اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۳۱

نظام مالیاتی برابر فرار مالیاتی دست بسته نیست

رییس سازمان مالیاتی گفت: فعالان اقتصادی که فکر می‌کنند نظام مالیاتی دستش بسته است و دسترسی به اطلاعات معاملات آنها ندارد و با هدف سودجویی بیشتر از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند. رییس سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات موثری درحوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مالیاتی درکشور صورت گرفته و انتظار می‌رود که در سال‌های آتی نیز این روند به شکل جدی‌تر با انسجام بیشتر و با بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید و به روز عرصه روابط عمومی ادامه یابد. وی بااشاره به اینکه امروز یک انسجام فکری در سطح کلان کشور ایجاد شده که نظام مالیاتی مهم‌ترین راهکار دستیابی به اقتصادی سالم و پایدار است، اظهار داشت: نظام مالیاتی در مقابل مردم قرار ندارد و مردم مخصوصا مودیان مالیاتی باید به تکالیف خود به صورت جدی عمل کنند. به گزارش رسانه مالیاتی، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مالیات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته صریحا اعلام فرمودند که مالیات یک فریضه است و فرار از مالیات نیز جرم تلقی می‌شود؛ لذا امروز تکلیف قانونی و شرعی پرداخت مالیات برای مردم کاملا روشن است. عسکری ادامه داد: به‌طور کلی دو گرایش عمده درخصوص فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات در کشور وجود دارد که اولی مربوط به تفکرات نشات گرفته از رژیم گذشته است که مالیات پول زور تلقی می‌شد و دیگری تفکرات فعالان اقتصادی که فکر می‌کنند نظام مالیاتی دستش بسته است و دسترسی به اطلاعات معاملات آنها ندارد و با هدف سودجویی بیشتر از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.


واریز 12 میلیارد دلار از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی

ایسنا قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه دولت در سال گذشته نزدیک به 11.5 تا 12میلیارد دلار از منابع نفتی را به حساب این صندوق واریز کرد، گفت: سهمی که باید می‌پرداختند کامل پرداخت شده است. طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی که حدود چهارسالی از عمر آن می‌گذرد، دولت موظف است سالانه 20درصد درآمدهای ناشی از فروش نفت را به حساب صندوق واریز کند که البته در زمان تاسیس صندوق توسعه ملی و باتوجه به منابع قابل توجه نفتی مجلس مصوب کرد که علاوه بر سهم 20درصدی، سالانه سه درصد هم بر این مقدار اضافه و به صندوق واریز شود. براین اساس در سال1393 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به 29درصد رسید که باتوجه به بدهی دولت بابت برداشت 2.7میلیارد دلاری دولت دهم برای پرداخت عیدانه در آستانه نوروز1392، 2درصد هم برای برگشت این طلب به سهم 29درصد اضافه و سهم صندوق در سال گذشته به 31درصد افزایش یافت. اما باوجود اینکه از اواسط سال گذشته قیمت نفت رو به افول گذاشته و از حدود 106دلار به 50دلار هم رسید و در نهایت به کاهش درآمد ارزی دولت و منابع تعیین شده در بودجه منجر شد، از آنچه که قائم‌مقام صندوق توسعه ملی به ایسنا اعلام کرده اینگونه برمی‌آید که این تغییرات تاثیری در عمل دولت به تعهد نسبت به واریز سهم صندوق نداشته و آن را کامل پرداخته‌اند.


گزارش اهلیت خریداران روی میز هیات واگذاری

فارس مشاور سازمان خصوصی‌سازی از معرفی برنده مزایده سرخابی‌ها تا فردا خبر داد و گفت: گزارش اهلیت متقاضیان سرخابی روی میز هیات واگذاری قرار دارد و درحال رایزنی برای برگزاری جلسه هستیم. سیدجعفر سبحانی بااشاره به موضوع بررسی اهلیت متقاضیان مزایده دو باشگاه سرخابی‌ها اظهار داشت: ‌درحال تهیه گزارش برای هیات 3نفره وزرای اقتصاد، ورزش و دادگستری هستیم تا بتوان در این جلسه برنده مزایده سرخابی‌ها جمع‌بندی شود. مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه هنوز زمان جلسه هیات واگذاری قطعی نشده است، تصریح کرد: احتمال دارد تا عصر امروز جلسه برگزار شود اما قطعا نتیجه برنده مزایده دو باشگاه استقلال پرسپولیس تا فردا مشخص خواهد شد. وی درمورد معیارهای اهلیت متقاضیان مزایده گفت: براساس آنچه در آگهی‌ها منتشر شده، متقاضیان نباید به سیستم بانکی بدهکار بوده و پرونده قضایی موثر و مسایل امنیتی نداشته باشند. سبحانی افزود: اکنون گزارش مربوط به وضعیت اهلیت این متقاضیان درحال بررسی است و نتایج استعلام‌ها درجلسه هیات واگذاری ارزیابی شود.


جزییات طرح ۸ مرحله‌ای جدید اشتغال

مهر معاون وزیر کار با اعلام اجرای ۸ مرحله‌یی طرح آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق مرزی و محروم کشور گفت: مرحله اول کار با نظر کارگروه‌های اشتغال استانی و شهرستانی خواهد بود.

کورش پرند بیان داشت: اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در ۸ مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد. معاون وزیر کار درخصوص اجرای مرحله اول طرح مذکور بیان داشت: درمرحله نخست نیازسنجی و امکان‌سنجی آموزش‌های مهارتی روستاییان و با استفاده از نظرات کارگروه‌های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل یا ارتقای شغلی به‌ویژه کارآفرینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و گردشگری صورت می‌گیرد. پرند اظهار داشت: مرحله دوم اجرای طرح مذکور، برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارایه آموزش است که بعد از نیازسنجی و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته باتوجه به امکانات و ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی، نیازهای آموزشی برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر