چین؛ بهشت سرمایه‌گذاران خارجی

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۶۹

گروه جهان

وزارت بازرگانی چین از افزایش 11درصدی سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در این کشور طی چهارماهه نخست سال2015 خبر داد. به گزارش شین‌هوا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرده شاخص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در چین در بازه زمانی چهارماهه نخست سال‌جاری میلادی، 11.1درصد رشد داشته است. میزان این سرمایه‌گذاری در این مدت 44.49میلیارد دلار بوده است.

دولت چین در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل، 7هزارو790 شرکت خارجی جدید را ثبت کرده که این میزان نسبت به سال گذشته 17درصد رشد داشته است. میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت خدمات 28.14میلیارد دلار بوده که این میزان، 63.2درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی را شامل می‌شود. سرمایه‌گذاری در بخش‌های ارتباطات، کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی بیش از حوزه‌های دیگر بود و این بخش‌ها با رشد 9.9درصد مواجه بودند.

کشور چین باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید، همچنان انتخاب و مقصد نخست سرمایه‌گذاران خارجی در سال گذشته میلادی بوده و این کشور توانسته با فراهم کردن تسهیلات مناسب، شرایط مناسب‌تری را برای شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری فراهم کند. رشد اقتصادی چین خلاف انتظارات در سال2014، 7.4درصد بود اما این موضوع باعث نشد سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به این کشور پهناور بی‌توجه باشند. باوجود کندشدن روند رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های کارگری، این کشور همچنان انتخاب اول سرمایه‌گذاران خارجی است. چین به‌دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی، منابع عظیم، نیروی کارگر ارزان و وجود زیرساخت‌های رو به بهبود، امروز به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید جهان شناخته می‌شود. روند رو به رشد چین در جذب سرمایه‌های خارجی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور نخستین‌بار از سال2003، جایگاه اول امریکا درمقصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان را گرفت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، چین فقط یک پایگاه تولیدی رقابتی نیست بلکه در مجاورت بسیاری از مشتریان و خریداران در کشورهای شرق آسیا قرار دارد و این شرایط موقعیت ممتازی را برای این کشور فراهم کرده است. ازسوی دیگر، وجود مواد خام اولیه، نیروی کار ماهر، وجود کارپردازان، طراحان و کارخانه‌ها و... درچین موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی شده است؛ مجموعه عواملی که به سختی بتوان همه آنها را با هم در یک کشور یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر