پیگیر اجرایی شدن افتتاح حساب امانی هستیم

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۴۳


وزیر راه‌وشهرسازی در نشست شورای هماهنگی مسکن بر تسریع در تدوین آیین‌نامه‌های افتتاح حساب امانی با هدف مقابله با فساد مالی روش پیش‌فروش مسکن تاکید کرد.

به گزارش «تعادل» آخوندی در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن درباره افتتاح حساب امانی پیش‌فروش مسکن نزد بانک‌ها گفت: این نوع حساب، مبحث بسیار مهمی است و وزارت راه‌وشهرسازی به‌شدت پیگیر اجرایی شدن آن است.

وقتی قرار است پیش‌فروش در بخش ساختمان به‌صورت اعلان عمومی اتفاق بیفتد، باید بر این نوع روش تامین اعتبار، یک ناظر امین نظارت داشته باشد؛ آنچه در دنیا رواج دارد، افتتاح حساب امانی نزد بانک‌هاست. وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه باید این روش هم ازسوی مسوولان بانک مسکن و هم مدیران ارشد وزارت راه‌وشهرسازی به مردم و فعالان اقتصادی توضیح داده شود تا مفاسد اقتصادی متعدد گذشته در بخش پیش‌فروش مسکن و ساختمان دیگر تکرار نشود، اظهار کرد: در این روش، بانک پیشرفت پروژه را کنترل کرده و به‌عنوان امانت‌دار مردم، پول‌ها را به تدریج دراختیار سازنده یا پیش‌فروشنده قرار می‌دهد. این سازوکار، امکان مشارکت بانک در فرآیند تامین مالی پروژه از طریق اعطای تسهیلات ساخت یا خرید را نیز تسهیل خواهد کرد.

وی بااشاره به نامه رسمی بانک مرکزی در پاسخ به استعلام وزارت راه‌وشهرسازی از نحوه گشایش حساب امانی در بانک‌ها که تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه‌های این نوع حساب را به خود بانک‌ها واگذار کرده است، ادامه داد: ایجاد این نوع حساب اقدام صحیحی است که اگر حتی قانون مصوب مجلس هم نبود، خودم قصد داشتم لایحه آن را نگاشته و برای تصویب به مجلس تقدیم کنم تا فسادهای بزرگ در بخش پیش‌فروش املاک مسکونی به وقوع نپیوندد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر