هدف بانکداری اسلامی تامین منافع عمومی جامعه است

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۳

بانکداری اسلامی همواره با هدف تامین منافع عمومی جامعه و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و جذب اندوخته‌ها و وجوه بلااستفاده و سرگردان به سمت تولید، اشتغال و رشد اقتصادی سالم حرکت می‌کند و این همان هدف غایی آن است.

مهندس محمود حسن‌زاده رییس هیات‌مدیره پست بانک ایران در گفت‌وگویی ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی بهترین نوع شیوه پولی و مالی است که تلاش می‌کند با نگاه و رویکرد اسلامی به فعالیت اقتصادی پرداخته و هرگونه فعالیتی را براساس حقوق اسلامی مورد توجه قرار دهد که بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهه اول انقلاب نشان‌دهنده توجه به بانکداری اسلامی و واقعی کردن فعالیت‌های اقتصادی و پولی و هدایت منابع و سرمایه‌ها به بخش‌های مختلف مولد و اشتغال‌زا هدایت و زمینه را برای تقسیم سود واقعی و احیانا زیان‌های احتمالی فراهم کرده و از طرفی از رونق بازار ربا به نحو مطلوبی جلوگیری و حتی شرایط را برای توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی مهیا کرده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: فعالیت عمده بانکداری اسلامی توجه به سالم‌سازی اقتصاد، توزیع مناسب ثروت و ایجاد زمینه‌های لازم برای شکوفایی اقتصادی و کمک به گسترش عدالت و رفع فقر و هرگونه تبعیض است.

رییس هیات‌مدیره پست بانک ایران خاطرنشان کرد: بانکداری اسلامی موجب برقراری نظام مالی و پولی سالم، پویا و عدالت‌محور شده و زمینه را برای ظهور فعالیت‌های غیرمنطقی در حوزه اقتصاد تنگ‌تر کرده و در نهایت منجر به شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی جامعه می‌شود.

وی افزود: نظام بانکی ربوی با توجه به ماهیت خود عملا صنعت بانکداری را از مواجهه با اقتصاد حقیقی دور می‌کند. این در حالی است که نظام بانکی بدون ربا دقیقا نقطه عکس نظام ربوی است، به طوری که با حذف نظام بهره و بانکداری مبتنی بر آن ماهیت بانکداری متحول می‌شود و بانک صرفا در نقش موسسه گردش وجوه نیست و سپرده‌گذاران، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دیگر به صورت عناصری مجزا از هم نیستند. سود و زیان سپرده‌گذاران، بستگی به عملکرد و موفقیت بنگاه‌ها دارد. پس در ساختار

غیر ربوی علاوه بر آنکه بانک‌ها و مردم به یکدیگر متعهد بوده و مسوولیت دارند، بانک‌ها نیز در چرخه اقتصادی فعالیت دارند تا بتوانند پاسخگوی سپرده‌گذاران باشند. حسن‌زاده در پایان بیان کرد: پست بانک ایران نیز به عنوان متولی خرده‌بانکداری در نظام بانکی کشور، فعالیت‌های خود را براساس بانکداری اسلامی بنا نهاده و با حضور موثر در مناطق محروم و روستایی کشور و ایجاد نقاط دسترسی متعدد در قالب دفاتر خدمات بانکی و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و نرم‌افزارهای یکپارچه و لحظه‌یی خدمات خود را با کمترین هزینه دسترسی به ساکنان این مناطق ارایه می‌کند که این خود در کاهش هزینه‌های تجهیز منابع و به تبع آن مصرف آن تاثیر دارد.

البته هدف اصلی این بانک جذب و به‌کارگیری منابع راکد و سرگردان مناطق محروم و روستایی و اعطای تسهیلات اشتغالزایی و وام‌های قرض‌الحسنه برای شکوفایی و رونق و آبادانی این مناطق است و علاوه بر آن با نصب تجهیزات الکترونیکی بانکی از قبیل؛ دستگاه‌های خودپرداز (ATM)، پایانه‌های فروشگاهی (pos) و پایانه‌های شعب (PinPad) در جای جای کشور چرخه بانکداری اسلامی را جهت حرکت در مسیر تحقق عدالت اجتماعی تسهیل کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر