7 پیشنهاد معدنی برای خروج از رکود

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۸

بخش معدن و صنایع معدنی ایران درحال‌حاضر دارای مزیت‌ها و فرصت‌های فراوانی است. جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به انرژی فراوان، نیروی انسانی مجرب و همچنین ذخایر غنی و مواد اولیه معدنی اشاره کرد. با این حال تاکنون در مورد بخش مهمی از ظرفیت‌های معدنی، حتی اقدام‌های اکتشاف و توصیفی نیز تکمیل نشده است.

ظرفیت معادن غیرنفتی به‌حدی زیاد است که کارشناسان زبده معدنی، ظرفیت سودآوری این بخش را حتی فراتر از استخراج نفت‌خام می‌دانند. معادن می‌توانند نقش موثری در توسعه آینده ایران ایفا کنند و از سوی دیگر به‌دلیل پراکندگی جغرافیایی، به توسعه متوازن کشور و جهش اقتصادی استان‌های کم‌برخوردار نیز مدد برسانند. صادرات مواد معدنی از یک‌سو و ایجاد صنایع معدنی برای جذب ارزش‌افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی در اقتصاد ملی از سوی دیگر می‌تواند درآمد و فرصت‌های شغلی بالایی را به ارمغان آورده و راهکاری موثر برای خروج اقتصاد ایران از رکود باشد.

دکتر مهدی کرباسیان از مدیران قدیمی کشور است که به‌دلیل تنوع تجربه‌های کاری، با زیر‌وبم اقتصاد ایران آشنایی دارد. او که اکنون به‌عنوان مدیرعامل ایمیدرو، ارشدترین مقام اجرایی کشور در بخش معدن است، در گفت‌وگو با «تعادل»، به ظرفیت معادن و صنایع معدنی برای خروج اقتصاد کشور از تورم اشاره کرده است.

مهدی کرباسیان اعلام کرد باتوجه به اهمیت اصولی که بخش معدن در اقتصاد ایران دارد هفت پیشنهاد اساسی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی در قالب راهکارهای این بخش برای ایجاد رونق اقتصادی ارایه شده است که این هفت بند شامل ارایه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار، تخصیص 65درصد از درآمدهای حاصل از بهره مالکانه، پرداخت مستمر حق انتفاع از معادن، تخصیص حداقل 70درصد از منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری، ارایه مجوز برای تامین سرمایه طرح‌های توسعه‌یی، پرداخت هزینه زیرساخت‌های معدنی از محل حقوق دولتی معادن، تخصیص 70درصد از منابع فروش شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های ایمیدرو است.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی بااشاره به اینکه بحث معدن و صنایع معدنی در حقیقت صنایع مادر ایران محسوب می‌شوند و ریشه در خاک دارند، افزود: در حوزه استقلال معادن و کاهش وابستگی به خارج معدن نقش اساسی ایفا می‌کند. به گفته کرباسیان در اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه‌یی برای معدن درنظر گرفته شده ولی در سیاست‌های چند سال اخیر کشور توجه ویژه به این بخش صورت نگرفت و حتی ایمیدرو از وجوه مالی تهی شد و به همین دلیل این سازمان توسعه‌یی نتوانست وظایف قانونی خود را اجرایی کند. وی افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی و خروج رکود باید توجه ویژه به مساله معدن صورت گیرد. کرباسیان با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود نیز بر اهمیت حوزه معدن تاکید ویژه کرده است، افزود: رییس‌جمهور هم در 2 جلسه اخیر بر مساله معدن و حمایت ویژه از این بخش تاکید فراوانی کرد و بر این اساس قرار شد هر پیشنهاد اساسی مربوط به بخش معدن در خارج از نوبت در دولت مطرح شود. وی افزود: اگر دولت و مجلس به بخش معدن اهمیت بیشتری دهد این فرصت وجود دارد که سهم معدن در GDP رشدی قابل‌توجه داشته باشد. به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، این سازمان باید نقش اساسی برای توسعه بخش خصوصی و دولتی داشته باشد. به گفته وی این حوزه اگر تقویت شود قطعا صنایع پایین‌دستی بسیار رونق می‌گیرد. وی مهم‌ترین بخش این پیشنهادات را مساله طرح‌های نیمه‌تمام و مساله حوزه اکتشافات دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر