برای ورود سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۰۳

مدیریت روابط عمومی ایمیدور از باتجربه‌ترین مدیران این حوزه است. علاوه بر این، آقای کرباسیان نیز از مدیران مثال‌زدنی است که هنر روابط عمومی و گفت‌وگو با رسانه‌ها را نیک می‌داند. با این وجود متاسفانه این برای چندمین بار است که مسوول ارتباط با رسانه‌های ایمیدرو عمدا یا سهوا از «تعادل» برای گفت‌وگوهای مطبوعاتی دعوت به عمل نمی‌آورد. این نوشته کوتاه مزید اطلاع مدیریت روابط عمومی نوشته شده است تا ایشان رسیدگی کنند.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو از ارایه 200 طرح سرمایه‌گذاری در اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، کرباسیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ایمیدرو با توجه به جایگاه ویژه بخش معدن و صنایع معدنی در توسعه و اشتغال کشور و نیز اقتصاد مقاومتی، بزرگ‌ترین همایش معدن و صنایع معدنی را با هدف شناسایی این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی طی روزهای دهم و یازدهم خرداد باعنوان اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران (IMIS) برگزار می‌کند. وی افزود: تاکنون 821 نفر از کارشناسان سرمایه‌گذاران و کارشناس برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند و در این میان، 284شرکت ایرانی و خارجی (فنلاند، آلمان، کانادا، ژاپن، سوییس، فرانسه، انگلستان، قزاقستان، ترکیه، رومانی، ارمنستان، روسیه، سوئد، هند، چین و غیره) شرکت کرده‌اند. 73 مدیر و کارشناس ارشد کشورهای خارجی حضور پیدا خواهند کرد. همچنین در حاشیه این همایش، 44 شرکت داخلی و 16شرکت خارجی به ارایه آخرین دستاوردهای خود می‌پردازند.

کرباسیان گفت: برای ورود سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم و در حذب سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب اولویت با «سرمایه‌گذاران داخل»، «ایرانیان خارج از کشور» و سپس «شرکت‌های خارجی» است. به نظر ما با توجه به سرمایه بالای ایرانیان خارج از کشور، چنانچه 5 تا 10درصد این سرمایه وارد کشور شود، رقم قابل توجهی خواهد بود.

اکتشاف ذخایر جدید

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سهم یک درصدی بخش معدن و 5درصدی صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی (GNP) گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه خاورمیانه، این رقم به 16درصد می‌رسد که برای اثر‌گذاری این بخش به عنوان رقیبی در مقابل نفت‌وگاز، نیازمند حمایت‌های ویژه و تصمیمات جدی هستیم. وی ادامه داد: 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و مناطق وسیعی از کشور که هنوز کار اکتشافی روی آن انجام نشده و بدون شک، در صورت اکتشاف، حجم ذخایر کشور از 57میلیارد تن به حدود 70 تا 80میلیارد تن می‌رسد که طی سال 93 با اجرای برنامه اکتشافی صورت گرفته، 250میلیون تن به ذخایر «سنگ آهن»، 200میلیون تن به ذخایر «زغال سنگ» و 30 تن به ذخایر «طلا» در کشور افزوده شد. کرباسیان با بیان اینکه طی سال 93 با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات مالی، 1634میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جذب شده، اظهار کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که اکنون همه طرح‌های ایمیدرو فعال بوده یا درحال بهره‌برداری است. وی ادامه داد: در سال گذشته 412میلیون دلار طرح شامل سیمان ونزوئلا، میله‌گذاری آلومینیوم المهدی، طلای زرشوران و 5 پروژه زیرساختی (برق رسانی و جاده‌سازی) برای معادن کوچک و متوسط به بهره‌برداری رسید.


بهره‌برداری از 10 طرح تا پایان امسال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امسال 10 طرح با سرمایه‌گذاری 372میلیون دلار مشتمل بر افزایش ظرفیت اسکله بندرعباس از 6 به 12 میلیون تن، آنتیموان سیستان و بلوچستان، پایلوت تیتانیوم کهنوج، پایلوت پترولیوم کک، زغال‌شویی سوادکوه، پتاس و خور و بیابانک، سالن ریخت آلومینیوم المهدی، احداث جاده و خطوط انتقال و طرح‌های آهن اسفنجی شادگان و چهارمحال‌وبختیاری به مرحله بهره‌برداری می‌رسند. وی ادامه داد: در سفر اخیر رییس‌جمهور به استان فارس، عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح آلومینیوم کشور با ظرفیت 300هزار تن و نیز نیروگاه 951 مگاواتی برق آغاز شد و با اجرای این طرح، ظرفیت تولید آلومینیوم به حدود 2برابر افزایش پیدا می‌کند.


کاهش خام‌فروشی تا سال 95

کرباسیان با اشاره به برنامه ششم توسعه اقتصادی تصریح کرد: در پایان این برنامه، ظرفیت تولید «فولاد» به 40میلیون تن، «مس کاتد» به 400هزار تن و «آلومینیوم» به 700هزار تن می‌رسد.

وی افزود: اکنون با جدیت، طرح‌های کنسانتره و گندله پیگیری می‌شود و با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان سال 95، نیاز کشور به این محصولات رفع می‌شود و تا حدود زیادی از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می‌شود. همچنین در دیگر مواد معدنی به جز مواد غیر قابل مصرف در کشور، خام فروشی نخواهیم داشت. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه دولت برای بهبود وضعیت صنعت فولاد، اقداماتی نظیر کاهش عوارض صادراتی و تعیین ارز آزاد برای واردات فولاد در نظر گرفته، گفت: در حوزه سنگ آهن، قرار است حقوق دولتی بازنگری شود و کاهش یابد. حق انتفاع معادن بزرگ نیز قرار است ،کاهش یابد. وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به 8میلیون تن گندله، پیشنهاد ما این است که برای صادرات کنسانتره سنگ آهن عوارض تعیین شود.


برگزاری جلسات جذب سرمایه‌گذاری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌های جدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود با ایجاد توافق هسته‌یی، سرمایه‌گذاران زیادی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران حضور یابند. همان‌گونه که اکنون کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند و جلساتی نیز با برخی کشورها همچون هند، کویت، امارات و عمان برای سرمایه‌گذاری داریم. وی ادامه داد: اکنون ال سی 7 طرح فولادی به میزان یک میلیارد و 800 میلیون یورو از سوی چین باز شده و نخستین قسط خود را نیز به تازگی به بانک‌های ایران واریز کرده است.

راهکارهای داخلی برای کاهش اثرات افت قیمت سنگ‌آهن

در رویدادی دیگر، مدیران شرکت‌های سنگ‌آهنی در جلسه مشترک با رییس هیات عامل ایمیدرو راهکارهای داخلی برون‌رفت از چالش فعلی بازار سنگ‌آهن را ارایه کردند. به گزارش ایمیدرو، اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در این نشست که در چارچوب دیدارهای ادواری رییس هیات عامل ایمیدرو با ذی‌نفعان بخش معادن انجام شد، ابتدا با برشمردن شرایط افت تقاضا و کاهش قیمت‌های جهانی در بازار سنگ‌آهن و همچنین نبود چشم‌اندازی روشن برای افزایش قابل توجه نرخ تولیدات معدنی، خواستار توجه وزارت صنعت معدن و تجارت به پیشنهادات خود شدند.


پیشنهادات کوتاه‌مدت و بلندمدت

این پیشنهادات شامل دو دسته اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت است که با مساعدت بخش‌های دولتی زمینه افزایش توان شرکت‌های خصوصی برای مقابله با شرایط فعلی را فراهم و همچنین ادامه حیات تولید، اشتغال و سوددهی شرکت‌های سنگ‌آهنی را تضمین می‌کند. حذف یا کاهش حقوق دولتی معادن، استمهال مناسب حقوق دولتی سال93 و قبل، دریافت نکردن حقوق دولتی مواد معدنی کم‌عیار حمل نشده و غیرقابل فروش، قطع نشدن خدمات دولتی برای معادن بدهکار، آزادسازی قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و‌ حذف عوارض صادراتی کنسانتره ازجمله این پیشنهادات است. همچنین اتخاذ سیاستی مشخص توسط معدنکاران درجهت مشارکت پیمانکاران در سود یا زیان فعالیت‌ها، کاهش هزینه مواد آتش‌زا و هزینه‌های مرتبط با آن، کاهش هزینه و بخشودگی اضافه برداشت معادن و همکاری سازمان امورمالیاتی با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان سنگ‌آهن از برنامه‌هایی است که به اعتقاد روسای شرکت‌های سنگ‌آهنی در کوتاه‌مدت قابلیت اجرایی دارد.

مدیران ارشد حوزه سنگ‌آهن همچنین پیشنهادهای بلندمدتی نیز برای همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی ارایه کردند. این پیشنهادها شامل تاسیس شرکت‌های صادرات محور سنگ‌آهن با هدف برندسازی و بازاریابی و توسعه بازارهای جدید صادراتی، تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌آهن در کشور از طریق مشارکت بخش‌های خصوصی و ایمیدرو، جذب سرمایه‌گذار در معدن با عنایت به افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی، ادغام عمودی معادن سنگ‌آهن با صنعت فولاد و کاهش بیشتر هزینه‌های لجستیک (حمل‌ونقل ریلی و جاده/ بندری) است.


ضرورت گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت و بررسی چشم‌اندازها

مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست بااشاره به راهکارهای فوق که برای ارتقای توان شرکت‌های خصوصی ارایه شده، گفت: «کاهش مصرف و تقاضا برای سنگ‌آهن، کاهش نقدینگی و سوددهی شرکت‌های داخلی را به همراه داشته و در این شرایط به شرکت‌های کوچک فشار بیشتری وارد آمده است.» به گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دیون معوق، بالارفتن هزینه‌های تولید و نبود سیستم منسجم برای تولید، مشکلات شرکت‌های سنگ‌آهن در داخل را مضاعف کرده است.

وی بااشاره به نامگذاری سال‌جاری به‌نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی ازسوی مقام معظم رهبری گفت: «گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت و بررسی چشم‌اندازها می‌تواند به راهکارهای موثری جهت حل مشکلات بینجامد.»در این نشست علیرضا سیاسی‌راد عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن گفت: «امروزه میزان هزینه‌های شرکت‌های سنگ‌آهنی بیش از درآمد آنان شده است که نتیجه آن، تعطیلی شرکت‌های خصوصی این حوزه است و این وضعیت در کرمان، آذربایجان غربی، خراسان‌رضوی، زنجان و برخی استان‌های دیگر مشهود است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر