تاخیر در تحلیف اعضای شورایاری جنجال‌ساز شد

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۱۰


گروه مسکن و شهرسازی|

درگیری لفظی بر سر تاخیر دربرگزاری مراسم تحلیف انتخابات شورایاری‌ها و حاشیه‌های به وجود آمده آن، تایید سازمان نظام مهندسی بر ایمن نبودن مجتمع تجارت جهانی فردوسی، لزوم ارایه گزارش هزینه‌کرد خارج از بودجه مصوب توسط شهرداری به شورا، واکنش به بی‌تفاوتی در برابر ساخت‌وساز میدان سپاه و انتقاد نسبت به عدم توجه شهرداری به تذکرات اعضای شورای شهر از مهم‌ترین موضوعات یکصد‌وپنجاه‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گزارش «تعادل»، ماجرای تشکیل گروهی به‌نام «هیات امنای محلات» در موازات با شورایاری‌ها موضوعی بود که باعث شد جلسه روز گذشته شورا به تشنج کشیده شود. محمد سالاری عضو شورای شهر تهران یکی از کسانی بود که نسبت به ایجاد شایبه‌هایی در مورد نحوه انتخاب هیات امنای شورایاری‌ها تذکر داد. او گفت: قرار بود، اواخر فروردین و هشتم اردیبهشت‌ماه مراسم تحلیف منتخبان شورایاری‌ها برگزار شود، متاسفانه به‌دلایل نامعلوم این مراسم برگزار نشد و در فاصله بین انتخابات و تحلیف شاهد تغییراتی در نحوه فعالیت‌ها و اختیارات شورایاری‌ها بدون درنظر گرفتن نظر شورای شهر بودیم، درصورتی که طبق قانون باید تمام آیین‌نامه شورایاری‌ها در صحن شورای شهر مطرح شود. این در شرایطی است که به گفته سالاری ستاد هماهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند نسبت به تغییر آیین‌نامه اقدام کند. او گفت: شایبه جدی ایجادشده که قرار است؛ ۶نفر به ۷نفر اعضای شورای شهر به‌عنوان هیات امنا اضافه شود که تاخیر در تحلیف این شایبه‌ها را به وجود آورده است. هیات‌رییسه مناطق شورایاری‌ها حلقه انتقال نظرات به شورای شهر تهران هستند، اگر آنها حذف شوند، شورایاری‌ها به هیچ جا نمی‌رسند و نباید این مساله رخ بدهد. سخنان عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در ادامه منجر به واکنش مرتضی طلایی و تقی‌پور شد؛ واکنش‌هایی که هرکدام در نوع خود خواندنی است. مرتضی طلایی که رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها هم است، گفت: تذکری که آقای سالاری داده‌اند، برای من قابل درک نیست، اگر از منابع و مخبرین استفاده می‌شود، کار بجایی نمی‌رسد. او بااشاره به مهم بودن تحصیلات لیسانس طبق یک نظرسنجی خطاب به چمران عنوان کرد: «تقاضا دارم وقت یک‌ساعته به ما داده شود تا مشروح اقداماتی که در انتخابات شورایاری‌ها انجام شد، به افکار عمومی توضیح داده شود.» مهدی چمران رییس شورای شهر هم با پیشنهاد برگزاری یک جلسه از این سخنان استقبال کرد. اما موضوع از آنجایی جالب می‌شود که تقی‌پور دیگر عضو شورای شهر در پاسخ به سخنان اسماعیل دوستی، همتای خود در شورا که عنوان کرده بود، «ما در این باره صبوری می‌کنیم، اما نمی‌دانم که چرا دوستان در شهرداری و شورای شهر عصبانی هستند، مگر چه اتفاقی افتاده آقای سروری به ما می‌گویند، توهم زده‌اید، اما ما توهم نزدیم، دلواپس هم نیستیم و به دولت و حکومت امیدواریم آینده نظام مانند خورشید روشن است.» گفت: مسایل را با هم قاطی نکنید، بحث هیات امنا و شورایاری‌ها جداست. او خطاب به دوستی عنوان کرد: وقتی چرت‌وپرت می‌گویید، باید عصبانی شوند، مباحث از یکدیگر جداست. اگر لات‌بازی دربیاورید، ۱۰تای شما را حریف هستم.


ایمن نبودن مجتمع تجارت جهانی فردوسی تایید شد

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در بخش دیگری از جلسه از ابلاغ‌نامه سازمان نظام مهندسی مبنی بر ایمن نبودن سازه مجتمع تجارت جهانی فردوسی خبر داد و گفت: در تاریخ هجدهم آذرماه سال93 دراین خصوص به شهردار تهران تذکری دادم که یک‌ماه بعد شهردار پاسخی در این خصوص ارایه کرد که از این پاسخ قانع نشده و مجددا در 23 دی‌ماه تذکری دیگر به شهردار درخصوص عدم برگزاری جلسه ماده 8 دادم که شهرداری در 7 بهمن‌ماه 93 پاسخ این عدم برگزاری را ارایه کرد و از برآیند پاسخ شهرداری مشخص شد که شهرداری تهران لزومی به تشکیل جلسات ماده 8 نمی‌بیند.

محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه سه بار با رییس شورای شهر مکاتبه داشتم که سرانجام کمیسیون ماده 8 مشخص شود، گفت: اگر نظر اعضای شورای شهر نیز به عدم برگزاری جلسات است، باید مشخص شود. او با انتقاد از عدم برگزاری جلسات کمیسیون ماده 8 گفت: هفته گذشته سازمان نظام مهندسی نامه‌یی بر ایمن نبودن سازه مجتمع تجارت جهانی فردوسی ابلاغ کرد و برهمین اساس رسما اعلام شد که مجتمع تجارت جهانی ایمن نیست. برهمین اساس احتمالا زمان آغاز فعالیت پروژه‌یی که تاکنون هزینه فراوانی را در بر داشته، همچنان در ابهام است چراکه پیش از این تندگویان گفته بود «طبق صورتجلسه‌یی که با مالک داشته‌ایم تا زمانی که نامه ایمن بودن این مجتمع ازسوی سازمان نظام مهندسی برای ما ارسال نشود، این ساختمان از نظر ما ایمن نیست و نمی‌تواند فعالیت کند.»


شهرداری گزارش هزینه‌کرد بدهد

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بابت اقدامات جهادی شهرداری که خارج از وظایف آنها نیز هست، تشکر می‌کنم گفت: اقداماتی همچون ساخت بوستان یاس، مرمت خرمشهر و حضور در مراسم اربعین، خارج از بودجه مصوبه بوده و درخواست می‌شود ظرف دو هفته آینده سرفصل بودجه سه اتفاق مهم توسط کمیسیون بودجه

گزارش داده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر