رشد نرخ دلار و افت قیمت سکه در بازار آزاد

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۳۴

گروه بانک وبیمه|

صرافان بازار ارز و سکه روز شنبه نرخ هر دلار امریکا را با 20تومان رشد نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته 3هزارو304تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید را با 2هزارو500 تومان افت 935هزارتومان تعیین کردند. به گزارش «تعادل»، هر یورو در بازار آزاد با 15تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه 3هزارو700تومان و هر پوند نیز با 3تومان افزایش 5هزارو143تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید و قدیم به ترتیب با 2500تومان و 2هزارتومان افت 935هزارو500 و 935هزارتومان تعیین قیمت شد. هر نیم سکه بدون تغییر قیمت 475هزارتومان و هر ربع سکه نیز همانند روز پنج‌شنبه هفته گذشته 265هزارتومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی با یک‌هزارتومان رشد 181هزارتومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار نیز 95هزارو700تومان قیمت خورد. هر اونس طلا نیز در معاملات روزگذشته 1206دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت جهانی طلا درجریان هفته گذشته ۱۹دلار کاهش یافت و هر اونس طلا در پایان معاملات به ۱۲۰۴دلار رسید.

پس از آنکه رییس فدرال رزرو امریکا اعلام کرد که انتظار دارد افزایش نرخ بهره امسال اتفاق بیفتد، قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت و نخستین کاهش هفتگی در 4هفته اخیر را تجربه کرد. ارزش دلار که در پی انتشار قیمت‌های مصرف‌کننده ماه آوریل بیش از حد انتظار افزایش یافته بود، پس از سخنان یلن رشد بیشتری را شاهد بود. یلن گفت: درحالی که اقتصاد امریکا در مسیر عبور از رشد کم‌رمق سه ماهه نخست سال است و بادهای مخالف در داخل و خارج امریکا درحال فروکش کردن است، وی انتظار دارد که بانک مرکزی نرخ بهره را امسال افزایش دهد. براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.1درصد کاهش به 1204دلار و 72 سنت رسید. قیمت فلز زرد در این هفته 1.6درصد برابر با 19دلار افت داشت. در آستانه شروع تعطیلات عمومی در انگلیس و امریکا در روز دوشنبه بازارها دیروز خلوت بود. بیل اونیل، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «(یلن) گفت که او از آمارهای ضعیف متاثر نشده و انتظار دارد، افزایش نرخ بهره امسال اتفاق بیفتد بنابراین از نظر من این سخنان یک عامل کاهنده برای بازار طلا محسوب می‌شود.»وی افزود: «من شخصا فکر می‌کنم آنها احتمالا تا ماه دسامبر منتظر خواهند ماند مگر اینکه ما شاهد مجموعه‌یی از آمارهای قوی باشیم. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی دیروز یک درصد افزایش یافت. دیروز آمارها نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در امریکا در ماه گذشته 0.1درصد رشد داشته و شاخص قیمت مصرف‌کننده محوری که نشان‌دهنده رشد قیمت مواد غذایی و انرژی است 3/0درصد رشد داشت که بیشترین رشد از ژانویه 2013 تاکنون بود. فدرال رزرو قصد دارد قبل از افزایش نرخ بهره، نرخ تورم را در امریکا به 2درصد برساند اما اعلام کرده که افزایش قابل توجه نرخ تورم پیش شرط ضروری افزایش نرخ بهره نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر