اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۶۶

تخفیف 15درصدی لبنیات در فروش فوق‌العاده ماه رمضان

ایسنا| رییس اتحادیه لبنیات‌فروشان اعلام کرد: در فروش فوق‌العاده‌یی که ویژه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، پرمصرف‌ترین اقلام شامل پنیر، شیر و خرما با تخفیف پنج تا 15درصدی در واحدهای صنفی عرضه می‌شوند. علی رجبی اظهارکرد: از روزگذشته ثبت‌نام اعضا برای شرکت در فروش فوق‌العاده طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان آغاز شد و واحد‌های صنفی که تمایل دارند در این طرح شرکت کنند می‌توانند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. وی گفت: واحدهای صنفی که در این ایام فروش فوق‌العاده دارند با نصب بنرهایی سر در مغازه‌های خود در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنند و پنیر، شیر و خرما را براساس نرخ‌نامه‌یی که روی بنرها نصب شده به مردم عرضه می‌کنند. رجبی اظهارکرد: محدودیتی در زمینه ثبت‌نام واحدهای صنفی نداریم و هر تعداد واحد صنفی که تمایل داشته باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.


ستاد تنظیم بازار فرصتی برای تعامل دولت و بخش خصوصی

ایرنا| عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: ستاد تنظیم بازار باید مجالی برای تعامل بیشتر دولت با بخش خصوصی باشد تا با اطلاعات خرد و کلان و تجارب طرفین نسبت به رفع موانع تولید و تجارت اقدامات موثر انجام شود. کاوه زرگران تصریح کرد: باید با استفاده از توان بخش خصوصی و تقویت آن نسبت به کاهش و منطقی کردن اندازه دولت و کاهش دخالت دولت در اقتصاد کشور اقدام شود. وی اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار متاسفانه به دلیل عدم تسلط کافی بر ساز وکار حرفه‌یی بازار و تجارت تا به امروز نتوانسته از انجام مسوولیت محوله نمره قبولی بگیرد. وی افزود: با وجود علاقه‌مندی و اعلام آمادگی بخش خصوصی، این ستاد تا به امروز تعامل مناسبی با بخش خصوصی به عنوان منبع مطلع از بازار نداشته و تصمیم‌گیری‌های این ستاد پشت درهای بسته بدون حضور تشکل‌های اقتصادی ذی‌نفع برگزار شده است. دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ادامه داد: ستاد تنظیم بازار در بین تمام تشکل‌های حوزه غذا و کشاورزی درکشور تنها با یک انجمن ارتباط برقرار کرده و حتی از شنیدن مواضع و مشکلات تشکل‌های موازی دیگر که همان کالا را وارد و مصرف می‌کنند، طفره می‌رود.


پشت‌پرده‌ واردات گوشت بوفالو هندی

ایسنا| گوشت بوفالو هندی، پرونده‌یی که هر روز فصلی جدید برایش باز می‌شود؛ ناهماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی، اتهامات، مخالفت‌های پشت پرده برخی مسوولان و... را به همراه داشت اما نهایتا مشخص نشد وارد شدنش به کشور مجاز است یا ممنوع! درحالی که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از «صدور مجوز برای واردات گوشت بوفالو هندی» خبر داده بود و البته پس از آن در سکوت کامل فرورفت، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که «هنوز مجوزی برای واردات این محصول صادر نشده است».

ایران سالانه حدود 800 تا 900هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که تامین‌کننده حدود 90درصد نیاز کشور است و برای تکمیل نیاز 10درصدی بازار داخلی همواره دست به دامان واردات گوشت از کشورهایی مانند برزیل و هند می‌شود اما حالا حاشیه‌های واردات گوشت برزیلی تقریبا فراموش شده و بوفالو هندی افکارعمومی را به خود جلب کرده است چراکه از طرفی گفته می‌شود، گوشت بوفالو هندی آلوده است و از سوی دیگر کیفیت آن را برای مصرف مستقیم یا غیرمستقیم پایین می‌دانند. گرچه در همان ابتدا مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی درباره گوشت بوفالو هندی و صدور مجوز برای واردات آن گفته بود (30 فروردین) «مجوز واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده صادر شده است و متخلفانی که در سال‌های گذشته آن را وارد چرخه مصرف مستقیم کرده‌اند در لیست سیاه قرار گرفته‌اند».

اما سوال اینجاست اگر این گوشت برای مصرف مستقیم مخاطراتی دارد چرا برای مصارف غیرمستقیم مانند سوسیس و کالباس حرارت‌دیده مجاز است و اگر برای فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده مجاز است چرا گوشت چرخ‌کرده شدن بوفالو هندی برای برخی واردکنندگان تخلف محسوب شده و پای‌شان را به پرونده قضایی و دادگاه کشانده است؟! گرچه شاید به گفته خلج گوشت بوفالو هندی پس از حرارت‌دیدن در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی مخاطرات بهداشتی‌اش به حداقل می‌رسد یا از بین می‌رود اما چرا باید برای تامین نیاز 10درصدی کشور به گوشت قرمز دست به دامان بوفالو هندی مبهمی شویم که مشخص نیست بعدها چه پیامدهایی برای بهداشت عمومی و سلامت جامعه دارد.


توسعه همکاری اقتصادی میان روسیه و اصفهان

باشگاه خبرنگاران| سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان توسعه همکاری اقتصادی بین استان اصفهان و روسیه را خواستار شد. ایوگنی کولیش در نشست با عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با بیان این مطلب گفت: روسیه می‌تواند شریک تجاری خوبی برای استان اصفهان شود و روابط اقتصادی روسیه با استان اصفهان چندین قرن سابقه دارد و راه‌اندازی ذوب‌آهن اصفهان و نیروگاه‌های برق ازجمله این همکاری‌هاست. سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان با بیان اینکه تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی اصفهان می‌توانند تولیدات خود را به روسیه صادر کنند، گفت: این کشور نیازمند محصولات کشاورزی ازجمله میوه و سبزیجات است. کولیش خواهرخواندگی اصفهان با سن پترزبورگ را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین این دو شهر دانست و گفت: در راستای عقد خواهرخواندگی دو شهر می‌توان حجم مبادلات اقتصادی در دو بخش کالا و خدمات فنی و مهندسی را افزایش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر