معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با رونمایی از ۱۰ راهبرد برای معادن کشور گفت: «پیشبینی میشود با عملیات اکتشافی که در حال انجام است و تلاش معدنکاران، رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۴ را شاهد باشیم.»
به گزارش مهر، جعفر سرقینی افزود: «بر اساس پیشبینیهای دولت مقرر شده تا در سال ۹۴ عملیات شناسایی و افزایش ذخایر اکتشافی در کشور به سرعت پیش رود، این در حالی است که بر اساس برنامهریزیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شده تا ۲۰۰ کیلومتر مربع از مناطقی که پتانسیل کشف مواد معدنی دارند، مورد عملیات اکتشافی قرار گیرد.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «بازنگری شرایط تعیین صلاحیتهای فنی و مالی سرمایهگذاران معدنی، تسهیل در صدور مجوزها، ایجاد شرکتهای مهندسی معدن در سراسر کشور، عملیاتی کردن پایش میزان استخراج مواد معدنی، تحقق منابع ناشی از حقوق دولتی معادن و اختصاص آنها به توسعه زیرساختها و نیز اجرای طرحهای توسعهیی، از جمله راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»
وی تصریح کرد: «تلاش داریم تا با تسهیل شرایط حضور غیردولتیها در پهنههای معدنی کشور، زمینه را برای حضور هرچه بیشتر سرمایهگذاران داخلی و خارجی فراهم کنیم. از سوی دیگر، تکمیل زنجیره تولید و به حداقل رساندن خامفروشی مواد معدنی، تجهیز معادن زغال سنگ به سامانههای مدرن کنترل گاز، توسعه و تقویت فعالیتهای نظارتی و ترویجی برای ایمنی و بازرسی معادن و افزایش تولید محصولات معدنی با هدف توسعه و تسهیل صادرات در دستور کار قرار گرفته است.»
به گفته سرقینی، براساس برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش معدن کشور با توجه به مجموعه پتانسیلهای موجود و تلاش معدنکاران میتواند رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۴ را تجربه کند؛ در حالی که رشد بخش معدن در سال گذشته 5/10 درصد بوده است.
معادن نیازمند فناوری روز
در همین حال بهرام شکوری، عضو هیاتمدیره خانه معدن و نایبرییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: «نبود فناوری به روز و ماشینآلات جدید سبب افزایش هزینهها و کاهش بهرهروی در معادن شده است.»
به گزارش ایمیدرو، شکوری تصریح کرد: «معدنکاری هر کشور با دو عامل علم و فناوری و تجهیزات و ماشینآلات، با دیگر کشورها مقایسه میشود از همین رو هر جا که در این عوامل نقصانی وجود داشته باشد رکود و افت در فعالیت معدنکاری را در پی میآورد.»
این عضو هیاتمدیره خانه معدن ایران ادامه داد: «در سالهای گذشته بخش معدن ایران از نظر فناوری با جامعه جهانی کمتر همراه بوده است. این مساله در بخشهای مختلف عملیات معدنی اعم از اکتشاف، استخراج و فراوری نمود داشته و به خودی خود سبب افزایش هزینهها و کاهش بازدهی در راندمان و بهرهوری شده است.»
به گفته وی در بسیاری از موارد دیده شده که عدم امکان دسترسی به انواع ماشینآلات سبب محدود شدن گزینههای فنی شده که بهطور مثال این مساله سبب نقض برخی از اساسیترین قواعد حمل و نقل در معادن روباز شده است.
شکوری با اشاره به به توجهی به مساله رعایت قوانین تطبیق ماشین آلات با شرایط استخراجی معدن، توضیح داد: «در کشور ما تنها راهکار حمل و نقل در معادن روباز استفاده از سیستم تراک و شاول است، در حالی که امروزه در شرکتهای معتبر معدنکاری کارشناسان به دنبال راهکارهای ثانویه برای کاهش هزینههای حمل و نقل در معادن روباز هستند.»
وی افزود: «با توجه به استانداردهای جهانی فاصله بهینه سیستم حمل توسط دامپ تراکها نباید از 5کیلومتر تجاوز کند و با افزایش عمق در معدنکاری جلوگیری از این معضل کاری دشوار است، اما روشهای نوین حمل و نقل مانند آسانسورهای عظیمالجثه برای حمل تراکها و تغییر در روش حمل مواد مانند استفاده از تسمه نقالهها و نوارهای نقاله میتواند تا حد زیادی از این معضل جلوگیری کند. علاوه بر این بهکارگیری ماشینآلات عظیمالجثه بارگیری که از سیستمهای معدنکاری پیوسته استفاده میکنند نیز در این راه موثر است.»
وی با بیان اینکه امروزه کشورهای مطرح معدنی در دنیا به دنبال استخراج ذخایر با احجام کم میروند، افزود: «با کمک روشهای استخراج نوین مانند استخراج انحلالی، کوچکترین و باریکترین ذخایر را نیز استخراج میکنند. روشهای لیچینگ برجا نیز نمونههایی از روشهای نوین فرآوری است که در کشور ما برای استخراج ثانویه از سنگهای مس در چند سال اخیر متداول شده است.
شکوری افزود: «عملیات تکمیلی در چند سال اخیر رشد خوبی در کشورمان داشته و موجب افزایش راندمان در تولید معادن شده است که نمونههایی از این عملیات شامل نقشهبرداری، کاربرد ابزار دقیق در معادن و سنجش و مطالعات مکانیک سنگی است اما همچنان نیازمند فناوری و تجهیزات پیشرفته هستیم.»