فرانسه و ایتالیا شگفتی‌سازان رشد منطقه یورو

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۶۷

گروه جهان

منطقه یورو رشد اقتصادی قابل توجهی را در سه‌ماهه نخست امسال به‌نام خودش ثبت کرد. برهمین اساس آلمان ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های رشد عمل کرد و درهمین زمینه فرانسه و ایتالیا با رشدی قوی‌تر از آلمان از این کشور پیشی گرفتند.

به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا و لوکزامبورگ اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال 4/0درصد است. این میزان رشد در سه‌ماهه قبلی 3/0درصد بود. اقتصاد منطقه یورو از نیمه دوم سال2014 از کاهش شدید قیمت نفت و انرژی در جهان بهره برد. علاوه بر اینها ضعیف شدن ارز این ناحیه موجب شد تا بانک مرکزی به‌دنبال چشم‌اندازی امیدوار‌کننده برای این ناحیه باشد. برهمین اساس سیاست‌گذاران هشدار داده‌اند باتوجه به خطرات مربوط به بحران یونان که می‌تواند منجر به متلاشی شدن حوزه پولی یورو شود. درصورتی که دولت‌ها اصلاحات لازم را در زمینه‌های اقتصادی اعمال نکنند این رشد برای منطقه یورو پایدار نخواهد بود. هوارد آرچر،

اقتصاددان ارشد در مرکز IHS لندن در این‌باره گفت: «در این مدت هزینه‌های مصرف‌کننده رشد قابل توجه و گسترده‌یی داشته است. اینگونه به‌نظر می‌رسد که نرخ خالص تجارت وارد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماهه نخست شده است.» باوجود آنکه رشد اقتصادی آلمان همپای پیش‌بینی اقتصاددان‌ها پیش نرفته است. با این حال کارشناس‌ها معتقدند که اقتصاد این کشور بهبود پیدا کرده و در معرض ریسک قرار ندارد. تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه نخست 3/0درصد بود. درحالی که رشد قبلی از 7/0درصد بیشتر بود. بنا بر اعلام سازمان آماری این کشور هزینه مصرف خصوصی و دولتی در این کشور افزایش قابل توجه‌یی داشته است اما وزن آن در اقتصاد آلمان احساس نمی‌شود.

به عقیده کارشناسان، اقتصاد آلمان بازگشتی چشمگیر به اقتصاد اواخر سال2014 داشته و این باعث می‌شود تا فعالیت‌های اقتصادی در این کشور دست‌نخورده باقی بماند و در واقع خطر چشمگیری آن را تهدید نکند با این حال انتظار می‌رود درصورت وقوع رشد اقتصادی نشانه‌های خارجی آن نیز مشاهده شود.

رشد مبالغه‌آمیز

اقتصاد فرانسه در این مدت رشد 6/0درصدی را تجربه کرده است. این رشد سریع‌ترین رشد در طول دو سال گذشته است که می‌تواند آغاز یک احیای اقتصادی پایدار پس از یک رکود 3ساله باشد. کمیسیون و صندوق بین‌المللی پول از زمان روی کارآمدن اولاند در سال2012 رشد یک درصدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده بودند. به عقیده استفان کیپار، اقتصاددان لاندس بانک مونیخ، رشد اقتصادی فرانسه باعث شده تا اقتصاد ناحیه یورو بزرگنمایی شود. او درهمین زمینه گفت: «رشد خوب با یک بخش خصوصی قوی و افزایش مصرف دولتی حمایت و تقویت می‌شود. هر دوی این مورد درحال حاضر از پایین آمدن قیمت نفت و انرژی در فرانسه تغذیه می‌کند و سرمایه‌گذاری و تجارت همچنان به روند ناامید‌کننده خودشان ادامه می‌دهند.»

اسپانیا نیز به‌عنوان کشوری که بازار کار را آزاد کرد و با بدهی‌ها افسانه‌یی کشورش از زمان بحران اقتصادی دست به گریبان است، توانسته سریع‌ترین رشد در 3‌ماهه نخست امسال را از 7سال پیش تا به امروز به‌نام خود ثبت کند. ایتالیا نیز رشد اقتصادی را تا 3/0درصد گسترش داد. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا پیش از این در ماه آوریل اعلام کرد: «وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز رشد منطقه یورو درحال حاضر به نسبت چند سال قبل بسیار روشن‌تر است.»با این حال وضعیت یونان ممکن است خللی جدی در این روند وارد کند. درصورتی که مجادله میان یونان و اعضای اتحادیه اروپا حل نشود و هر دوی طرف‌های مجادله به توافق دست پیدا نکنند هیچ چشم‌اندازی نجاتی برای یونان وجود نخواهد داشت و از واریز پول به این کشور جلوگیری خواهد شد. با این حال سیاست‌گذاران بانک مرکزی پیش از این نشان داده‌اند که حاضرند به یونان در ازای رسیدن به توافق کمک لازم را انجام دهند و از واریز پول لازم برای نجات منطقه یورو دریغ نخواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر