تحویل 42درصد مسکن مهر در دولت یازدهم

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۰۹

وزیر راه‌وشهرسازی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات برخی نمایندگان مجلس درخصوص مسکن مهر پاسخ داد و گفت: براساس اصل۸۸ قانون اساسی نمی‌توان از وزیر راه‌وشهرسازی درباره مسکن مهر سوال کرد اما باتوجه به تصمیم هیات‌رییسه گزارشی درباره عملکرد وزارت مسکن و شهرسازی درخصوص مسکن مهر ارایه می‌شود.

عباس آخوندی افزود: تحویل 42درصد سند واحدهای مسکن مهر و 41درصد صدور سند این واحدها در دولت یازدهم صورت گرفته و درحال حاضر ۲۷۴هزار واحد مسکونی مهر به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: دلیل ورود وزارت مسکن و شهرسازی به این پروژه فارغ از اینکه مسکن مهر چگونه آغاز شد درگیری حدود ۷میلیون نفر در این پروژه است که باید تمام امکانات دراختیار این شهروندان قرار گیرد و وزارتخانه خود را مکلف به تعهدات دولت‌های قبلی می‌داند و اقدامات لازم را جهت رفاه مردم فراهم می‌کند.

وزیر راه‌وشهرسازی اضافه کرد: به‌دلیل اهمیت اتمام مسکن مهر، فردی به‌عنوان قائم‌مقام وزیر انتخاب شد. ناگفته نماند که سال شروع مسکن مهر سال۸۷ است اما در این سال اتفاق بسیار مهمی در حوزه اقتصادی کشور رخ داد و در شرایطی که تولید ناخالص داخلی در حال سقوط و تورم در حال افزایش بود دو اتفاق بزرگ دیگر یعنی یارانه‌ها و طرح مسکن مهر مطرح شد که هر‌یک برای اینکه اقتصاد کشور را درگیر کنند ظرفیت کافی را باید داشته باشند.

آخوندی گفت: بحث توقف اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر و عدم اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی به مسکن مهر توسط همین مجلس در سال۹۱ و برای بودجه۹۲ انجام شد که ارتباطی به دولت یازدهم ندارد. در بودجه سال۹۲ اعطای هرگونه خط اعتباری به بانک‌ها متوقف شد. این درحالی است که پیشنهاد شده بود بخشی از نیاز مسکن مهر توسط این صندوق تامین شود که با مخالفت مجلس مواجه شد.

میانگین پیشرفت ۹۰درصدی مسکن مهر

آخوندی در ادامه اظهاراتش به ارایه آماری که در طرح مسکن مهر وجود دارد، اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر در دولت یازدهم سرعت نسبتا بیشتری نسبت به پیش از آن داشته است. هم‌اکنون حدود

2 میلیون و ۳۰۰هزار مسکن مهر وجود دارد که دارای میانگین پیشرفت ۹۰درصدی در سال۹۴ است. در حوزه تحویل واحدها یک‌میلیون و ۱۸۰هزار واحد تاکنون تحویل داده شده و ۴۴هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر تسهیلات اعطا شده است که ۱۰درصد در دوره یازدهم و ۹۰درصد در دولت گذشته بود. پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در دولت یازدهم ۴۹درصد و در کل دولت قبلی ۵۸درصد بوده است پس چگونه می‌توان بحث توقف مسکن مهر را در دولت یازدهم مطرح کرد؟ وی درباره فروش اقساطی مسکن مهر گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۴۴۰هزار واحد از مسکن مهر فروش اقساطی شده که ۴۳درصد این فروش در همین یک‌سال‌و‌نیم صورت گرفته است. نکته مهم در مسکن مهر این است که مردم باید سند داشته باشند که با آن معامله کنند این درحالی است که ۴۹درصد صدور سند در همین دوره صورت گرفته است.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی مسکن مهر توضیح داد: ما حدود یک‌ونیم‌میلیون واحد مسکن مهر را به اتمام رساندیم ولی نکته مهم این است که از این تعداد چیزی حدود 3‌هزار و ۲۰۰واحد فاقد متقاضی داریم که نمایندگان باید به این نکته توجه کنند. ازسوی دیگر نازک‌کاری یک‌میلیون و ۷۵۰هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و مشکلات زیربنایی و روبنایی دارد که دراختیار وزارت راه‌وشهرسازی نیست و مسوول آن سایر وزارتخانه‌ها هستند.


274هزار واحد مسکونی تمام شده داریم

به گفته آخوندی ساخت حدود ۲۷۴هزار واحد مسکونی به پایان رسیده، نازک‌کاری ۲۶۱هزار واحد نیز به اتمام رسیده و آماده واگذاری است، درواقع ‌وزارت مسکن و شهرسازی در حال جمع کردن سفره مسکن مهر است هرچند که مشکلات بنیادین در این طرح وجود دارد. وزیر راه‌وشهرسازی افزود: براساس آمار و ارقام در دوره یک‌سال‌ونیم دولت یازدهم حداقل دوبرابر نسبت به دولت قبل در بخش مسکن مهر پیشرفت حاصل شده است. وی بااشاره به اینکه برای تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر ۵۶۰۰میلیارد تومان باید هزینه شود، گفت: برای خدمات روبنایی نیز حداقل

8‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که حتی یک‌ریال آن در بودجه‌های سنواتی کشور وجود خارجی نداشته است.


برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی از پول مردم هزینه نکردیم

آخوندی با بیان اینکه در دوره دولت قبل تمام هزینه‌های تامین تاسیسات روبنایی از آورده مردم در طرح مسکن مهر هزینه شده است، گفت: براساس دستور مدیرعامل وقت شهر جدید پردیس در سال۹۰ هزینه‌های تاسیسات روبنایی از آورده مردم تامین می‌شد. وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه، پروژه مسکن مهر با سرعت بیشتری اجرا شد درحالی که برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی هیچ یک از این واحدها، از پول مردم هزینه نشد.

وی ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم؛ در این یک‌سال‌ونیم عمر دولت یازدهم برابر تمام پنج‌سال دولت گذشته در بخش مسکن مهر فعالیت شده به‌طوری که ۵۰درصد فروش اقساطی در این مدت صورت گرفته است و اگر به‌دنبال حل مساله مسکن مهر هستیم، باید به دولت برای رفع این پیچیدگی کمک شود. آخوندی درباره انتقاد به وی درباره تعداد کم بازدیدهای صورت گرفته از پروژه‌های مسکن مهر گفت: قائم‌مقام بنده در امور مسکن مهر از کدام پروژه مسکن مهر بازدید نکرده است؟ تمام پروژه‌ها بازدید شده و در دولت یازدهم بیش از ۳۰۰هزار واحد مسکن مهر که فاقد متقاضی بودند تعیین‌تکلیف شد.

وزیر راه‌وشهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: در این شرایط سخت بدون بودجه و امکانات در حال تکمیل پروژه‌ها هستیم و همه منابع وزارت راه‌وشهرسازی را برای تکمیل این پروژه به کار می‌گیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر