سهم اروپایی‌ها در بازار گردشگری ایران

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۵۰

در سال 2011 سازمان جهانی جهانگردی به آلمانی‌ها لقب «ولخرج‌‌ترین گردشگران دنیا» را داد؛ گردشگرانی که فقط 0.45درصد از سهم بازار گردشگری ورودی به ایران را در سال 2013 به خود اختصاص دادند.

طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی، در سال 2013 یک‌میلیون و 779هزار و 638گردشگر از اروپا به ایران سفر کردند. سهم این جماعت در بازار گردشگری ورودی ایران 37.32درصد بود.

گرچه در 2سال اخیر اروپایی‌‌ها تمایل بیشتری برای سفر به ایران نشان داده‌‌اند و گزارش‌‌های مجامع گردشگری موید آن است؛ اما اروپا و به‌ویژه کشورهای حوزه غرب آن که در گذشته سهم زیادی در گردشگری ورودی به ایران داشت به نظر می‌رسد با توجه به اعمال تحریم‌‌های بیشتر، منتظر آینده است. در قاره اروپا شامل پنج منطقه و 41کشور، بیشتر گردشگران از اروپای شرقی و مرکزی و کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، جمهوری چک، گرجستان، مجارستان، قزاقستان، قرقیزستان، لیتوانی، لهستان، رومانی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان به ایران آمده‌اند و بیشترین گردشگران از جمهوری آذربایجان بوده‌اند و به تنهایی یک‌میلیون و 77هزار و 713نفر از آذربایجان به ایران آمدند. آلمان یکی از مهم‌ترین و البته قدیمی‌‌ترین بازارهای سنتی گردشگری ایران است که گردشگران آن براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال 2011 بیشترین میزان هزینه‌‌کرد را در سفرهای خارجی داشتند. آنها برای دنیا 84 میلیارد دلار آورده اقتصادی داشتند.

در حالی که ایران در دهه 70 شمسی و همچنین پیش از انقلاب بیشترین گردشگرانش را از کشور آلمان داشت، در سال 2013 تنها 21هزار و 242گردشگر از آلمان به ایران سفر کردند. انگلیس نیز که یکی دیگر از بازارهای سنتی گردشگری ایران به شمار می‌آید، در چند سال اخیر تعاملات گردشگری‌اش با ایران به‌شدت تحت تاثیر تنش‌‌های سیاسی و روابط دیپلماتیک قرار گرفته و تنها 0.11درصد از سهم بازار گردشگری ورودی به ایران را به خود اختصاص داده‌‌اند و پنج‌هزار و 449گردشگر انگلیسی به ایران سفر کردند. تعداد گردشگران انگلیسی از سال 2012 و یک‌سال پس از تعطیل شدن سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در دو کشور، به‌شدت کاهش یافت.

فرانسه نیز که به واسطه تعاملات باستان‌‌شناسی که از گذشته با ایران داشت، بازار سنتی مهم دیگری محسوب می‌‌شد، اکنون به‌شدت تحت تاثیر تنش‌‌های سیاسی قرار گرفته است. دولت فرانسه مانند سایر کشورهای اروپایی به اتباعش درباره سفر به ایران هشدار جدی داده و گردشگران این کشور در چند سال اخیر چنان محتاط عمل کرده‌‌اند که با کوچک‌ترین چالش در هر گوشه از دنیا درباره سفر به ایران تجدید نظر کرده‌‌اند، هرچند گفته می‌‌شود در یکی، دو سال اخیر با تلطیف فضای سیاسی، اوضاع این بازار کمی تغییر کرده و با روند مثبتی همراه شده است. در سال 2013 هفت‌هزار و 271گردشگر فرانسوی به ایران سفر کردند که سهم این کشور در بین اروپایی‌‌ها از بازار گردشگری ورودی ایران 0.15درصد بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر