افزایش پنج‌برابری سرمایه بانک توسعه تعاون

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۲

دکتر محمدعلی سهمانی مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به افزایش سرمایه بانک‌ها در بسته خروج از رکود دولت گفت: اگر این سیاست اجرا شود سرمایه بانک توسعه به پنج‌برابر فعلی افزایش می‌یابد.

به گزارش «تعادل» دکتر محمدعلی سهمانی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست خبری خود با اصحاب رسانه همزمان با هفته تعاون با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون یکی از بانک‌های دولتی است که ماموریت آن صرفا خدمات‌دهی به بخش تعاون است گفت: یکی از بهترین شکل‌های مشارکت مردمی، تعاونی است که این بانک خدمات‌دهی ویژه‌یی را برای این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه طی پنج‌ماه اول سال جاری حدود 600‌میلیارد تومان و در پنج‌سال گذشته در مجموع 4‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاونی پرداخت شده، ادامه داد: بانک توسعه تعاون سرمایه‌های خرد مردم را در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت، معدن و کشاورزی با ارایه تسهیلات در قالب بخش تعاون مدیریت می‌کند.

سهمانی با تاکید بر اهمیت بخش تعاون اظهار کرد: تعاون در اقتصاد پیشرفته و نوظهور دارای اهمیت است و در راستای قانون اساسی و سند چشم‌انداز بخش تعاون همچنین اسناد بالادستی پشتوانه محکمی دارد.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر اقتصاد ایران دولتی و متکی به منابع دولتی است و پس از آن بخش خصوصی به‌عنوان رقیب جدی در این بخش تلقی می‌شود مهم این است که اقتصاد تعاونی نیازمند حمایت است تا بتواند به سهم 25‌درصدی خود مطابق برنامه پنجم توسعه دست یابد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: در‌حال‌حاضر سهم تعاون در نظام بانکی و اقتصاد بین 4 تا 5‌درصد است و باتوجه به موانع موجود در مسیر این بخش راه بسیار زیادی برای رسیدن به سهم واقعی وجود دارد. وی با بیان اینکه یکی از ارکان در جهت تحقق سهم 25‌درصدی تعاون در اقتصاد ملی نقش نهادهای مالی است، افزود: نهادهای مالی بخش تعاون ازجمله بیمه تعاون، صندوق ضمانت توسعه تعاون، و بانک توسعه تعاون باید تلاش کنند تا سیاست‌های اصل44 و برنامه اقتصاد مقاومتی در این بخش عملیاتی شود.

سهمانی تصریح کرد: درحال‌حاضر بانک توسعه تعاون با سه‌هزار‌و570 پرسنل و 360 شعبه و 470 واحد بانکی فعالیت خود را انجام می‌دهد که تسهیلات‌دهی به بخش تعاون از اولویت‌های اصلی این بانک است.


پرداخت چهار‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات

وی با اشاره به اینکه پنج‌سال از افتتاح بانک توسعه تعاون می‌گذرد افزود: طی این مدت چهار‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف تعاونی داده شد که 35‌درصد تسهیلات به بخش کشاورزی در مرحله اول بود و در مراحل بعدی بخش صنعت و معدن در نهایت بازرگانی و مسکن در اولویت‌های بعدی قرار گرفت. سهمانی با بیان اینکه در هفته تعاون حدود 70 پروژه به بهره‌برداری رسید اظهار کرد: 70‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای این بهره‌برداری‌ها مدنظر قرار دارد که حدود 70‌درصد آن از محل منابع بانک توسعه تعاون بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین طی پنج‌ماه اول سال جاری حدود 6‌هزار‌میلیارد ریال در بخش‌های مختلف تسهیلات پرداخت شده که بخش کشاورزی رتبه اول را در دریافت تسهیلات به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره منابع بانکی بانک توسعه گفت: منابع بانکی عمدتا سپرده‌هایی است که از سوی مردم و در‌عین‌حال در قالب سرمایه هنگام تاسیس برای بانک درنظر گرفته شده است. وی ضمن ابراز امیدواری برای افزایش سرمایه این بانک اظهار کرد: امیدواریم در طرحی که دولت در قالب سیاست‌های خروج از رکود در نظر گرفته است بتوانیم میزان سرمایه بانک را به پنج‌برابر سرمایه فعلی افزایش دهیم.

سهمانی سرمایه فعلی بانک را پنج‌هزار‌میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ازطریق تجدید ارزیابی‌های دارایی طی چند‌ماه آینده سرمایه این بانک به هشت‌هزار‌میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و خوشبختانه این بانک از نظر نقدینگی شرایط خوبی را سپری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انضباط پولی مالی یکی از تاکیدات دولت یازدهم بوده است، افزود: ایجاد انضباط پولی مالی را در بانک توسعه عملیاتی کردیم که خوشبختانه اضافه برداشت و بدهی به بانک مرکزی نداشتیم. در‌حال‌حاضر منابع سپرده‌یی بانک نزدیک به 30‌هزار‌میلیارد ریال است. همچنین سرمایه صاحبان سهم پنج‌هزار‌میلیارد ریال است و حدود دو‌هزار‌میلیارد ریال نیز از صندوق توسعه ملی تامین شده و دارایی‌های این بانک بیش از 35‌هزار‌میلیارد ریال اعم از منابع سپرده‌یی و غیرسپرده‌یی است.

سهمانی در پاسخ به اینکه نرخ سود تسهیلات در بانک توسعه به چه میزان است، پاسخ داد: نرخ سود در بانک توسعه تعاون متغیر است و این عدد بستگی به مدت‌زمان پرداخت تسهیلات و مبلغ تسهیلات دارد و دامنه آن با نوسان مختلف همراه است. وی درباره میزان مطالبات بانک افزود: مشتریان بانک توسعه، تعاونی‌ها هستند که مطالبات غیرجاری و تسهیلات این بانک در‌حال‌حاضر زیر 10‌درصد است ما به‌دنبال بهینه سازی ترکیب شعب بانک هستیم و تلاش می‌کنیم تا با حذف شعب غیرکارآمد و زیانده شعب فعال را تقویت کنیم.

سهمانی با تاکید براینکه عمده تسهیلات بانک توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن است اظهار کرد: به‌تازگی صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها کف مشخص 20‌میلیارد ریال و 50‌میلیارد ریال را برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها مشخص کرده که کارایی مناسبی ندارد و نیازمند بازنگری است چرا‌که تعاونی‌ها به‌لحاظ اندازه بسیار کوچک هستند و اگر بازنگری در این تصمیم گرفته نشود تنها بنگاه‌های بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در پایان حفظ اشتغال و ایجاد اشتغال را یکی از نکات مدنظر در ارایه تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی دانست و افزود: خوشبختانه با همکاری صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تعاونی‌ها در تامین وثایق خود با کمترین مشکل مواجه هستند و به‌راحتی می‌توانند تسهیلات خود را از تمام بانک‌ها ازجمله بانک توسعه دریافت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر