هزینه واقعی سوخت‌های فسیلی؛ 3/5 تریلیون دلار!

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۷۸


مازیار معتمدی

نیویورک‌تایمز

پرزیدنت و پلیس- پرزیدنت باراک اوباما روز دوشنبه با افسران پلیس در شهر کمدن واقع در ایالت نیوجرسی صحبت کرد و خبر ممنوعیت استفاده از شماری از تجهیزات ویژه نظامی توسط پلیس را اعلام کرد.

170موتورسوار حاضر در درگیری‌ای که ریشه در دهه 1960 دارد متهم شدند- در دنیای کتان و چرم‌دار و دسته‌های موتورسواری ایالت تگزاس، دو گروه باندیدوها و کوزاک‌ها در پس‌زمینه‌یی بی‌رحم، رقبای یکدیگر هستند. هر دویشان در دهه1960 شکل گرفتند، اما باندیدوها در سال1966 اول بودند و بعد از آنها، کوزاک‌ها در سال1969 تشکیل شدند. باندیدوها تبدیل به بزرگ‌ترین گروه موتورسواران ایالت شدند اما سعی می‌کنند خیلی مواظب باشند؛ دولت آنها را گروهی جنایتکار خوانده که در توزیع مواد مخدر دست دارد، اما این گروه در عین حال به پیشبرد اهداف سیاسی از جانب موتورسواران و فعالیت‌های خیریه نیز دست می‌زند.

اما ابهام زیادی درباره مشکل آنها با کوزاک‌ها وجود ندارد. دو عضو باندیدوها سال گذشته به دو مرد دیگر چاقو زدند که به گفته پلیس بخشی از درگیری این دو گروه با هم بود. این درگیری باعث خلق پس‌زمینه تیراندازی خونین بعدازظهر روز یکشنبه بود. جلسه‌یی بین دو گروه برگزار شده بود تا روی مشکلات مشترک کار کنند و به نتیجه برسند، اما این جلسه به کشتار ختم شد و 9موتورسوار کشته و 19نفر زخمی شدند. روز دوشنبه، حدود 170موتورسوار متهم به شرکت در جنایت سازمان‌دهی‌شده در ارتباط با قتل عمد شدند. پیگردکنندگان قانونی و هیات‌منصفه تصمیم خواهند گرفت که آنها با کدام اتهام‌ها روبه‌رو خواهند شد، اما اتهام‌های قتل عمد می‌تواند مجازات مرگ داشته باشد.


وال‌استریت‌ژورنال

داعش مبارزانش را به لیبی می‌فرستد- رهبران داعش در سوریه پول، تمرین‌دهندگان نظامی و مبارزان خود را به تعداد رو به رشد به کشور لیبی فرستاده‌اند و به این ترتیب نگرانی‌های جدیدی را برای ایالات متحده به وجود آورده‌اند که می‌ترسد این گروه بتواند در تلاش‌های خود برای گسترش دسترسی و تاثیرش موفق شود. به گفته مسوولان رسمی ایالات متحده، داعش در ماه‌های اخیر توانسته موضع خود در لیبی را محکم‌تر کند و به دنبال راه‌هایی برای استفاده هر چه بیشتر از محبوبیت رو به افزایش گروه‌های تندروی جهان است. یکی از مسوولان رسمی امریکایی می‌گوید: «داعش حالا حضوری عملیاتی در لیبی دارد و آنها می‌خواهند لیبی را تبدیل به مرکز عملیاتی آفریقایی خود کنند. لیبی حالا بخشی از نقشه ترور آنهاست».


لس‌آنجلس‌تایمز

پلیس لس‌آنجلس یک قدم به سمت پایه‌ها برمی‌دارد - زمانی بود که دو افسر پلیس شهر لس‌آنجلس وقتی می‌خواستند از محله بویل هایتس عبور کنند، از داخل ماشین‌های گشت خود بیرون نمی‌آمدند؛ اما حالا افسر اریک پرز و همکارش با پای پیاده از کنار خیابان عبور می‌کنند و به مغازه‌دارانی که می‌شناسند به گرمی سلام می‌کنند. آنها وارد یک قنادی شدند تا به دزدی از قفسه‌های آن رسیدگی کنند؛ به مساله نقاشی گرافیتی روی دیوارهای یک مغازه دیگر رسیدگی کردند؛ ماشینی که خاموش شده بود را هل دادند و به کارمند بانکی که سگ هاسکی اهل سیبری خود را گم کرده بود قول دادند دنبالش می‌گردند. این دو افسر بخشی از تلاش جدید پلیس لس‌آنجلس برای خارج کردن آنها از ماشین‌های‌شان و برقراری یک ارتباط نزدیک و عمیق‌تر با مردم و جوامع شهری است. روز دوشنبه، اداره پلیس لس‌آنجلس تعداد گشت‌های پیاده خود را دو برابر کرد و مسوولان گفته‌اند اگر این کار جواب مثبت بدهد، آن را گسترده‌تر اجرا خواهند کرد.

گاردین

صندوق بین‌المللی پول راز کثیف 3/5تریلیون دلاری صنعت سوخت فسیلی را افشا کرد- با استناد به تخمین جدید شگفت‌انگیز صندوق بین‌المللی پول، کمپانی‌های سوخت فسیلی مبلغ 5.3 تریلیون دلار (3.4 تریلیون پوند) در سال از یارانه‌های جهانی سود می‌برند که معادل 10میلیون دلار در هر دقیقه از هر روز می‌شود. صندوق بین‌المللی پول این فاش‌سازی را شوکه‌کننده خوانده و می‌گوید این رقم، تخمینی بسیار قوی از هزینه حقیقی سوخت‌های فسیلی است. مبلغ تخمین‌زده‌شده یارانه 5.3 تریلیون دلاری سال 2015، از خرج کل سلامت تمامی دولت‌های جهان روی هم رفته بالاتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر