همکاری ایران و افغانستان در فرآوری موادخام

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۳۲

تسنیم دبیر اتاق تعاون استان زنجان با اشاره به فقدان اطلاعات در زمینه توانمندی‌های کشور افعانستان در حوزه‌های مختلف گفت: فرآوری مواد خام مورد توجه همکاری‌های ایران و افغانستان باشد. ابوالفضل بیات شامگاه دوشنبه درجلسه هماهنگی آموزش‌های بازارمحور با حضور رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات افغانستان اظهارکرد: ارتباط اتاق تعاون زنجان با هرات بسیار اندک است که دلیل آن بی‌اطلاعی از برنامه‌ها و توانمندی‌های این ولایت است. وی فقدان اطلاعات کافی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور را دلیل اصلی کاهش ارتباطات عنوان کرد و گفت: با افزایش اطلاعات می‌توان در راستای توسعه همکاری‌ها گام برداشت. دبیر اتاق تعاون استان زنجان تصریح کرد: ظرفیت‌های کشور ایران به ویژه استان زنجان و شهر هرات برای گسترش ارتباطات معرفی و تبیین شود. وی با اشاره به اینکه تجارت جهانی سهم عمده‌یی از تولید و فروش جواهرات دارد، ابراز کرد: عمده کشورهای آسیایی صادرکننده مواد اولیه و کشوهای اروپایی وارد‌کننده مواد خام هستند. کشورهای ایران و افغانستان باید از ظرفیت‌های موجود برای فرآوری مواد خام و ایجاد بستر مناسب برای همکاری در آینده استفاده کنند.

سجاد نباتچیان، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت زنجان در این جلسه اظهارکرد: این روزها سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به هزینه بالایی بین 700میلیون ریال تا یک میلیارد ریال نیاز دارد. ماشین‌آلاتی که ساخته می‌شود و در اختیار بشر قرار می‌گیرد تعداد افراد مورد نیاز برای کار را کاهش داده و در پی آن درصد اشتغال نیز کاهش می‎یابد. با توجه به بحران بیکاری، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای افراد امری مهم و قابل تحسین است که امروز در زنجان شاهد آموزش افراد در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و به‌کارگیری آنها در بازار کار هستیم.

وی با اشاره به ظرافت و دقت مورد نیاز در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی بیان کرد: این فعالیت زمینه مناسبی را برای اشتعال خانگی در استان زنجان فراهم می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر