عسل‌فروشان تقلبی اردبیل ساماندهی می‌شوند

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۳۵

مهر رییس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان اردبیل از ساماندهی عسل‌فروشان تقلبی حاشیه جاده‌ها در این استان خبر داد. سیدفردین صفوی شامگاه سه‌شنبه در جمع اصحاب رسانه تصریح کرد: در سال‌های اخیر استقرار عسل‌فروشان تقلبی که اغلب غیربومی هستند زیان و ضرر قابل‌توجهی به عسل اردبیل وارد ساخته است. این در حالی است که استان اردبیل با تولید سالانه 6هزار تن عسل رتبه سوم در کشور را داراست و کیفیت عسل این استان مورد تایید آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی است.

رییس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان با یادآوری شکل‌گیری این اتحادیه با همکاری شرکت‌های تعاونی شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال، اضافه کرد: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این اتحادیه ساماندهی عسل‌فروشی در حریم جاده‌ها است.

صفوی تاکید دارد که عسل‌فروشان غیربومی به بازار و اعتماد‌سازی محصول تولیدی استان لطمه وارد ساخته‌اند و طی جلسات مشترک با نهادهای متولی تصمیم به ساماندهی این تعداد اخذ شده است. دو مکان مابین جاده اردبیل و سه‌راهی سرعین پیش‌بینی شده است تا عسل‌فروشانی که عسل سالم و استاندارد عرضه می‌کنند در این مکان استقرار یابند.

به گفته این مسوول عرضه عسل در این دو مکان با نظارت دستگاه‌های متولی همراه بوده و امکان فعالیت برای عسل‌فروشانی که محصول استاندارد دارند فراهم می‌شود.

متاسفانه تبلیغات خلاف واقع در حاشیه فروش این محصولات دیده می‌شود.

صفوی ازجمله این تبلیغات را فروش عسل ملکه عنوان و اضافه کرد: این در حالی است که وظیفه ملکه تخم‌گذاری است و ملکه تولید عسل نمی‌کند. تولید‌کننده برتر عسل در اردبیل تاکید دارد که در بسیاری از مواقع عسل عرضه شده در حاشیه جاده‌ها درواقع آب و شکر غلیط شده است که با رنگ و اسانس به آن شکل عسل می‌دهند.

وی از دیگر موارد تخلف را فروش عسل سیاه با تبلیغات گسترده مبنی‌بر کیفیت آن عنوان و اضافه کرد: عسل سیاه معمولا کیفیت پایین‌تری داشته و جمع‌آوری نمی‌شود تا به عنوان غذای زنبور در کندو مصرف شود.

ضروری است شهروندان با اطلاع کامل عسلی که به رنگ طبیعی عسلی است را خریداری کنند. باید با جمع‌آوری عسل تقلبی زمینه اعتماد‌سازی به این تولید غنی فراهم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر