وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی محدود شود

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۸۹

گروه ایران

سی‌وسومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد بهانه‌یی برای حضور رییس‌جمهوری در این دانشگاه (واحدعلوم تحقیقات تهران) شد. روحانی که در جمع مسوولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی می‌کرد بر ضرورت وجود آزادی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و دانشگاه بدون آزادی را مرده خواند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از برخی برخوردهای نامناسب با اساتید فرهیخته ایرانی و خارجی در بدو ورود به کشور انتقاد کرد و گفت باید زمینه رفت‌وآمد و ارتباطات بیشتر با دانشگاه‌ها و اساتید برجسته خارجی را فراهم‌ کنیم.


نقش مردم در کارهای بزرگ

روحانی ‌با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قدمی مهم برای توسعه فضای علم ودانش در کشور برداشته خاطرنشان کرد: اگر کاری که دانشگاه آزاد اسلامی در طول 33سال انجام داده است را دولت برعهده می‌گرفت اولا بودجه لازم برای این کار را نداشت، ثانیا بروکراسی دولت نمی‌گذاشت که چنین کار عظیمی در این مدت انجام بگیرد. وی با اشاره به برعهده داشتن یک‌سوم از سهم آموزش در دانشگاه‌آزاد با بیان اینکه چنین آماری، آمار پرافتخاری هستند، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که اگر کار را به متخصص و صاحب‌نظران و مردم واگذار کنیم و دولت عمدتا نقش سیاست‌گذاری، تسهیل‌گیری، هموار کردن راه و پشتیبانی و در نهایت نظارت را عهده‌دار باشد، می‌توانیم بهتر به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.


باید آزادی در دانشگاه برقرار باشد

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه جامعه آزاد علمی یکی از امتیازات دانشگاه‌هاست، گفت: اگر از دانشگاه‌ها استقلال و آزادی را بگیریم در آن زمان دانشگاه مرده است البته باید در دانشگاه‌ها اخلاق حاکم باشد و هویت دینی و ملی مورد احترام قرار بگیرد اما در دانشگاه‌ها باید آزادی، استقلال‌علمی و آکادمیک برقرار باشد. وی افزود: باید از فضاهایی که در آن عده‌یی می‌خواهند در دانشگاه‌ها دخالت کنند تا حد امکان خارج شویم. روحانی با تاکید بر اینکه باید بگذاریم دانشگاه‌ها روی پای خود بایستند، گفت: من از روز اول همواره در شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی تاکید کرده‌ام که وظایف این شورا باید محدود شود و باید بگذاریم که دانشگاه‌ها روی پای خود بایستند چرا که اساتید هم بهتر بلدند و هم می‌دانند که در دانشگاه‌ها چه خبر است. آنها از دیگران دلسوزتر هستند.


انتقاد از برخورد با اساتید داخلی و خارجی

رییس‌جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به نیویورک و دیدار با اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان امریکاگفت: در آن دیدار شاهد علاقه‌مندی بسیاری از اساتید و دانشجویان خارجی به ایران و حضور در ایران بودم. وی با تاکید بر اینکه باید فضایی فراهم کنیم که این افراد در رفت‌وآمد باشند، گفت: لازم و ضروری نیست که چنین افرادی در ایران بمانند بلکه باید در کشور فضایی فراهم کنیم که این افراد در رفت‌وآمد باشند. باید با اساتید و فرهیختگان و نخبگان سراسر کشور ارتباط برقرار کنیم. کافی است در بدو ورود یک استاد به کشور، گذرنامه وی را به دلایل واهی بگیریم؛ در آن زمان دیگر مرغ از قفس پریده است.

روحانی با انتقاد از شیوه برخورد با اساتید و فرهیختگان داخلی و خارجی اظهار کرد: گاهی هنگامی که استادی وارد کشور می‌شود فردی به دلایل واهی گذرنامه وی را می‌گیرد و از او پرسش‌هایی مطرح می‌کند. کافی است به فردی بگوییم که برای پاسخ به پرسش‌هایی وارد اتاقی شوید. در آن زمان دیگر مرغ از قفس پریده است. رییس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا برخی ماموران آن‌قدر به خود حق می‌دهند و کدام قانون به آنها می‌گوید که در برابر یک استادفرهیخته و سرمایه‌یی ماندنی این‌گونه برخورد کنند، اظهار کرد: چرا به اساتید خود احترام نمی‌گذاریم و چرا این واقعیت را باور نمی‌کنیم که ایران از آن تمام ایرانیان جهان است.


اقدام خوب دانشگاه‌آزاد در جذب اساتید

وی با تاکید بر اینکه باید در برابر استاد و صاحب‌نظر مقداری سعه‌صدر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌آزاد اسلامی در مقاطعی با جذب و استفاده از برخی اساتید موجب حفظ سرمایه‌ها در کشور شد. رییس‌جمهور با بیان اینکه افتخار یک دانشگاه به ساختمان، نام و اندازه کلاس آن نیست بلکه به استادان آن است، گفت: در حوزه‌های علمیه اساتید دارای جایگاه و احترام ویژه‌یی هستند و برای شاگردان، اساتید مهم‌تر هستند تا نام مدارس‌علمیه. باید تلاش کنیم که مقام و جایگاه والای اساتید بزرگ را در جامعه خود بالا ببریم. روحانی با انتقاد از مورد توجه بودن نام دانشگاه‌ها برای نهادهای مختلف در استخدام نیروی انسانی‌گفت: زمانی فردی برای استخدام مراجعه می‌کند نباید از او پرسیده شود که در کدام دانشگاه درس خوانده است بلکه باید از او سوال شود که نزد کدام اساتید درس خوانده است.


از دولت انتقاد کنید

روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید حرف بزنند، نقد کنند و مشارکت و حضور داشته باشند، گفت: گرچه ممکن است دانشگاهیان با بقیه نهادها مشکلی داشته باشند و مثلا از قوه قضاییه بترسند یا در مورد مجلس ملاحظاتی را لحاظ کنند اما از آنجایی که دیواری کوتاه‌تر از دولت وجود ندارد دانشگاهیان می‌توانند از دولت انتقاد کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید پیرو عالمان و اندیشمندان باشد، گفت: دولت باید بداند که کشوری پیشرفت می‌کند که عالمان و فرهیختگان و اساتید پرچمدار حرکت آن باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر