بازگشت سهامداران به معاملات اوراق بدهی

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۹۳

گروه بورس

چند روزی است که بازار سهام در بلاتکلیفی صعود باقی‌مانده است. پس از آنکه دولت و مجلس وعده حمایت از بازار سهام را دادند، اندکی از هیجان ریزشی بورس کاسته شد. اما هنوز نشانه‌یی از برگشت بازار بروز نکرده است. همان‌طور که در ابتدای هفته در چشم‌انداز اشاره شد، این احتمال وجود داشت که بازار برگشت خفیفی را تجربه کند. بر این اساس از ابتدای هفته، شاخص کل 113واحد رشد داشته است. اما این برگشتی نیست که فعالان بازار را خوشحال کند.

با وجود ارزش پایین معاملات نمی‌توان چندان به رشد قیمت‌ها امیدوار بود. در روز گذشته نیز این حقوقی‌ها بودند که اندکی به رونق بازار کمک کرده و ارزش معاملات را ارتقا دادند. اما توجه به آمار معاملات نشان می‌دهد که ارزش معاملات سهام بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که باید باشد. در روز گذشته ارزش معاملات بورس و فرابورس بیش از 300میلیارد تومان بود. این در حالی است که بیش از 200میلیارد تومان از این ارزش معاملات، به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت. در نتیجه اگر ارزش معاملات سهام و حق تقدم بورس و فرابورس را روی هم بریزیم به مبلغی بیش از 100میلیارد تومان نمی‌رسیم. رقمی که برای بورس 300هزار میلیارد تومان تهران، مانند شوخی به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد اگرچه در این قیمت‌ها خریدار به اندازه کافی وجود ندارد، اما سهامداران نیز فروشنده نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که ارزش معاملات پایین باشد و از طرفی شاخص نیز افت نکند. در این شرایط است که فعالان بازار، حقیقی یا حقوقی، بیشتر راغب به خرید اوراق بدهی هستند تا ریسک کاهش قیمت‌ها را به پرتفوی خود اضافه نکنند. در سال گذشته نیز این تجربه را داشتیم که ارزش معاملات اوراق بدهی بیش از ارزش معاملات سهام قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که متوسط نرخ سود در اقتصاد هنوز بالاتر از آن است که سرمایه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر روانه شود.

یکی از نکات جالب توجه روز گذشته، بازگشت نمادهای لیدر به مرکز توجهات بود. در روز گذشته سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید (وامید) که پرتفوی آن بیشتر سنگ‌آهنی است، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. از آنجا که این نماد برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در انتهای روز گذشته متوقف می‌شد، فعالان حقوقی برای دریافت سود نقدی این سهم را با یکدیگر جابه‌جا کردند و در نتیجه قیمت پایانی این سهم تقریبا 2درصد رشد کرد. این سهم یکی از سهم‌هایی بود که مدت‌ها توسط بازار مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود. اما EPS خود را محقق ساخته و شرایط بدی نداشت. در واقع این سهم‌که یکی از سهم‌هایی بود که بارها به‌طور غیرمستقیم توسط «تعادل» مورد اشاره قرار گرفته بود، نشانه‌یی است از عدم تحلیل درست بازار. چرا که بازار استقبال خاصی از این سهم نداشت و تنها اندکی مانده به برگزاری مجمع مورد توجه قرار گرفت. پس از این نماد، نماد سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) نیز با رشد قیمت مواجه شد و از مهم‌ترین نمادهای اثرگذار بر شاخص کل لقب گرفت. در سال گذشته این نمادها فقط در شرایطی در بالای فهرست اثرگذاران مثبت بر شاخص قرار می‌گرفتند که معامله بلوکی در نماد عادی قیمت‌شان را ارتقا می‌داد. لذا می‌توان گفت که در این شرایط رکودی شاید بتوان امیدوار بود که بازار دوباره به سمت نمادهای مهم و اثرگذار راغب‌تر شود تا سهم‌هایی که عمدتا مورد سفته‌بازی قرار می‌گیرند.


بازگشت «مپنا»

همچنین در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گروه مپنا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. با کاهش 0.8درصدی که برای قیمت این سهم رخ داد، شاخص کل نیز 12واحد تنزل کرد. این در حالی است که تنها 793هزار سهم از این نماد معامله شد. نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع و خدمات کشاورزی با توجه به ارایه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی 93، مهندسی نصیر ماشین با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 94، لیزینگ ایران، کاشی سعدی، رینگ‌سازی مشهد، الکتریک خودروشرق، داروسازی زاگرس فارمد فارس، داروسازی زهراوی و تولید محور خودرو نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند.

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی دماوند، سیمان شمال، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، دوده‌صنعتی پارس، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سیمان صوفیان و کارت اعتباری ایران کیش جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت سخت آژند با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد.


آمار معاملات

در پایان معاملات تالارهای بورس‌و اوراق‌بهادار دیروز، تعداد 316میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 641میلیارد ریال در 36هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت. شاخص کل با 121واحد افزایش (19/‌0‌درصد) به رقم 63644 واحد رسید. شاخص بازار اول با 84 واحد افزایش به رقم 46057واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 270واحد افزایش رقم 130471واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را شرکت‌های مپنا، ملی صنایع مس ایران بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی مبین، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری خوارزمی به خود اختصاص دادند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات بانک صادرات ایران، پارس خودرو، سایپا دیزل، پتروشیمی مبین و سرمایه‌گذاری ملت به نام خود ثبت کردند. همچنین از میان گروه‌های بورسی، گروه شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی با اثر مثبت 43واحدی، بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشت. پس از آن گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته و هر کدام به ترتیب شاخص را 24، 20، 20 و 19 واحد ارتقا دادند. از طرف دیگر، گروه‌های فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی هر کدام به ترتیب شاخص کل را 13، 8، 7 و 6 واحد تنزل داده و از این منظر در پایین فهرست اثرگذاران قرار گرفتند.


فرابورس

همچنین در جریان معاملات فرابورس ایران، 144میلیون ورقه بهادار به ارزش 2هزار و 375میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. در پایان معاملات روز گذشته 144میلیون و 130هزار ورقه بهادار در 4‌هزار و 774نوبت دست به دست شد و ارزش آن به 2هزار و 375میلیارد و 200میلیون ریال رسید. حق‌تقدم بانک گردشگری با معامله 53میلیون سهم به ارزش 31میلیارد و 800میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد. دیروز آیفکس همانند روز قبل از آن با رشد اندک به 727واحد رسید و سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد، بانک گردشگری، پالایش نفت تهران و شیراز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند. در جریان معاملات آخرین یک‌شنبه اردیبهشت‌ماه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های تولید دارو، البرز بالک و بیمه سامان بود و در سوی دیگر بازار هم شرکت‌های کی بی‌سی، سیمان سبزوار و تاسیسات راه‌آهن با بیشترین کاهش قیمت سهام مواجه شدند. بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 560 هزار ورقه اجاره 3ماهه پارس در روز جاری بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری نسیم با خرید وفروش 101هزار و 694سهم اختصاص یافت. این گزارش حاکی است، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت داروسازی تولید دارو، البرز بالک و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه و ارایه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید بودیم.


یک عرضه بلوکی در راه است

دیروز توسط روابط عمومی فرابورس ایران اعلام شد که بلوک 51درصدی سهام‌ شرکت‌ سرمایه‌گذاری نفت قشم، 11خردادماه در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم در نظر دارد، 51درصد از سهام کنترلی این شرکت را به‌طور یک‌جا و نقد یا اقساط از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند. قیمت پایه هر سهم سرمایه‌گذاری نفت قشم که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار دارد، 27هزار و44ریال و قیمت پایه کل آن 819میلیارد و 270میلیون و 936هزار ریال اعلام شده و عرضه بلوکی سهام این شرکت روز دوشنبه 11خرداد‌ماه 1394 انجام می‌شود.

طبق این گزارش، در این دوره 30میلیون و 294هزار سهم از 59میلیون و 400هزار سهم ثبت شده این شرکت عرضه می‌شود و کارگزاری خبرگان سهام عرضه‌کننده این سهام خواهد بود ضمن اینکه سپرده حضور در این رقابت 24میلیارد و 578میلیون و128هزار و 80 ریال در نظر گرفته شده است. گفتنی است، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت 59میلیون و 399هزار و 940سهم شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم را در اختیار دارد و 60 سهم مابقی به شرکت خدمات حفاری صنایع نفت، شرکت شیمیایی نفت‌گستر و کنترل گاز اکباتان اختصاص دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر