سامانه الکترونیکی برای جلوگیری از تخلف در بیمه طراحی شد

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۶۰

گروه بانک و بیمه محسن شمشیری

ارسال اخطار نسبت به پایان گرفتن زمان بیمه هموطنان در رشته‌های بیمه شخص ثالث، دزدی و آتش‌سوزی، بیمه بدنه، بیمه مسوولیت و... همواره یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های بیمه و مشتریان است و گاهی به دلیل مراجعه دیرهنگام مشتریان جهت تمدید بیمه خود با خسارت و تاخیر و جریمه‌های مختلف مواجه می‌شوند.

به گزارش «تعادل» بر این اساس سامانه الکترونیکی که قادر به تشخیص زمان اتمام بیمه باشد و پیامک اخطار را به موقع به مشتری ارسال کند همچنین از ارقام حق بیمه و خسارت‌های دریافتی مراقبت کند و مانع تخلف و تقلب در برخی نمایندگی‌های بیمه و توسط برخی مشتریان شود، می‌تواند ضمن کاهش خسارت‌های سنگین به مردم، شرکت‌های بیمه و... موجبات ایجاد نظم و امنیت و آرامش بیشتر در فعالان صنعت بیمه و مشتریان را فراهم کند.

این سامانه‌ها همچنین در راستای گسترش دولت الکترونیک و ارایه خدمات بهتر به مردم می‌تواند در جهت فرهنگ‌سازی در بین مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه و افزایش بیمه‌های زندگی و عمر و درمان تکمیلی و... موثر باشد و افزایش گردش مالی صنعت بیمه و کاهش خسارات مردم را نیز به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر از طریق این سامانه‌ها می‌توان گردش مالی و پرداخت خسارت و دریافت حق بیمه به صورت روزانه و هفتگی و ماهانه را دریافت کرد و مسوولان اقتصادی کشور، شرکت‌های بیمه و... می‌توانند براساس شاخص‌ها و آمارهایی که این سامانه‌ها تهیه می‌کنند، امکان برنامه‌ریزی بهتر را خواهند داشت.

بر این اساس، لازم است که شرکت‌های بیمه برای تهیه شاخص‌ها و آمارهای به‌روز و در اسرع وقت به گسترش این سامانه‌ها توجه کنند تا ضمن کمک به شفاف‌سازی و کاهش تخلف و تقلب در صنعت بیمه به متناسب کرد درآمدها و خسارت‌ها همچنین اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مردم و افزایش پوشش بیمه در کشور منجر شود. مدیرکل فناوری اطلاعات الکترونیکی بیمه مرکزی با بیان اینکه مطابق برنامه زمانبندی شده تا پایان سال فاز توسعه‌یی سامانه سنهاب (نظارت و هدایت الکترونیکی) وارد مراحل اجرایی می‌شود، اظهارکرد: مشترکانی که اقدام به خرید بیمه نامه می‌کنند از طریق بیمه مرکزی برای آنها پیامکی ارسال می‌شود که بیمه نامه آنها در سامانه سنها به ثبت رسیده و یک هفته قبل از اتمام نیز به مشترک پیامک اخطار ارسال می‌شود.

به گزارش«تعادل» مهدی نوروزی در یک نشست خبری که در محل بیمه مرکزی برگزار شد، خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال 90 مطالعه انجام کار و طرح‌هایی که در حوزه مسترپلن بیمه مرکزی طراحی شده بود، وارد مراحل اجرایی شد تا برنامه‌هایی که به صورت تئوریک پیاده‌سازی شده است در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: شبکه اختصاصی صنعت بیمه کشور با بهره‌گیری از سرویس MPLS مخابرات طراحی و در مرحله نهایی پیاده‌سازی است.

نوروزی با بیان اینکه درسازمانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) اطلاعات کامل بیمه‌یی فرد موجود است، عنوان کرد: ثبت احوال، ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای این سامانه با بیمه مرکزی همکاری دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس سند راهبردی صنعت بیمه مقرر بود، بحث رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه براساس اطلاعات الکترونیک انجام شود، گفت: در بحث رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌یی از سال 88 رتبه‌بندی از منظر ITبرای شرکت‌ها انجام شده و رتبه‌بندی صورت گرفته بیشتر تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود و به زودی رتبه‌بندی جدیدی براساس اطلاعات سنهاب صورت خواهد گرفت و ما به دنبال شاخص‌های کلیدی‌تری برای وضعیت شرکت‌ها هستیم تا در ارتباطاتی که با این سامانه وجود دارد، رتبه‌بندی مناسبی صورت گیرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات الکترونیکی بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: با حمایت ویژه رییس کل بیمه مرکزی ساختار فاوا قوی‌تر خواهد شد تا بتوان این حجم از کار را در صنعتی که متکی به اطلاعات بیمه‌یی است، قوی‌تر کرد.

وی ادامه داد: برنامه زمانبندی این است که پایان شهریور رتبه‌بندی صورت گیرد.

نوروزی عنوان کرد: سرویسی در اختیار مردم قرار داده شده که استعلام بیمه ‌نامه است تا کد یکتای بیمه‌یی براساس آن مشخص شود و به دلیل حساسیت رشته‌یی بیمه‌یی شخص ثالث صنعت بیمه درحال تلاش است تا آحاد مردم این بیمه نامه را دراختیار داشته باشند.

وی در ادامه این نشست از ارسال اخطار‌های پیامکی برای اتمام بیمه شخص ثالث خبر داد و افزود: اگر بیمه شده‌یی با اتمام زمان بیمه شخص ثالث مواجه شده باشد، پیامکی برای او ارسال خواهد شد تا از اتمام زمان بیمه‌ نامه خود یک هفته قبل از اتمام با خبر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سامانه نرم‌افزاری و الکترونیک تا چه میزان می‌تواند از بروز تخلفات و تقلبات در بیمه‌ نامه‌ها جلوگیری کند، تصریح کرد: سامانه‌های نرم‌افزاری و الکترونیکی به طور قطع در جلوگیری از تقلبات و تخلفات تاثیرگذارند اما بخش مهمی از تخلفات خارج از سامانه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر