کم‌درآمدها نگران نباشند

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۳۴

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه پرداخت یارانه از سال 89 به بعد 500هزار نفر را بیکار کرد، گفت: طبقات پایین و دهک‌های کم‌درآمد نگران پرداخت یارانه نباشند زیرا نه تنها یارانه‌شان کم نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد و سبد غذایی آنها تقویت خواهد شد؛ چراکه در جریان حذف و اضافه‌ها، تاکید دولت برلزوم توجه به بیمه و تامین اقلام مهم و ضروری سبد خانوارها است. علی ربیعی در پیامی نسبت به دلایل حذف یارانه اقشار جامعه شفاف‌سازی کرد و در پیامی گفت: اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها و موضوع حذف یارانه گروه‌های غیرنیازمند یکی از موضوعاتی است که این روزها در صدر اخبار قرار دارد و مردم عزیز آن را به دقت پیگیری می‌کنند. باتوجه به اینکه در این فرآیند سوالات و نکاتی مطرح است ضرورت دارد در این خصوص نکاتی را به استحضار ملت شریف ایران اسلامی برسانم.

1. عزم دولت برای ارایه سبد امنیت غذایی، تلاش برای رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و صدور هشت‌ونیم میلیون دفترچه بیمه درمانی باوجود همه تنگناهای مالی ازجمله اقداماتی بوده است که با همین رویکرد انجام شده‌اند. باید تاکید شود که باتوجه به اصول انقلاب اسلامی در فرآیند حذف غیرنیازمندان، مراقبت از آسیب ندیدن دهک‌های میانی به‌خصوص طبقه پایین مدنظر بوده است و در این چارچوب تاکید جناب آقای دکتر روحانی توجه ویژه و اجرای سیاست‌های رفاهی منسجم نظیر مقابله با فقر آموزشی، مقابله با فقر غذایی و مقابله با فقر مسکن مخصوصا برای دهک‌های میانی به‌ویژه پایین است.

2. عزم شخص رییس‌جمهور و دولت یازدهم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌یی نیز در نهایت راهبردی برای بهبود وضعیت همه اقشار جامعه و بالاخص گروه‌های آسیب‌پذیر است.

مهم‌ترین استراتژی دولت در این عرصه خارج کردن کشور از چالش‌ها، حفظ توانمندی هسته‌یی کشور و فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای همه مردم ایران است.

3. وزرای رفاه برحسب وظیفه ذاتی‌شان مسوول بهبود وضعیت رفاهی مردم هستند و طبیعی است که هیچ وزیر رفاهی تمایل ندارد مسوولیت گرفتن پول از مردم یا حذف یارانه برخی افراد را بپذیرد. اما باید به این واقعیت توجه کرد که ما مسوول تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی هستیم و اصلاح شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها را گامی مهم به سوی ارتقای سطح عدالت اجتماعی می‌دانیم.

4. علاقه‌یی به نقد عملکرد گذشتگان نداریم اما نمی‌توان از این مساله چشم‌پوشی کرد که ما در دام مسیری طی شده باید مسوولیت کم‌کاری و کار نادرستی را که انجام شده است بپذیریم یارانه‌ها در هیچ جای جهان یکسان بین همه توزیع نمی‌شود و اصرار بر ادامه وضع فعلی با توجه به وضعیت فعلی کشور قابل دفاع نیست و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز نیست.

5. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد اقشار کم‌درآمد بیش از سایر اقشار از ادامه وضعیت موجود پرداخت یارانه هزینه متحمل می‌شوند. باید توجه شود که از سال 1389 به این‌سو تنها در طرح‌های عمرانی کشور 500هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند و این نتیجه فشار هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی بر منابع عمرانی است. هزینه یارانه‌های نقدی در سال جاری بیش از دو برابر بودجه طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود.

استمرار این وضعیت به معنای افزایش بیکاری جوانان این کشور است که به‌طور قطع مورد نظر مردم خوب ما نیست.

6. بررسی‌های کار‌شناسان نشان می‌دهد اقشار کم‌درآمد بیش از سایر اقشار از ادامه وضعیت موجود پرداخت یارانه هزینه متحمل می‌شوند. باید توجه شود که از سال ۱۳۸۹ به این سو تنها در طرح‌های عمرانی کشور۵۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند و این نتیجه فشار هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی بر منابع عمرانی است. هزینه یارانه‌های نقدی در سال جاری بیش از دو برابر بودجه طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود. استمرار این وضعیت به معنای افزایش بیکاری جوانان این کشور است که به طور قطع مورد نظر مردم خوب ما نیست. اصلاح هدفمندی و حذف غیر نیازمندان حرکت به سمت مسیری است که جلوگیری از ریزش مشاغل فعلی را تضمین نماید. به علاوه، فشارهای تورمی ناشی از کسری بودجه را تعدیل کرده و در ‌‌نهایت به نفع همه ملت ایران است.

۷. در این میان و در مسیر اجرای طرح حذف یارانه غیر نیازمندان امکان بروز خطای نوع اول (شمول افرادی که باید حذف شوند) و خطای نوع دوم (حذف افرادی که نباید حذف شوند) وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع در چند ماه گذشته مطالعات دقیق کار‌شناسی صورت گرفته است تا در فرایند حذف اقشار غیرنیازمند کمترین خطا و اشتباه رخ دهد. لیکن بروز خطا و اشتباه در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است لذا متواضعانه از مردم عزیز درخواست دارم اشتباهات احتمالی در هنگام اجرای طرح را با سعه صدر تحمل کنند و مطمئن باشند که تمهیدات لازم برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده است. ما خود را متعهد می‌دانیم که پس از ثبت اعتراض از طریق سامانه yaraneh۱۰. ir (موضوع کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) که از پنج خرداد ماه به بعد قابل دسترس عموم است، حداکثرتا ۱۵ روز پاسخگوی شهروندان باشیم.

۸. نکته آخر اینکه، اصلاح نظام یارانه‌ها تصمیمی شجاعانه و تحقق آن نیازمند فعالیت صادقانه است. ملت‌ها و دولت‌ها با اخذ تصمیم‌های دشوار و اصلاح مسیرهای اشتباه خود رشد می‌کنند. شایسته آن است که همه ما به منافع درازمدت و مصلحت جمعی همه ایرانیان و نسل‌های آتی بیندیشیم.. اطمینان دارم در این راه همه مردم یاور دولت بوده و دولتمردان منتخب خود را یاری می‌دهند. ما در کنار یکدیگر قادریم نظام یارانه‌ها را اصلاح کرده و کشور را به سمت آینده‌ای بهتر هدایت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر