ریشه خشکسالی در توسعه ناپایدار است

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۰۸

پاون

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: استقرار مدیریت مشارکتی در بخش آب کشور می‌تواند ضامن موفقیت ما باشد و این شعاری است که سالیان سال گفته شده است؛ ولی هم‌اکنون باید عملیاتی شود.

رحیم میدانی در ارزیابی عملکرد بخش آب کشور گفت: اتفاق مهمی که در سال 93 افتاد این بود که توانستیم اولویت‌های آب کشور را براساس واقعیت و شرایط موجود منابع آب احصا و شناسایی کنیم؛ به نظر می‌رسد این اولویت‌بندی در سال‌های گذشته درست انجام نشده یا مورد غفلت بود و همین موضوع باعث بحران کنونی آب و ایجاد ناپایداری درکشور شده است. وی افزود: اینکه ما به صورت مرتب از وضعیت منابع آب کشور صحبت می‌کنیم این تصور صحیح نیست که تمام این وضعیت ناشی از خشکسالی است، ریشه این در توسعه ناپایدار است چراکه الزام‌ها و اقتضائات توسعه پایدار را در اولویت مدیریت آب کشور قرار نداده بودیم. میدانی ادامه داد: اینکه هم‌اکنون مشاهده می‌شود کشور با کمیت و کیفیت آب مواجه است فقط از خشکسالی نمی‌‌تواند باشد، خشکسالی یک عامل تشدیدکننده است و اینکه خشکسالی این علایم و نشانه‌ها را بزرگ‌تر کرد، تاکید من این است که نباید عوامل انسانی در بروز این مشکلات به عوامل طبیعی تعمیم داده شود. وی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم حرکت جدیدی در بخش آب کشور شکل گرفته است، افزود: این دولت حمایت ویژه‌یی از بخش آب کشور کرده است به‌ طوری که از آغاز دولت 10جلسه شورای عالی آب تشکیل شده است درحالی که در عمر 12ساله شورای عالی آب فقط 7جلسه برگزار شده بود. مصوبات این شورا جهت‌گیری اصولی بخش آب کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مدیران آب باید متوجه باشند که وظیفه اول آنها طرح‌های عمرانی نیست، وقتی صحبت از توسعه پایدار می‌شود سه موضوع پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی در مدیریت آب مورد تاکید متخصصان این حوزه است.

میدانی توجه ویژه به طرح‌های آبرسانی روستایی کشور در سال جاری را یک اتفاق بزرگ در بخش آب عنوان کرد و گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم هیچگونه ردیف متمرکز برای طرح‌های آبرسانی روستایی وجود نداشت اما در سال اول فعالیت حدود 200میلیارد تومان تامین شد.

وی یادآور شد: با توجه به مشکلات زیادی که در این حوزه وجود دارد، پیگیری جدی برای تامین اعتبار طرح‌های روستایی انجام شد که خوشبختانه با تصویب نمایندگان مجلس مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق دخیره ارزی به این طرح‌ها اختصاص یافت؛ رقم 200میلیارد تومان سال گذشته نیز به 400میلیارد تومان افزایش یافت و این اتفاق خوبی در این بخش بود.

میدانی افزود: در این سال اعتبار خرید تضمینی نیز از 100میلیارد به 400میلیارد رسیده که همه ناشی از این است که جمعی از خبرگان آب کشور در قالب یک اتاق فکر با مرکزیت وزیر نیرو سازماندهی شده‌اند و در همین اتاق فکر این ایده‌ها مطرح شده و پیشنهادهای خوب عملیاتی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر