وال استریت نگران نرخ بهره

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۷۰


گروه جهان سهام در امریکا در روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی برای تصمیم بانک مرکزی امریکا در مورد افزایش نرخ بهره، تنزل کردند.

به گزارش رویترز، با وجود برخی نگرانی‌ها درون خود بازار مثلا کاهش ارزش اوراق بهادار دولتی و جرمن بوند، به اعتقاد تحلیلگران بازار گروگان نرخ بهره است. گزارش‌های اخیر از بازار کار حکایت از بهبود وضع اشتغال در امریکا دارد. وضع اشتغال در ماه آوریل در بهترین وضع در 6 سال گذشته بوده است و به نظر می‌رسد در ادامه سال این بهبود ادامه یابد. برای بانک مرکزی این موضوع یعنی نرخ اشتغال اهمیت دارد اما در عین حال برای تصمیم‌سازان این بانک برآورد کلی از وضعیت اقتصاد اهمیت دارد. اما کارشناسان می‌گویند، فعالان بازار هم می‌دانند که وضع کلی اقتصاد امریکا بد نیست هرچند گزارش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال راضی‌کننده نبوده است اما به دلیل سرمای فصل اول سال، وضع اقتصاد را باید بنا بر آمارهای از این بعد سنجید.

از آن گذشته بازار از هر گونه افزایش نرخ بهره که آغاز عصری باشد که سیاست‌های مالی سفت و سخت شود، بیم دارند. علاوه براین هزینه وام‌ها برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد. برخی از تحلیلگران اما معتقدند اگر هزینه وام گرفتن آن اندازه بالا رود که بر روند رشد احیای اقتصاد تاثیر بگذارد، بانک گزینه‌هایی برای رفع آن خواهد داشت.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز نزدیک به 40واحد از دست داد و با 2/0درصد تنزل در جدول به واحد 18068.23 رسید. شاخص استاندارد‌اندپورز با از دست دادن 6 واحد، 29/0درصد تنزل کرد و به واحد 2099.12 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک 17واحد از دست داد و با 35/0درصد به واحد 4976.19 رسید.

در ژاپن اما بازار سهام به دلیل خبر اینکه بانک مرکزی این کشور اوراق بهادار خواهد خرید، شاخص‌های سهام سود بردند، این سود که در دو هفته اخیر بی‌سابقه است، باعث شد تا نیکی و توپیکس ضرر معاملات اول صبح چهارشنبه را جبران کنند. شاخص سهام نیکی 7/0درصد به دست آورد و به واحد 19764.72رسید. شاخص سهام توپیکس نیز با به دست آوردن 1/0درصد به واحد 1604.21 رسید. در بازارهای چین به دلیل کاهش نرخ سرمایه‌گذاری که به پایین‌ترین حد خود در 15سال اخیر رسیده است، شاخص‌ها تنزل یافتند. شاخص هنگ سنگ 6/0درصد و شاخص چین اینترپرایز 8/0درصد به دست آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر