حل اختلاف بدهی یونان در هفته آینده

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۳۰

گروه جهان

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان می‌گوید انتظار دارد که توافقی با وام‌دهندگان بین‌المللی هفته آینده به دست ‌آید. یونان به سرعت به سوی ورشکستگی پیش می‌رود و روز پنجم ژوئن یک قسط 1.5میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بدهکار است. واروفاکیس به استار تی وی گفته است توافق با وام‌دهندگان بسیار نزدیک است و این مساله را که کشورش حوزه یورو را ترک خواهد کرد، رد کرد. اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول درگیر مذاکراتی با یونان بر سر مجموعه‌یی از اصلاحات اقتصادی بوده‌اند که می‌گویند این کشور باید اجرا کند تا بتواند 7.2میلیارد یورو از یک بسته نجات مالی را دریافت کند.

اختلافات مربوط به اصلاحات نظام بازنشستگی، کاهش مقررات بازار کار و استخدام مجدد ۴هزار کارمند سابق دولت هنوز حل نشده است. بن‌بست در مذاکرات باعث نگرانی‌هایی در مورد پایان یافتن نقدینگی یونان شده است. دولت یونان هفته پیش برای پرداختن ۷۵۰ میلیون یورو سود وام‌های جاری‌اش به ذخایر‌ ای‌ام اف که در اختیار داشت دست برد. واروفاکیس گفت که توافق بر سر پرداخت بدهی‌ها در دسترس است اما اصرار ورزید که هرگونه سازشی که غیرقابل اجرا بداند را رد خواهد کرد. او گفت: «اطمینان می‌دهم که اگر بین پرداختن بدهی یک طلبکار که از امضای موافقتنامه خودداری می‌کند و پرداختن حقوق یک بازنشسته سر دوراهی باشیم، حقوق فرد بازنشسته را می‌دهیم.»

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان پنج‌شنبه در اجلاس شراکت شرقی اتحادیه اروپا در ریگا شرکت خواهد کرد. هرچند یونان در دستور کار اجلاس نیست اما مارگاریتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفته احتمال دارد، موضوع یونان یکی از محورهای اصلی بحث باشد. شیناس از تعهد دولت یونان برای به نتیجه رساندن گفت‌وگو استقبال کرد اما گفت وقت و تلاش بیشتری برای پل زدن بر اختلافات موجود در مذاکرات لازم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر