تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۹۷

خروج خصولتی‌های پتروشیمی با خوراک 25 سنتی

از بهمن‌ماه سال92 که بحث خوراک پتروشیمی‌ها بسیار داغ شد تاکنون یک‌سال‌واندی گذشته است اما هنوز اتفاق نظری میان ذی‌نفعان و تصمیم‌گیران «نرخ خوراک پتروشیمی» وجود ندارد. وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت و صادرکنندگان و تولید‌کنندگان پتروشیمی هر یک نظریات مختلفی در این زمینه دارند. درحالی که برخی تولید‌کنندگان هر روز بیشتر درحال چانه‌زنی برای دریافت خوراک ارزان‌تر هستند، بیژن زنگنه وزیر نفت اظهار کرده است که بخش خصوصی این صنعت آمادگی دریافت خوراک پتروشیمی (گاز) به قیمت ٢٥سنت را دارد. زنگنه در بیان استدلال خود برای این قیمت به مساله‌یی اشاره کرده است که به‌نظر می‌رسد بیش از هرچیز مشورت کارشناسانه به بخش خصوصی واقعی پتروشیمی محسوب می‌شود. زنگنه گفته است: «شرکت‌های خصوصی پتروشیمی معتقدند شرکت‌های خصولتی با این قیمت توان رقابت را ندارند و از میدان خارج می‌شوند.» بیژن زنگنه ظهر روز گذشته در کارگاه آموزشی «مدیریت و استراتژی انرژی در راستای اقتصاد مقاومتی» که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: وزارت نفت در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نگاه بنگاهداری ندارد و همواره به‌دنبال منافع ملی در این بحث است؛ زیرا قیمت دریافتی برای خوراک پتروشیمی هر میزانی که باشد باید صرف پرداخت یارانه‌ها شده و از این‌رو برای کشور ارزش‌افزوده‌یی در برندارد. زنگنه با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستاد و با رانت ادامه حیات ندهد، افزود: دراختیار قراردادن خوراک ازسوی دولت به پتروشیمی‌ها درحال حاضر همانند حکایت استاد دانشگاهی است که به دانشجویان خود اعلام می‌کند هرکسی نمره ٧بگیرد من به او ٢٠ می‌دهم! این کار استاد سبب می‌شود کسی از دانشجویان تلاشی برای درس خواندن نکند؛ به عبارت دیگر هم‌اکنون پتروشیمی‌ها با تکیه بر خوراک ارزان به‌دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش‌افزوده برای کشور نیستند. وزیر نفت تصریح کرد: اخیرا بخش خصوصی به بنده رجوع و اعلام کرده نرخ خوراک تا ٢٥سنت برای ما صرفه اقتصادی دارد!


کمک به صنعت پتروشیمی برای ارزان‌سازی فروش ارز

تسنیم جلسه بررسی مشکلات پیش‌رو و فرآیند عرضه درآمدهای ارزی توسط شرکت‌های پتروشیمی با حضور رییس کل بانک مرکزی، مدیران و اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برگزار شد.

در این جلسه احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان و عزیزی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن تاکید بر اهمیت این صنعت در کشور به مشکلات تولید، برخی مقررات مانع تولید و همچنین اقدامات ناهماهنگ ازسوی برخی دستگاه‌ها اشاره و بر توان شرکت‌های مدنظر برای افزایش تولید، صادرات و متعاقبا افزایش درآمدهای ارزی تاکید کردند. در ادامه برخی مدیران شرکت‌های پتروشیمی درخصوص مشکلات و موانع موجود شامل برخی مقررات بانکی درباره ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط، تضامین بانکی و مشکلات تامین مالی و... نکاتی را بیان کردند. در این جلسه ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز بااشاره به ثبات بازار ارز کشور در نتیجه اقدامات انجام شده بر استمرار و پایداری عرضه منابع ارزی توسط این گروه تاکید کرد.

وی افزود: باید فضای جدیدی را برای شرکت‌های پتروشیمی ایجاد کنیم و آمادگی لازم برای ورود به شرایط پساتحریم فراهم شود. رییس کل بانک مرکزی بااشاره به اینکه افزایش 2برابری صادرات پتروشیمی با نظر مسوولان این صنعت، امر پسندیده‌یی است، تاکید کرد: لازم است مشکلات این صنعت به‌صورت جداگانه به بانک مرکزی ارسال تا اقدامات لازم انجام پذیرد. سیف با بیان اینکه اینجانب نیز در هیات دولت پیگیری‌های لازم را درخصوص مشکلات صنعت پتروشیمی خواهم داشت، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک و پس از رفع تحریم‌ها، فرآیند شفاف و روان‌تری را برای فعالیت‌های این صنعت به‌ویژه فروش ارز از طریق بازار بین بانکی و در شبکه بانکی کشور داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر