بورس چشم‌انتظار حمایت بانک‌ها

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۶۱

گروه بورس

نخستین روزکاری هفته جاری و ماه‌خرداد را در حالی پشت سر گذاشتیم که مهم‌ترین اتفاق ممکن برای کلیت بازار، همانا افزایش دامنه نوسان بازار نقدی بورس از 4درصد به 5درصد بود.طی هفته گذشته تالار شیشه‌یی در حالی که هر روز با رشد ناچیز روزانه مواجه بود، در مجموع رشدی 238واحدی را ثبت کرد.


طی معاملات روز گذشته نه تنها در عرض یک روز این نماگر بازار سرمایه به ارقام قبلی بازگشت که پا را فراتر گذاشته و با کاهشی 275واحدی تکانی نسبتا اساسی خورد. خبرهای نگران‌کننده سیاسی منطقه در کنار آرامش بیش ازحد اخبار مبنی بر مذاکرات هسته‌یی بسیاری را نسبت به آینده‌یی رویایی بدبین کرده است و از طرفی عدم حمایت مسوولان از بازار سرمایه عده کثیری از سرمایه‌گذاران را به این باور رسانده است در صورتی‌که سهم‌های خود را حتی در قیمت‌های فعلی به فروش برسانند، باز هم می‌توانند در قیمت‌های پایین‌تر آنها را جایگزین کنند. شمار زیادی نیز حاضرند سهم‌های خود را در همین قیمت‌های نازل بفروشند و منتظر نشانه‌های قدرتمند بازگشت رونق به تالار شیشه‌یی بنشینند. این افراد حتی حاضرند در این صورت سهم‌های خود را حتی با قیمت‌های بالاتری جایگزین کنند. تمام این اما و اگرها در صورتی است که سهامدارانی که با وجود ضرر از این حیطه خارج می‌شوند اعتمادشان به‌طور کلی از بورس قطع نشده باشد و مترصد بازگشت و خریدهای مجدد سهام به عنوان مدلی برای سرمایه‌گذاری باشند. درغیر این صورت این سرمایه‌های خارج شده هرگز دیگر به بورس برنمی‌گردند و همیشه از آن به عنوان خاطره‌یی تلخ یاد خواهند کرد.


نخستین روز با دامنه نوسان 10درصدی بورس

انتخاب این روزها برای اجرای سیاست افزایش دامنه نوسان بورس از منظری می‌تواند عاقلانه باشد. وقتی در بازار هیجانی به سر می‌بریم، تصمیم به اعمال چنین قوانینی باعث بیشتر شدن رفتارهای احساسی و خریدوفروش‌های غیرمنطقی‌تر می‌شود، اما حالا که در آرام‌ترین و کم حادثه‌ترین روزهای اقتصادی کشور هستیم بسط دامنه نوسان و کاهش تدریجی حجم مبنا علاوه بر اینکه می‌تواند تکانی به بازار بدهد، باعث عادت کردن تدریجی سهامداران به شرایط جدید می‌شود. حافظ عزیزی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس، «افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان قیمت سهام در شرایط فعلی را باعث افت بیشتر بازار سهام می‌داند و می‌گوید: در بازارهای صعودی افزایش دامنه نوسان قیمت باعث رشد بیشتر نماگرهای بورسی می‌شود، اما در روندهای نزولی که ریسک بازار سهام بسیار بالاست افزایش دامنه نوسان قیمت بازار را سریع‌تر به اهداف پایین‌تری سوق می‌دهد. اینکه گفته می‌شود افزایش دامنه نوسان به کاهش صف‌ها و افزایش شفافیت بازار می‌شود، اگرچه حرف درستی است اما در روندهای نزولی کمکی به بازار نمی‌کند.

در عین حال لزوم تخصیص کارمزد 1.6درصدی در معاملات باعث می‌شود تا امکان کسب سود در معاملات سهام همچنان پایین اما در صورت افت بازار امکان زیان برای سهامدار افزایش یابد. از این رو بدیهی است همزمان با تعدیل دامنه نوسان قیمت نسبت به بازبینی نرخ کارمزد معاملات اقدام شود.»


ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی می‌تازند

این روزها حتی خاطره رشد دسته جمعی نمادها در یک گروه که مدتی محل چالش اساسی تحلیلگران بورسی بود؛ نیز به دست فراموشی سپرده شده و دیگر خبری از هیجانات حتی مقطعی در یک بخش از تالار شیشه‌یی نیستیم. عده زیادی از کارشناسان علت وقوع این امر را رخت بربستن اعتماد و سایه سنگین ابهامات اساسی در این حوزه و همین‌طور رفتارهای عقلایی بیشتر سهامداران می‌دانند، اما روز گذشته پس از مدت‌ها سنت‌شکنی شد و در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی شاهد تشکیل صف‌های خرید در این گروه و در نمادهایی نظیر «بترانس»، «بکام»، «به سوییچ»، «بشهاب» و «بنیرو» بودیم.


آمار معاملات

در دادوستدهای روزگذشته بورس تهران سرمایه‌گذاران بیش از 370میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش 896میلیارد ریال در 42هزار نوبت معاملاتی، دست به دست کردند. به گزارش سنا، در بازار دیروز گروه‌های خودرو، تامین آب، برق، گاز و بانک‌ها درصدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. همچنین شاخص‌های صنعت وسایل ارتباطی، دستگاه‌های برقی و سایر معادن بیشترین رشد را ثبت کردند. گفتنی است در این روز شاخص کل متاثر از افت قیمت نمادهای بانک ملت، بانک صادرات، مپنا، بانک تجارت، کشتیرانی، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، 275واحد افت کرد و به عدد 63هزار و 427 رسید. شاخص آزاد شناور نیز 44 واحد نزولی شد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب افتی 238 و 316 واحدی را ثبت کرد. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قمیت متعلق به نمادهای پیاذر، پارس الکتریک، آلومراد، تولیدی شهید قندی، کاشی تکسرام، پارس سوییچ و گرانیت بهسرام بود. در مقابل نمادهای ریخته‌گری ایران، پمپ‌سازی ایران، محور خودرو، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سایپا شیشه، حمل‌ونقل پتروشیمی و آبادگران ایران با بیشترین افت قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. در پایان معاملات دیروز سنگین‌ترین صف‌های خرید در نمادهای حق تقدم پتروشیمی خارک، ایران ترانسفو، نوسازی وساختمان تهران، آلومراد، پتروشیمی فارابی، کاشی تکسرام و بانک اقتصاد نوین تشکیل شد. این در حالی بود که نمادهای نفت پارس، سرمایه‌گذاری نیرو، صنایع ریخته‌گری ایران، فولاد خراسان، سیمان خزر و پارس خودرو با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات هم در نمادهای بانک صادرات، پارس خودرو و پتروشیمی مبین بود. همچنین نمادهای پتروشیمی مبین، اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب کیش و تولید اتومبیل سایپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

فرابورس

روز گذشته شاخص کل فرابورس با 10.20واحد کاهش به رقم 716.80واحد رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به حق تقدم بانک گردشگری با حجم 60میلیون سهم به ارزش 36میلیارد تومان بودیم. فولادهرمزگان‌جنوب و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ترتیب با دادوستد 16059هزار سهم و 11.642هزار سهم بیشترین حجم معاملات روز گذشته را از آن خود کردند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام بازرگانی و تولیدی مرجان کار و پس از آن ذوب آهن اصفهان و بیمه میهن بود بیشترین کاهش هم نصیب شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب، شهر‌سازی و خانه‌سازی باغمیشه و پالایش نفت شیراز شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر