراه دارد هر قدر این دامنه کمتر باشد تبعات منفی بیشتر و هر قدر افزایش پیدا کند، تبعات منفی کمتر خواهد شد.

وی درخصوص تبعات منفی توضیح داد: نخستین تبعات منفی که دامنه نوسان کم خواهد داشت تشکیل صف‌های خریدوفروش بی‌شمار است. هرقدر دامنه نوسان کمتر باشد صف‌های خریدوفروش بیشتر خواهد بود چون سهم‌ها زودتر به دامنه می‌خورند و صف تشکیل می‌شود و وقتی صف تشکیل می‌شود معضلات هم شروع می‌شود.

دبیرکل کانون کارگزاران درخصوص معضلات خاطرنشان ساخت: نخستین معضل این است که رسیدن به نقطه تعادل را مشکل می‌کند. بالاخره اخبار مثبت و منفی در مورد هر سهمی منتشر می‌شود که این اخبار و اطلاعات مثبت یا منفی در قیمت سهم منعکس می‌شود و وقتی دامنه نوسان مانع شود که قیمت سهام واقعی شود رسیدن به نقطه تعادل بازار را مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در این موقعیت، دامنه نوسان سدی برای رسیدن به تعادل است بنابراین هرقدر دامنه نوسان بازتر شود ایجاد صف خریدوفروش کمتر می‌شود و موانع برای رسیدن به نقطه تعادل کمتر می‌شود. این مقام مسوول در ادامه افزود: دومین معضل این است که نقدشوندگی سهام با ایجاد صف‌های خریدو فروش کاهش پیدا می‌کند یعنی افرادی که می‌خواهند، مبادلاتی داشته باشند به دلیل ایجاد صف خرید نمی‌توانند، بخرند و با صف فروش نمی‌توانند بفروشند و نقدشوندگی دچار تهدید می‌شود. میرصانعی در این خصوص اشاره داشت: نقدشوندگی یک آیتم اساسی در بورس‌هاست و برای افزایش این نقدشوندگی باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا ریسک عدم نقدشوندگی برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند و افزایش دامنه نوسان در این بین می‌تواند با کم کردن صف خریدوفروش نقدشوندگی را در سهام افزایش دهد. وی درخصوص اثرات دیگر افزایش دامنه نوسان گفت: اثر دیگری که افزایش دامنه نوسان دارد بحث تحلیلی‌تر و حرفه‌یی‌تر شدن بازار است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر بازار و حتی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌یی هم یکی از روش‌های مرسوم تحلیل در بازار را دنباله روی از صف‌ها می‌دانند و به دلیل اینکه تعداد زیادی از این راه استفاده می‌کنند به یکی از معضلات بازار تبدیل شده است.

میرصانعی در ادامه بیان داشت: هرقدر دامنه نوسان بازتر شود و صف خرید و فروش نداشته باشیم، خرید و فروش‌ها به سمت تحلیل پیش می‌رود و سهامداران غیرحرفه‌یی از خدمات حرفه‌یی‌ها مثل صندوق‌ها، سبدهای سرمایه‌گذاری و مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند بنابراین تحلیل هم به‌شدت در بازار رونق می‌گیرد و افزایش می‌یابد. وی درخصوص دامنه نوسان در فرابورس اذعان داشت: امیدواریم علاوه بر بورس بتوانیم در فرابورس هم شاهد افزایش دامنه نوسان به6 درصد باشیم. وی درخصوص روش جدید سامانه کدال یادآور شد: سابق بر این، زمانی که ناشر اطلاعات را به سازمان بورس ارسال می‌کرد، سازمان بورس بازرسی‌ها را آغاز می‌کرد و اطلاعات را بادقت بررسی می‌کرد و بعد منتشر می‌کرد و در این بین اطلاعات با اهمیت تا زمان انتشار در سامانه کدال، بلوکه می‌شد در حالی که این اطلاعات، اطلاعات با اهمیت غیرعمومی بودند. به این معنا که دارای اهمیت بوده و هنوز در دسترس عموم سرمایه‌گذاران قرار نگرفته بودند. البته هرگونه معامله بر مبنای اطلاعات نهانی طبق قانون بازار جرم است و اساس بازار را به هم می‌ریزد.

میرصانعی گفت: اگر بازاری سازوکاری نداشته باشد که جلوی معاملات را بر اساس اطلاعات نهانی بگیرد آن بازار، بازار منصفانه‌یی نخواهد بود.

وی ادامه داد: طبیعتا هرقدر زمان ارایه اطلاعات طولانی‌تر باشد احتمال درز پیدا کردن و افشا شدن آن بیشتر بوده و احتمال انجام معاملات بر اساس اطلاعات نهانی نیز افزایش پیدا می‌کند. دبیرکل کانون کارگزاران درخصوص دومین مزیت سامانه جدید ابراز داشت: به دلیل اینکه سازمان بورس همیشه‌ روی گزارش‌های مالی با دقت، بررسی‌های لازم را انجام می‌داد، ناشران در خصوص اهمیت و صحت آن بی‌توجهی می‌کردند اما با این روش جدید ناشر احساس مسوولیت می‌کند و به این ترتیب مدیران مالی حرفه‌یی استخدام می‌کند تا اطلاعات مالی خود را درست و منطبق با استانداردهای لازمه و جهانی اعلام کند. به این دلیل که اگر ایرادی در گزارش‌های مالی صورت بگیرد، مسوولیت‌های حقوقی و قانونی را برای ناشر به همراه خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر