اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۰۱

لزوم افزایش فعالیت‌های نمایشگاهی در توسعه صادرات

شاتا رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم افزایش فعالیت‌های نمایشگاهی از مجریان برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی خواست تا فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهند و از این طریق به توسعه صادرات کمک کنند. ولی‌الله افخمی‌راد در نشستی با چند نفر از مجریان نمایشگاهی کشور اعلام کرد که سازمان توسعه تجارت در این زمینه نهایت مساعدت را خواهد داشت. وی گفت: سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا هزینه برگزاری نمایشگاه‌ها را نیز کاهش دهد، اگرچه در این مورد هنوز نمی‌توان قولی به فعالان این صنعت داد. افخمی‌راد در مورد اهمیت صنعت نمایشگاهی و جایگاه برگزاری نمایشگاه‌ها در توسعه تجارت کشور به موضوع اعزام نمایندگان برگزارکننده نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برندهای مختلف هر سال نمایندگانی را برای بازاریابی به کشورهای مختلف اعزام می‌کنند اما متاسفانه از آنجا که این نمایندگان اشخاص ثابتی نیستند و هر سال تغییر می‌کنند، نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید.


مردم ایران ۷ برابر اروپایی‌ها برنج می‌خورند

تسنیم آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف برنج در ایران 36.6کیلوگرم در سال است که این رقم ۷ برابر سرانه مصرف در اتحادیه اروپاست. جدیدترین آمار ارایه شده از سوی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی نشان می‌دهد ایرانی‌ها جزو پرمصرف‌ترین‌های گندم و برنج در جهان هستند به طوری که سرانه مصرف گندم در ایران 2.5برابر متوسط سرانه مصرف این محصول در جهان است. هر ایرانی در سال گذشته 167.6کیلوگرم گندم مصرف کرده است درحالی که سرانه مصرف گندم در جهان طی این سال 67.1 کیلوگرم بوده است. براساس این گزارش مصرف گندم در ایران همچنین حدود 2.5برابر کشورهای درحال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته بوده است. متوسط سرانه مصرف گندم درکشورهای درحال توسعه 60 کیلوگرم در سال و این رقم برای کشورهای توسعه‌یافته 96.5کیلوگرم اعلام شده است.


سهم تجارت الکترونیک

کمتر از ۲ درصد

ایلنا رییس اسبق مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: سامانه تدراکات الکترونیکی دولت قادر به پوشش کلیه مزایده‌ها و مناقصه‌ها است. دکتر جعفر محمودی در خصوص سهم تجارت الکترونیک در اقتصاد ایران؛ گفت: هم‌اکنون سهم ایران کمتر از ۲درصد است و دولت‌ها در این خصوص کوتاهی کرده‌اند البته این درصورتی است که در کشور‌های توسعه‌یافته تجارت الکترونیک سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی دارد و درکشوری همانند ترکیه نیز ۸درصد است. وی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای دقیق تجارت الکترونیک در ایران آماده است حتی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز قابل استفاده است اما با توجه به گذشت ۳ سال از ابلاغ هنوز این سامانه مورد توجه جدی قرار نگرفته است و بهتر است وزیر صنعت به این بخش دقیق‌تر نگاه کند.


دیدار مستقیم فعالان اقتصادی ایرانی و اسلواکی

سایت اتاق تهران پس از آنکه هیاتی از بازرگانان ایرانی در تیرماه سال 1393 راهی «براتیسلاوا» پایتخت کشور اسلواکی شدند طی روزهای آتی قرار است هیاتی از تجار این کشور به دعوت اتاق تهران به ایران سفر کنند. این هیات تجاری که برای دیدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و نیز بررسی زمینه‌های همکاری عازم تهران می‌شود از دوم تا نهم خردادماه در ایران حضور دارد. برابر برنامه تعیین شده هیات تجاری براتیسلاوا ساعت 10صبح روز دوشنبه مورخ چهارم خرداد ماه سال جاری در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران برای دیدار با همتایان ایرانی خود حضور خواهد یافت. این دومین هیات تجاری از اسلواکی است که دست‌کم در10سال اخیر به ایران سفر کرده است.


ابلاغ آیین‌نامه اصناف مناطق آزاد تا یک ماه آینده

ایسنا مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مراحل نهایی شدن آیین‌نامه اصناف مناطق آزاد خبر داد و اظهار امیدواری کرد این آیین‌نامه تا اواخر خرداد‌ نهایی و ابلاغ شود. ناصر خرمالی اظهارکرد: متن آیین‌نامه اصناف را تدوین کردیم که باید مطابق قانون توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود. وی تاکید کرد: از دیگر اقدامات مهم در سال جاری بازنگری مقررات بیمه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که پیشنهادات خودمان را در این زمینه آماده کردیم و برای بررسی بیشتر باید بیمه مرکزی آن را مورد بررسی قرار دهد تا در نهایت پس از گذراندن مراحل قانونی هیات وزیران مصوب و ابلاغ شود. به گفته خرمالی مراحل تصویب و ابلاغ این مصوبه حدود سه ماه زمان نیاز دارد.


لزوم نگاه صادراتی به بخش‌های مرزی هرمزگان

ایسنا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: باید نقشه راه جهت توسعه صادرات را مشخص کرده و برای بهبود کسب وکار در استان و گسترش صادرات در مناطق محروم و مرزی تلاش بیشتری داشته باشیم. خلیل قاسمی با اشاره به منابع و ظرفیت‌های صادراتی استان افزود: نگاه ما باید صادراتی باشد و نگاه صادراتی ویژه‌یی در بخش‌های مرزی استان داشته باشیم و از ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر