اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۳۳

چاپ اسکناس‌های 50 هزار دیناری در عراق

بانک مرکزی عراق اسکناس‌هایی با ارزش یک‌صد دلار امریکا چاپ می‌کند. به‌ گزارش شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز عربی، بانک مرکزی عراق تصمیم دارد اسکناس‌های جدیدی را به ارزش 50هزار دینار چاپ کند تا از میزان مبادلات دلار در تعاملات تجاری در این کشور بکاهد.

این اسکناس جدید تقریبا معادل یک‌صد دلار امریکاست و نیاز بازار عراق به اسکناس‌های درشت را برطرف می‌کند و دیگر مردم این کشور ناچار به حمل حجم پول زیاد برای خرید در بازار نخواهند بود. برای جلوگیری از وقوع تورم اقتصادی و چاپ بدون پشتوانه پول قرار است معادل اسکناس‌های جدیدی که به بازار تزریق خواهد شد از اسکناس‌های کم ارزش کاسته شود. اکنون 125میلیارد برگ اسکناس معادل 60تریلیون دینار عراقی مورد استفاده است. در این کشور سکه فلزی وجود ندارد.


فرار 41 میلیارد دلار سرمایه خارجی از ترکیه

بانک مرکزی ترکیه از خروج بیش از 41میلیارد دلار سرمایه خارجی از این کشور در 3 ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری طرف، اخیرا معاون اموراقتصادی نخست‌وزیر ترکیه نیز در این باره هشدار داده بود.

علی باباجان، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته بود تا زمانی که این کشور در زمینه رعایت موازین حقوقی به دولت درجه اول تبدیل نشده به اقتصاد درجه اول تبدیل نخواهد شد.

کارشناسان اموراقتصادی علت اصلی خروج سرمایه از ترکیه را وخیم‌تر شدن شرایط سرمایه‌گذاری ارزیابی کرده‌اند.


هزینه 11 میلیارد روپیه سفرهای نواز شریف

سفرهای رسمی نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به کشورهای خارجی در یک سال گذشته 11میلیارد روپیه هزینه داشته است.

به نوشته اکسپرس پاکستان سفر اخیر نواز ‌شریف به امریکا پر‌هزینه‌ترین سفر خارجی وی بوده که بالغ بر 4 میلیون دلار هزینه برای دولت داشته است.

نواز شریف در مجموع 20 سفر خارجی انجام داده که 3بار به امریکا، چین و انگلیس همچنین 2 بار به ترکیه و در ادامه یک بار به کشورهایی چون تایلند، هند، سریلانکا، افغانستان، ایران، تاجیکستان، آلمان و نپال سفر کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر