سامانه جامع گمرکی؛ پادزهر قاچاق

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۶۲

گروه بازرگانی|

بر اساس اظهارات مسعودکرباسیان رییس کل گمرک در فروردین‌ماه سال جاری تراز تجاری ایران مثبت بوده، این در حالی است که مسعود دانشمند عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید، صرف اینکه تراز تجاری کشورمان در ماه فروردین مثبت بوده، نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که در ادامه سال نیز این روند ادامه می‌باید و بهتر است که مسوولان گمرک این اعلام روند تراز تجاری را به صورت فصلی و 3ماه به 3ماه درآورند. بر اساس این گزارش، رییس کل گمرک در حاشیه مراسم بازدید از سامانه جامع گمرکی علاوه بر اینکه اعلام کرد تراز تجاری کشورمان در ماه‌فروردین مثبت بوده است، آمار تجارت خارجی کشور در ماه‌جاری را نیز تشریح کرد.


آمار تجارت خارجی در اردیبهشت

کرباسیان گفت: میزان صادرات از اول سال تا بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه معادل 7میلیارد و 700 میلیون دلار و میزان واردات در این مدت معادل 5میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به کاهش 7درصدی صادرات و کاهش 25درصدی واردات در2ماهه اول سال درباره پیش‌بینی صادرات و واردات در سال 1394 تصریح کرد: پیش‌بینی بودجه در سال 1394 این است که بتوانیم به رقم 50میلیارد دلار در واردات و صادرات دست پیدا کنیم که البته این رقم دور از ذهن نیست، چرا که در مدت اخیر روند صادرات رشد داشته و واردات نیز روند معمول خود را طی کرده است.

رییس کل گمرک افزود: کاهش صادرات دراین2ماهه عمدتا کاهش ارزشی بوده است که بیشتر مربوط به قیمت میعانات گازی می‌شود که آن هم به دلیل اثر‌گذاری کاهش قیمت نفت روی کالاست. کرباسیان افزود: اقلام عمده کالاهای صادراتی شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، کالاهای صنعتی و همچنین کالاهای سنتی و فرش بوده است.


اقلام عمده وارداتی

رییس کل گمرک همچنین عنوان کرد: اقلام عمده وارداتی نیز شامل کالاهای اساسی و خودرو در2ماهه اول سال بود. وی همچنین درباره آمار ترانزیت در این مدت گفت: به میزان2میلیون و 670هزار تن تا 28اردیبهشت‌ماه میزان اقلام ترانزیت خارجی بوده است.

رییس کل گمرک همچنین درباره رشد درآمدهای گمرکی در سال گذشته اعلام کرد: راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی، پرداخت الکترونیکی، شفاف‌سازی و همچنین ارایه تسهیلاتی که به کاهش معطلی‌ها و افزایش سرعت منجر شده است، باعث افزایش درآمد‌های گمرکی در سال گذشته بود.


جزییات سامانه جامع گمرکی

کرباسیان درباره کیفیت سامانه جامع گمرکی با اشاره به اینکه نزدیک به 95درصد از عملیات گمرکی در کشور در حال حاضر از طریق این سامانه صورت می‌گیرد، گفت: این سامانه باید هر روز نسبت به گیرندگان خدمت متحول شود.وی افزود: نسبت به قبل این سامانه پیشرفت زیادی کرده‌و هر روز لازم است این سامانه با نوع تکنولوژی و مقررات جدید تغییر پیدا کند. رییس کل گمرک یکی از دلایل قاچاق در کشور را کندی سیستم و معطلی و تعرفه‌ها و تفاوت‌های قیمت دانست و تصریح کرد: عدم‌شفافیت باعث می‌شود قاچاقچیان بتوانند از مسیر‌های دیگری کالا را وارد کنند و اگر ما بتوانیم خود را در مسیر آزمون و سرعت قرار دهیم،می‌توانیم آمار قاچاق را کاهش دهیم و افراد نیز در این صورت به مسیر‌های قاچاق که برای خودشان نیز مشکل‌زا می‌شود،روی نمی‌آورند. کرباسیان همچنین با تاکید بر اینکه بیش‌اظهاری در گمرک بیشتر از کم‌اظهاری است، درباره علت این امر عنوان کرد: این بیش‌اظهاری مربوط به کسانی می‌شود که از مابه‌التفاوت قیمت ارز استفاده می‌کنند و امیدواریم بتوانیم با سامانه گمرکی جلوی این امر را نیز بگیریم. وی ادامه داد: این مشکل در همه‌جا وجود دارد، اما در کشور ما به این دلیل که نرخ برخی تعرفه‌ها بعضا بالاست بیش‌اظهاری جذابیت بیشتری دارد. رییس کل گمرک با اشاره به قانون اخیری که در جهت رفع موانع تولید تصویب شد، اظهار کرد: امیدواریم در کنار این قانون و با سپرده‌شدن تجارت فرامرزی به گمرک بتوانیم کل مشکل قاچاق را برطرف کنیم.


تحول در امر صادرات با سامانه جامع گمرکی

این گزارش حاکی است، همچنین مصطفی‌پورمحمدی وزیردادگستری نیز در در حاشیه مراسم بازدید از سامانه جامع گمرکی گفت: اقدام گمرک درخصوص راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی که به نحو قابل ملاحظه‌یی در سالم‌سازی محیط کسب‌وکار و ساده‌سازی فرآیندهای تجارت خارجی موثر بوده، تحسین‌برانگیز است. پورمحمدی افزود: با راه‌اندازی این سامانه یک تحول بزرگ در حوزه صادرات و واردات کالا صورت گرفته و بخش مهمی از سلامت محیط کسب‌وکار در حال انجام است. وی با ابراز خرسندی از حضور و مشارکت دانشگاه‌تهران در همکاری با گمرک برای پیاده‌سازی سامانه جامع امورگمرکی اظهارداشت: همکاری گمرک با دانشگاه در این خصوص الگوی خوبی برای سایر سازمان‌ها در جهت استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات داخلی است.


مزایای سامانه جامع گمرکی

وزیردادگستری کاهش میزان تخلفات و اشتباهات، افزایش عواید گمرکی و سهولت در انجام امور صاحبان کالارا از ویژگی‌های سامانه مزبور اعلام کرد و گفت: زمان ترخیص کالا کمک موثری به پایین آمدن هزینه تولید و بهبود تجارت است و ما افتخار می‌کنیم که گمرک توانسته‌گام بلندی در این زمینه‌ها و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا بردارد.

پورمحمدی با بیان اینکه پیشرفت‌های گمرک در قالب اجرای سیستم‌های الکترونیکی توقع ما را در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوین بالا برده است، افزود: همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با امر تجارت باید از تکنولوژی‌های برتر استفاده کند. وی سامانه جامع امور گمرکی را از پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترل مبادی ورودی دانست که پس از تکمیل مراحل بعدی آن می‌تواند از قابلیت‌های بالاتری برخوردار باشد.

براساس این گزارش، در حال حاضر 95درصد از عملیات گمرکی در بخش‌های صادرات، واردات و ترانزیت تحت پوشش سامانه جامع امور گمرکی قرار دارد و با تکمیل این سامانه در آینده نه چندان دور کل فرآیندهای گمرکی الکترونیکی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر