تحریم میعانات گازی تاثیری بر فروش نخواهد گذاشت

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۱

بیژن زنگنه روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی شوریجه گفت: در تشکر و تقدیری که هفته گذشته رییس‌جمهور از بنده داشتند، تاکید شد که این تشکر و تقدیر از همه کارکنان صنعت نفت است و از من خواستند این تقدیر را از شما کارکنان به‌صورت نمادین داشته باشم، زیرا زحمات شما زمینه روسفیدی صنعت نفت و کشور را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه امروز (روز یک‌شنبه) و در جریان سفر رییس‌جمهوری به‌خراسان رضوی، بنده به‌عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در اینجا و در شورای اداری استان حاضر خواهم بود تصریح کرد: در ٥,٥ماه نخست امسال، حجم گازرسانی به‌نیروگاه‌های کشور نسبت به‌مدت سال گذشته ٣٥درصد افزایش داشته است تا از سوخته شدن گاز مایع در نیروگاه‌ها جلوگیری شود.


سهم ٧٠درصد گاز در سبد انرژی کشور

وزیر نفت با تاکید بر اینکه با وجود ذخیره‌سازی قابل توجه گاز در کشور باز هم میزان مصرف روزانه ٦٠٠میلیون مترمکعبی گاز برای ما بسیار زیاد و قابل توجه است، گفت: ما جزو بی‌همتاترین کشورها و در وابستگی به‌گاز در سبد انرژی هستیم و در حال حاضر ٧٠درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد. زنگنه با بیان اینکه کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به این میزان از این حامل انرژی (گاز) استفاده شود، افزود: این نیاز باعث می‌شود ما خطوط انتقال و ایستگاه‌های بیشتری برای تقویت فشار گاز یا نقاط ذخیره‌سازی روزمینی و زیرزمینی احداث کنیم.

زنگنه با اشاره به بهره‌برداری از دو مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم و شوریجه، گفت: مخازن یاد شده پروژه‌های خوبی برای تقویت شبکه گاز هستند. وزیر نفت با بیان اینکه در دو بخش بالادستی و پایین‌دستی مخزن ذخیره‌سازی شوریجه ٤٠٠میلیون دلار هزینه شده است، گفت: برگشت سرمایه قابل‌ توجهی از این مخزن ذخیره‌سازی خواهیم داشت، ضمن آنکه امسال تا ١٠میلیون مترمکعب گاز در روز و سال آینده تا ٢٠میلیون مترمکعب گاز در روز از این مخزن بهره‌برداری خواهد شد. وی گفت: این مخزن باید بیش از ١٠٠میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی داشته باشد تا بتواند قابلیت انتقال سریع گاز را در شبکه فراهم کند.


میدان‌های مشترک اولویت نخست صنعت نفت

وی با اعلام اینکه میدان‌های مشترک ایران و ترکمنستان در اولویت ما هستند، گفت: فعلا این موضوع به‌بخش اکتشاف ما برمی‌گردد و امیدواریم پس از اخذ نتایج از این مطالعات، کار را به‌شرکت نفت مرکزی بسپارند. زنگنه تاکید کرد: اولویت ما بهره‌برداری از میدان‌های مشترک گازی است، زیرا در این صورت امکان بهره‌برداری از گاز در مناطق شمال و شمال شرق کشور فراهم می‌شود و ما هزینه‌یی را برای انتقال گاز از جنوب به‌مناطق شمالی نخواهیم داشت. وزیر نفت درباره جذب نیروی انسانی گفت: سیاست ما جذب نیروهای بومی به‌خصوص در مناطق عملیاتی است؛ طی هشت سال گذشته ٨٠هزار نفر به‌نیروهای نفت اضافه شده و ٢٠هزار نیرو قراردادی و پیمانکاری نیز امروز به ٢٠٠هزار نفر رسیده که از این تعداد حدود ٨٠هزار نفر نیروی مازاد است. وزیر نفت همچنین در مورد ایجاد یک واحد پروپیلن در سرخس گفت: ایجاد این واحد در شرایط ویژه منطقه اقتصادی سرخس و هم مرزی با ترکمنستان، دارای توجیه اقتصادی و ظرفیت لازم است. وزیر نفت گفت: تحریم فروش میعانات گازی پیش‌تر نیز وجود داشته و هم‌اکنون به‌طور رسمی اعلام شده است، اما تاثیر تعیین‌کننده‌یی در فروش میعانات گازی نداشته است.


محدودیت فروش میعانات قبلا هم اعمال می‌شد

وزیر نفت در ادامه در خصوص مشکلات فروش میعانات گازی و تحریم‌های جدید از سمت امریکا گفت: محدودیت برای فروش میعانات گازی قبلا هم اعمال می‌شد و حالا آن را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، اما این موضوع تاثیر تعیین‌کننده‌یی بر فروش آن ندارد. زنگنه همچنین در مورد لغو تحریم نفتکش‌ها نیز گفت: هیچ‌وقت این تحریم برداشته نشده و تنها در موارد محدودی این تحریم اعمال نشده است. وی با اعلام اینکه یکی از نیازهای منطقه خراسان رضوی ایجاد یک پتروشیمی با پایه گاز است، گفت: اگر یک مجتمع بزرگ پتروشیمی در این منطقه ایجاد شود و مقام‌های محلی نیز در تامین و ایجاد زیربناهای آن کمک کنند، حرکت بزرگی برای منطقه خواهد بود و به‌طور قطع صنایع پایین دستی آن نیز اضافه خواهد شد و چهره منطقه تغییر خواهد یافت. وزیر نفت در مورد افزایش میزان جذب نیروهای رسمی در آزمون استخدامی به‌خصوص در مورد نیروهای سرخس گفت: هیچ قولی در مورد تعداد یا جذب قطعی نیرو نمی‌دهم، این مجوز در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با ترتیباتی گرفته شده و افرادی که نامشان اعلام شده مراحل استخدام را باید بگذرانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر