اتفاق نظر خصوصی‌ها و دولتی‌ها برای تحقق رشد 8درصدی برنامه ششم توسعه

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۶۰۶


هشتمین همایش ملی بهره‌وری(28اردیبهشت) به همت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون و انجمن ملی بهره‌وری در مجموعه ورزشی تلاش برگزار شد. این همایش با هدف بهره‌وری در بنگاه‌های تعاونی، استعدادیابی، توانمند‌سازی و معرفی تعاونی‌های برتر و بهره‌ور برگزار شد.

دکتر عمادی، مشاور وزیر کشاورزی در این همایش گفت: مساله‌ اصلی این است که بیش از نیم قرن تنها راه کلیدی جهت بهبود شرایط اقتصادی پایدار در کشور «تعاونی» است ولی تاکنون در حوزه بهره‌وری موفق نبوده است.

بهره‌وری در حوزه کشاورزی با پنج دوره تحول در این حوزه همراه بوده است. هم‌اکنون مفهوم سنتی بهره‌وری را پشت‌سر گذاشته‌ایم اما این مفهوم تغییر کرده و به‌جای تولید در هکتار به عوامل موثر در توسعه پایدار می‌پردازد. در سال‌های اخیر به دوره‌یی از کشاورزی رسیده‌ایم که کشاورزی دانش‌بنیان نام دارد و ملاک آن این است که چقدر در تولید نهایی دانش را به کار برده‌ایم. پس هم‌اکنون بهره‌وری میزان به‌کارگیری دانش در واحد تولید یا مصرف است. دانشی که نه فقط به‌دنبال افزایش تولید باشد بلکه به‌دنبال بهینه ‌کردن آن است؛ پس نتیجه می‌گیریم تحول در مسایل مفاهیم و شاخص‌های تولید در حوزه کشاورزی به‌وجود آمده است. وی دررابطه با بحث تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی گفت: تعاون نتوانسته در حوزه انتقال تکنولوژی دیده یا منجر به کاهش فاصله تولید تا مصرف شود. نظام عادلانه توزیع ثروت در تعاون دیده نشده باوجود‌ آنکه انسان و سهم آن از اساسی‌ترین مفاهیم این بخش است. نظام مشارکتی مردم‌سالارانه که به مشارکت مردم بها می‌دهد نیز در تعاون دیده شد. تعاون ابزاری بود که تشکیل شد تا منویات نظام را به‌اجرا درآورد. تعاونی‌ها می‌توانند در انباشت ثروت بین‌نسلی با افزایش بهره‌وری نقش مهمی ایفا کنند اما تاکنون به تعاون به دیده ابزاری نگاه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر