امیدواری عراقچی به توافق جامع تا اوایل آذر

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۵

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون روی هیچ عددی درباره سانتریفیوژها موافقت نشده، نسبت به حصول توافق جامع تا هفته پایانی نوامبر ابراز امیدواری کرد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه در یک برنامه رادیویی درخصوص احتمال کاهش تولید سانتریفیوژها به هفت‌هزاردستگاه گفت: این اخبار به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. براساس آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده، روی هیچ عددی تاکنون موافقت نشده است و من هم این اعدادی را که مطرح کرده‌اند تایید نمی‌کنم. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان افزود: در توافق ژنو یک‌سری تعهدات را ایران و یک‌سری را کشورهای 1+5 قبول کردند. هدف از برگزاری این مذاکرات ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات اصلی بوده به‌نوعی که می‌توان نام آن را توافقنامه آتش‌بس گذاشت که زمان آن 6ماه بود و در آن هرکدام از طرفین یک‌سری اقدامات انجام می‌دهند که بتوان مذاکره کرد که البته دیدید که در این توافق 6ماهه مذاکرات به پایان نرسید و چهارماه دیگر تمدید شد.

عراقچی درباره تعهدات این توافقنامه گفت: توقف تحریم‌ها و تعلیق بخشی از آنها مثل تعلیق طرح پتروشیمی، تعلیق صنایع خودرو، طلا و اجناس گرانبها و ایجاد کانال‌های بانکی برای تعاملات مربوط به کالاهای اساسی و آزادشدن بخشی از پول‌هایی که مسدود شده؛ ازجمله اقداماتی بود که قرار شد طرف مقابل انجام دهد. وی ادامه داد: ایران هم قبول کرد به تعداد سانتریفیوژها اضافه نکنیم و با سانتریفیوژهای موجود کار کنیم، لذا غنی‌سازی 20‌درصدی را متوقف کردیم و مواد تولیدشده را به اکسید تبدیل کردیم یا رقیق‌سازی کردیم و نیز قبول کردیم یک‌سری اقدامات نظارتی در این مدت انجام شود. وی ابراز امیدواری کرد تا هفته پایانی نوامبر تیم مذاکره‌کننده بتواند به توافق جامعی برسد که همه مسایل و مشکلات با آن حل شود و نتیجه این شود که همه تحریم‌ها برداشته شود. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در پاسخ به این سوال که آیا نقش امریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌یی پررنگ است یا خیر پاسخ داد: هم بله و هم خیر. بله از این جهت که بخش عمده‌یی از تحریم‌ها، تحریم‌های یک‌جانبه امریکاست و به‌هر‌حال در مذاکراتی که به رفع تحریم‌ها منجر می‌شود امریکا نقش پررنگی دارد و خیلی مسایل با آنها حل‌و‌فصل می‌شود. بعد دوم هم این است که با بقیه اعضای 1+5 روابط سیاسی داریم و همچنین رفت‌و‌آمدهای سیاسی بین ما وجود دارد که به‌غیر از انگلیس در کشورهای دیگر کاردار و سفیر داریم و تماس‌های ما مستمر است و هر موقع بخواهیم می‌توانیم با آنها تماس برقرار کنیم؛ اما با امریکایی‌ها روابط دوجانبه نداریم و باید به یک کشور ثالث برویم و این برای رسانه‌ها ایجاد جاذبه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر