نخستین سیاست توسعه تعاونی‌های سیر‌الئون

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۹۸

گروه تعاون|مهشید خیزان|

دولت سیرالئون به‌عنوان نخستین دولت حامی تعاونی توسعه‌یی برای دپارتمان تعاونی‌ها و توسعه و جنبش تعاونی‌ها انتخاب شد. سیاست آنها به‌عنوان تنها دستاورد، نقطه‌عطفی است که تمایل دولت را به بیداری تعاونی‌ها نشان می‌دهد که مردم را قادر به فعالیت‌های بسیج، مدیریت، کنترل و استفاده بهتر از منابع موجود برای بیرون کشیدن از فقرکرد.

این نخستین فرصت برای نقدوبررسی فعالیت تعاونی‌ها در سال1977 به‌عنوان منعکس‌کننده عملیات و فعالیت‌های تعاونی‌ها در سیرالئون بود. این ابتکار اراده ازسوی دولت برای وصله پینه کردن این غول‌های تعاونی شد و توسط بسیاری از افراد به‌عنوان یک گام در مسیر درست تلقی شد این توسعه همانند موتوری است که باعث می‌شود جوامع به سمت جلو حرکت کنند. روند بررسی قانون شرکت تعاونی OPT (شرکت تعاونی خریدوفروش لوازم چشم‌پزشکی) در سال1977 در قالب جلسات مشورتی در سطح منطقه‌یی آغاز شد، به شرط گسترده‌تر شدن یک فرصت برای کمک به فرآیند بررسی. اما به‌دلیل شیوع ویروس ابولا، این کار متوقف شد. انتظار می‌رود برای ادامه پس از ریشه‌کن کردن ابولا، این فعالیت به‌عنوان یک موضوع مهم دردستور کار ریاست‌جمهوری قرار بگیرد.


جنبش روآندا، همچنان رو به جلو

سال گذشته کنفدراسیون بین‌المللی تعاونی‌های روآندا (NCCR) از چهار عضو جدید رونمایی کرد و تعداد اعضای خود را به 13نفر رساند. در مجلس عمومی در تاریخ 26نوامبر 2014 (5آذر 1393)، کنفدراسیون انتخاب یک کمیته جدید هیات‌مدیره به ریاست آقای آگوستین کاتاباروا (Katabarwa‌Augustin‌) تشکیل شد. در ماه فوریه NCCR نیز با تشکیل یک فدراسیون تعاونی کشاورزی با همکاری انجمن صادرات ملی کشاورزی (NAEB) ادامه یافت. این پیروزی دیگری به‌عنوان یک نتیجه از حمایت خوب است که تعداد فدراسیون‌های عضو آن به 14عدد رسید. نمایندگان همان ماه از اداره محلی در کیگالی دیدن کردند. به‌مناسبت جلسه هیات‌مدیره منطقه‌یی، آنها از برخی تعاونی‌های روآندا، ازجمله تعاونی برنجکاران و تعاونی مسکن کیگالی دیدن کردند. آنها فعالیت‌های این تعاونی‌ها را موردتقدیر قرار دادند و قدردانی توسعه جنبش تعاونی‌ها در روآندا برگزار شد. به‌عنوان عضو اتحادیه بین‌المللی تعاونی، NCCR برای حضور در کارگاه آموزشی تعاونی دعوت شد.


کنیا؛ عامل رشد تعاونی‌های اعتبار آفریقا

تعداد تعاونی‌های اعتبار (SACCOs) همچنان رو به رشد در کنیا نیز به‌تازگی جایزه رهبری رشد تعاونی‌های اعتبار را در آفریقا دریافت کرد. کنیا دارای جمعیت 43میلیون نفری است. از این تعداد 2.7میلیون نفر عضو تعاونی سپرده مصرف تعاونی‌های اعتبار هستند. جمعیت اعضای تعاونی‌های پس‌انداز و اعتبار در کنیا بیش از 250هزار نفر و بالای 60درصد از جمعیت وابسته به تعاونی‌های اعتبار است. فعالیت آنها همچنین 45درصد از تولید ناخالص داخلی کنیا GDP را کمک می‌کند. دارایی پایه این جامعه در سال2012 از 294بیلیون دلار به 335بیلیون دلار در سال2013 رسید. همچنین سپرده آنها از 213بیلیون دلار در سال2012 به 241بیلیون دلار در سال2013 افزایش یافت.

کشور غنا نیز در این مراسم به‌عنوان کشوری که جوانان را در این مقوله گنجانده‌اند، مورد تقدیر قرار گرفت. غنا دارای جمعیت 26میلیون نفری و دارای یک‌سوم جمعیت جوان است. انجمن اتحادیه اعتباری غنا (CUA)، با ورود به مدارس مختلف فعالیت خود را به جوانان شناساندند. این ابتکارعمل بین دانش‌آموزان پدید آمد و آنها پس‌اندازهای خود را به شکل یک حساب مشترک با اتحادیه‌های اعتباری یا بانک‌ها درآوردند. ابتدا به تعداد 89باشگاه با جمعیت 19هزار و 675نفر بود، این باشگاه‌ها با یک پس‌انداز خالص 213هزار و 870دلار، کار خود را آغاز کردند. جمعیت جوانان عضو باشگاه‌های تعاونی این کشور، به‌عنوان جایزه به کشور سوییس سفر کردند. دولت غنا با جمعیت 1.6میلیون نفر عضو بیش از 70 تعاونی اعتبار هستند، باوجود داشتن جمعیت اندک، مردم بسیاری از این کشور در برنامه‌های کنفدراسیون غیردولتی شورای پول و اعتبار آفریقا (ACCOSCA) شرکت کرده و درنهایت جایزه‌یی به آنها اهدا شد.

مدیر ارشد اجرایی George Ombado در این باره گفت: این کنگره فرصتی برای بحث درمورد مسایل موضوعی درخصوص توسعه تعاونی‌ها و اجرای آنها را فراهم می‌کند. همچنین در این کنگره Elizabeth Lekoetje عضو هیات مشترک این فعالیت از گروه‌های تعاونی نیز بر همین عقیده است. وی همچنین معتقد است که اتحادیه تعاونی کشور لسوتو حدود 20سال است که تشکیل شده و در حال رشد و توسعه آرام است. ACCOSCA با اینکه یک موسسه غیردولتی و انجمن ملی پس‌انداز و اعتبار تعاونی‌هاست، با هدف ادامه برای ایجاد ظرفیت در آفریقا و برای رسیدن به رشد در تعاونی‌های اعتبار و بهبود زندگی مردم در آفریقا تشکیل شده که دارای 28کشور عضو است.


راه‌اندازی ابزار تعیین هویت در بوتسوانا

انجمن تعاونی بوتسوانا به‌عنوان مشوق شرکت‌های تعاونی از سراسر کشور به استفاده از ابزار هویت تعاونی‌ها برای نمایش گذاشتن منحصر به فرد توانایی تعاونی‌ها آغاز به کار کرد. Ontlametse B. Ward نماینده تجارت و صنعت در این خصوص افزود: انتظار ما راه‌اندازی و ایجاد روح همکاری و اعتماد به نفس در میان اعضای تعاونی‌ها و فراتر از آن است. نظر ما به‌عنوان عضوی از دولت، همواره بر افزایش مشارکت جوامع در حال توسعه بوده است.

برای طراحی و توسعه این کار، ابزاری شامل یک پوستر برای دانلود، آموزش‌های ویدیویی، گزینه‌یی برای وب‌سایت و خبرنامه و بنر چندزبانه، همه برای استفاده اعضا طراحی شده است. با استفاده از این امکانات، این بخش می‌تواند آگاهی خود را از اهمیت تعاونی‌ها به جوامع محلی و جهان رو به رشد افزایش دهد.

آقای Ward در این زمینه گفت: آگاهی از محصولات ما که توسط لوازم با هویت ایجاد شده، باید به‌عنوان یک چالش جدی درنظر گرفته شود. این به معنای آن است که محصولات و خدمات ما باید از کیفیت بالا و با استاندارد باشد تا مبادا تصویر محصولات‌مان درنظر مردم جلوه بدی داشته باشد.

همان‌طور که دولت ما برای رسیدن به این وضوح بیشتر با تشویق تعاونی‌ها به ثبت‌نام امیدوار است، لازم به نظر می‌رسد برای ارتباط آنلاین و درخواست برای ثبت‌نام به‌عنوان بخشی از هویت بصری مردم بشتابند. وی در این باره افزود: انجمن تعاونی بوتسوانا به‌عنوان تشویق، این اطمینان را به مردم برای استفاده از ابزارها و نحوه استفاده از آن می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر