ظریف اتهامات اوباما را فرافکنی خواند

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۸۴

گروه ایران

ماراتن مذاکرات هسته‌یی در فاصله50 روز مانده به موعد نهایی «توافق جامع» هسته‌یی همچنان در وین دنبال می‌شود؛ مذاکره‌کنندگان دوطرف در این دور از گفت‌وگوها به دنبال راهکارهایی برای کاستن از پرانتزهای باقی مانده می‌گردند. مذاکرات برای کم کردن پرانتزهای موجود در حالی پیگیری می‌شود که بیشتر تمرکز تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر معادله لغو تحریم‌های اقتصادی است، طرف مقابل هم بر مسایلی همچون «شفافیت» و «راستی‌آزمایی» تاکید بیشتری دارد. در شرایطی که مخالفان توافق از تمام ابزارهای حقوقی، رسانه‌یی و ارتباطی خود را در راستای به بن‌بست کشاندن مذاکرات به کار گرفته‌اند، بازهم اخباری که از وین به خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود، خوشبینی‌ها از به سرانجام رساندن مذاکرات را افزایش می‌دهد. همزمان با نزدیک شدن به موعد نهایی (10 تیرماه) تلاش برخی از اضلاع تاثیرگذار منطقه‌یی و بین‌المللی با هدف کارشکنی در گفت‌وگوهای هسته‌یی ایران و قدرت‌های بزرگ نیز افزایش یافته است. به گفته سید عباس عراقچی قرار است ،معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا امروز (پنج‌شنبه) ملاقات دو جانبه‌یی با یکدیگر داشته باشند و یک قرار ملاقات هم با هیات چینی در همان روز برگزار می‌شود.

جمع‌بندی مذاکرات در وین

دومین روز مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 به سرپرستی سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و هلگا اشمید معاونان وزیر خارجه ایران و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 از روز گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز شد. معاون وزیر خارجه ایران از دیدار دو جانبه با هیات روسیه خبر داده است که در ادامه با کشورهای اروپایی هم به صورت یک‌جا یا جداگانه دیدارمی شود. هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دو مذاکره قبلی در وین و نیویورک طرف مذاکره‌کننده با ایران از سوی 1+5 بوده است. قرار است در این دور از مذاکرات در وین در پایان، نشستی عمومی با حضور معاونان وزیران خارجه 1+5 و ایران برای جمع‌بندی مذاکرات و نتایج به دست آمده برگزار شود.


واکنش ظریف به اظهارات اوباما

رییس‌جمهور امریکا در آستانه برگزاری نشست کمپ دیوید از تلاش برای حصول توافق با ایران دفاع کرد، اما مدعی شد: کشورهای منطقه حق دارند نسبت به فعالیت‌های ایران نگران باشند. باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه در آستانه برگزاری نشست دو روزه کمپ دیوید با مقامات ارشد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در گفت‌وگو با روزنامه‌ عربی الشرق الاوسط بار دیگر از تلاش‌هایش برای دستیابی به یک توافق هسته‌یی با ایران دفاع کرد. رییس‌جمهور امریکا همچنین درباره‌ آینده توافق هسته‌یی با ایران و تاثیرات آن اظهار کرد: من نمی‌توانم درباره‌ آینده ایران پیش‌بینی انجام دهم اما اگر توانستیم در خصوص مساله‌ هسته‌یی به یک توافق جامع دست پیدا کنیم و تحریم‌ها علیه ایران کمتر شود احتمالا منجر به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در اقتصاد ایران و فرصت‌های بزرگ‌تر برای مردم این کشور می‌شود و اوباما در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادعا کرد که ایران از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند، اظهاراتی که بلافاصله واکنش ظریف را در پی داشت. وزیر خارجه ایران در خصوص اظهارات رییس‌جمهور امریکا در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: صحبت‌های رییس‌جمهور امریکا صرفا تکرار اتهامات بی‌اساس قبلی و برای آرام کردن متحدانشان صورت می‌گیرد. وزیر امور خارجه با مردود دانستن این ادعاها اضافه کرد: امریکا برای راضی کردن متحدان منطقه‌ای‌اش به فرافکنی روی آورده است.


مذاکرات هسته‌ای با طعم فوتبال

شرح مذاکرات روز گذشته را برای نخستین‌بار بعیدی نژاد منتشر کرد. رییس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران روز نخست مذاکره در وین را «خیلی سخت» ارزیابی کرد ولی گفت که این روز دشوار با فریاد فوتبال دوستان اتریشی هنگام تماشای بازی بایرن‌مونیخ و بارسلونا به پایان رسید. مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اعضای هیات ایران برای مذاکرات هسته‌یی امروز بامداد وارد وین شدند. در واقع تمام شب به رفتن به فرودگاه و پرواز شبانه گذشت تا تیم مذاکرات هسته‌یی کار خود را بدون فوت هیچ‌وقتی، از ابتدای روز آغاز کند.»

اتفاقا وقتی مشغول گرفتن اتاق هتل بودیم آقای کلمنت و همکارانش یعنی تیم کارشناسی اتحادیه اروپا نیز همان موقع وارد شدند. هتل ما روبه‌روی محل مذاکرات یعنی هتل کوبورگ قرار دارد و ما بر همین اساس مرتب بین محل مذاکرات و محل اقامت در تردد هستیم، هر چند البته از ترس شکار توسط خبرنگاران، خیلی سریع می‌آییم و سریع می‌رویم. به هر صورت با فاصله کوتاهی پس از ورود و استقرار، مذاکرات از ساعت 10.30 در سطح مدیران و با فاصله کوتاهی کارشناسان شروع شد و تا غروب ادامه یافت. ولی آخر شب که خسته به هتل برمی‌گشتیم، دیدیم جمعیت زیادی در لابی هتل تجمع کرده‌اند و سرو صدای زیاد و پرشوری هم در هتل برپاست. فهمیدیم مردم با شور و حرارت پخش مستقیم مسابقه بایرن‌مونیخ و بارسلونا را از تلویزیون‌های صفحه نمایشی بزرگ دنبال می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر