نباید بازار عراق را از دست بدهیم

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۰۰

درحال حاضر در عراق تولیدی وجود ندارد. تا ۵۰ سال آینده هم پیش‌بینی می‌شود که عراق بازار خوبی برای ایران باشد. در عراق تخم مرغ نطفه‌دار، تخم‌مرغ بدون نطفه، مرغ، گوشت، گوسفند، گوساله، مصالح ساختمانی، لوازم منزل، دارو و هر چیزی که فکر کنید، نیاز است .عضو اتاق بازرگانی وصنایع و معادن و کشاورزی ایران وعراق می‌گوید: صادر‌کنندگان ما باید به سه موضوع توجه کنند. اول اینکه جنس خوب و باکیفیت صادر کنند. دوم اینکه قیمت مناسب را در نظر بگیرند و سوم اینکه تسهیلات و شرایط خوبی را فراهم کنند و البته نظم و حضور خوبی برای حضور در بازار داشته باشند. به این معنی که حضور مستمر داشته باشند، یعنی اگر مشتری بهتر به وجود آمد، مشتری قدیمی را رها نکنند. به گزارش بازرگان نیوز، بهرام سیری، کارشناس و فعال اقتصادی با اشاره به اینکه فرهنگ تجار ما باید به اعتلا برسد، گفت: تکنیک و فرهنگ در تجارت باید در کنار هم قرار گیرند تا تجارت موفقی صورت بگیرد و در نهایت فرهنگ اقتصادی و جایگاه یک کشور نزد دیگر کشورها رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید فضا را برای تجارت باز کند ،گفت: صندوق ضمانت صادرات بانک توسعه صادرات در عراق هیچ جایگاهی ندارد، یعنی حتی دفتر کارگزاری ندارد. مرکز توسعه تجارت ایران در عراق یک اتاق ندارد. یک تاجر ایرانی اگر کاری داشته باشد، نمی‌داند باید به کجا مراجعه کند. می‌گویند معامله درمرزتسویه شود. درصورتی که صرفا این امکان کفایت نمی‌کند برای تجارت. درحال حاضر همه زیرساخت‌های عراق از بین رفته است و ما باید دقت کنیم که به سادگی بازار عراق را از دست ندهیم.

بهرام سیری افزود: بازار عراق باید در عمل هم مهم باشد و اینکه فقط در شعار جذاب باشد روش صحیحی نیست. باید یک متولی پیدا شود برای تسهیل در تجارت. صندوق ضمانت صادرات باید یک خط تجاری باز کند در عراق. بانک توسعه صادرات همکاری کند و به جای نشستن پشت صندلی و روبه‌روی ما در کنار ما تجار بنشیند. این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در حوزه برند‌سازی در تجارت باید فعالیت‌های جدی صورت بدهیم ،گفت: ما باید کالایی را صادر کنیم که از نظر فرهنگی هم با کشور هدف صادراتی ما همخوانی داشته باشد و مغایر فرهنگ آنها نباشد. ترک‌ها یک برند آرد صادر می‌کنند به عراق با نام «کربلا» که این نشان‌دهنده مطالعه و تحقیق آنها بر روی بازار عراق است.

دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر متحد شوند و استان‌های مجاور با کشور عراق را برای تولید انواع کالا فعال و تجهیز کنند و کارخانه‌هایی که به متروکه تبدیل شده‌اند را دوباره زنده کنند و کالاهای تولید را به عراق که کشور همسایه است، تولید کنند که هم باعث اشتغال‌زایی است و هم سرانه تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر