ایران و عراق از مبارزه با تروریسم تا اتصال خط راه‌آهن

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۸۳

گروه ایران

روسای جمهور دو کشور همسایه ایران و عراق روز گذشته پس از ساعاتی بحث و گفت‌وگو درخصوص آخرین تحولات منطقه‌یی و نیز مسایل فیمابین، در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کردند کنفرانسی که بخش عمده آن به اعلام مواضع طرفین درخصوص مبارزه مشترک با تروریسم، نگرانی از افزایش تنش‌های منطقه‌یی و نیز لزوم تسریع در کشیده شدن و اتصال خط راه‌آهن اختصاص پیدا کرد.


مساله‌ای انسانی به نام یمن

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان گفت: مساله یمن دیگر مساله‌یی منطقه‌یی و سیاسی نیست بلکه مساله‌یی انسانی برای کشورهای منطقه و جهان است. وی تصریح کرد: باید ندای مظلومیت مردم یمن امروز به گوش همه انسان دوستان جهان رسانده شود. روحانی اضافه کرد: ما در زمینه مسایل منطقه‌ای، همفکری‌ها و همکاری‌هایی که باید با یکدیگر داشته باشیم ازجمله مساله امنیت سوریه و مسایل مهمی که امروز در منطقه در حال رخ دادن است مثل یمن گفت‌وگو کردیم. رییس‌جمهوری با یادآوری اینکه امروز شرایط بسیار وخیمی را در یمن شاهدیم، افزود: باید کمک‌هایی به یمن انجام شود و آتش‌بس فوری به معنای واقعی کلمه در یمن برقرار شود.


امنیت عراق، امنیت ایران است

رییس‌جمهوری با بیان اینکه عراق یک کشور واحد و متحد است، اظهار داشت: کسانی که آن سوی دنیا نشسته‌اند و برای آینده عراق خواب‌های آشفته می‌بینند، به آنها می‌گوییم که ملت عراق ملتی واحد است. روحانی تصریح کرد: ملت عراق برای ثبات و انسجام خود به عنوان یک ملت بزرگ، برنامه‌ریزی دارد و اجازه نخواهد داد که کشورهای دیگر برای اختلاف یا تجزیه عراق سخنی بگویند یا تصمیم بگیرند. رییس‌جمهوری، امنیت عراق را امنیت ایران دانست و تصریح کرد که ثبات و امنیت عراق برای ایران بسیار حایزاهمیت است. روحانی اضافه کرد: ایران آماده است در راستای حفظ ثبات، امنیت و مقابله با تروریسم، هر مساعدتی را که دولت عراق بخواهد، انجام دهد. رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ایران و عراق خوب است، گفت: ما امروز برای همکاری‌های بیشتر در زمینه اتصال راه‌آهن، اتصال بزرگراه‌ها، تردد مسافران، تردد کالا و همچنین در زمینه همکاری‌های بیشتر درخصوص مسایل انرژی، نفت، گاز، کشاورزی و صنعت گفت‌وگو کردیم.


حمایت عراق از توافق محتمل هسته‌ای

فواد معصوم رییس‌جمهوری عراق در بخشی از سخنانش درخصوص مذاکرات هسته‌یی گفت: ما مذاکرات هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 را تایید می‌کنیم و اعتقاد داریم وقتی مذاکرات به نتیجه برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد بود و هیچ نیازی وجود ندارد کشوری از این توافق احساس ترس کند.

مبارزه با تروریسم

روحانی سپس به موضوع خطر تروریسم اشاره کرد و اظهار داشت: در مذاکرات‌مان درخصوص خطر تروریسم برای کل منطقه اتفاق نظر داشتیم و اینکه برای مبارزه با تروریسم، باید یک همکاری منطقه‌یی شکل بگیرد. رییس‌جمهوری تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کنند گروه‌های تروریستی ابزاری به نفع سیاست‌های آنها در منطقه است، در اشتباه هستند. روحانی با بیان اینکه ما با عراق به عنوان کشور همسایه و برادر در بسیاری از مسایل مربوط به دو کشور، دارای نظرات نزدیک و مشترک هستیم، افزود: امروز در مذاکرات مشترک در زمینه ثبات و امنیت عراق گفت‌وگو کردیم، ایران در ماه‌های گذشته نیز با همکاری‌های خود این مهم را در عمل به اثبات رسانده است.

رییس‌جمهوری عراق نیز با تاکید بر اینکه داعش علیه تمام طوایف عراقی اعلام جنگ کرد، گفت: داعش نه‌تنها برای ملت عراق بلکه برای تمام ملت‌های منطقه، دشمن به شمار می‌آید. فواد معصوم افزود: مبارزه و جنگ علیه داعش گسترش یافته و امروز نه‌تنها ارتش بلکه بسیج مردمی و داوطلبان و پیشمرگان هم با روحیه واحد علیه داعش می‌جنگند. رییس‌جمهوری عراق بار دیگر از حمایت‌های تمام طرف‌ها که در جنگ علیه داعش از این کشور حمایت کردند، قدردانی کرد. فواد معصوم همچنین از رییس‌جمهوری و دولت و ملت ایران که در همه شرایط در کنار دولت ملت عراق ایستاده است، قدردانی کرد.


خط راه‌آهن خرمشهر - بصره

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبات فیمابین و قرابت فرهنگی و تاریخی دو ملت عراق و ایران اشاره کرد و گفت: امروز وقتی مردم ما به عراق و زیارت عتبات عالیات می‌روند احساس می‌کنند در وطن خودشان هستند و مردم عراق نیز وقتی به شهرهای زیارتی ایران می‌آیند همین احساس را دارند. رییس‌جمهوری با بیان اینکه رفت و آمد مسوولان عالیرتبه دو کشور می‌تواند موجب توسعه همکاری‌ها و استحکام مناسبات فی‌مابین شود، افزود: ما از اینکه روابط اقتصادی دو کشور هر روز رونق بیشتری می‌یابد خرسندیم و خواهان ارتباط و سرمایه‌گذاری بیشتر بخش‌های خصوصی و رفت و آمد ملت‌های دو کشور هستیم. رییس شورای عالی اقتصاد با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی با عراق ادامه داد: ما باید همه مسیرهایی را که به توسعه روابط اقتصادی کمک می‌کند، هموار کنیم و در زمینه احداث راه، راه‌آهن، ایجاد مسیرهای دریایی و همکاری‌های نفت و گاز اقدامات لازم را انجام دهیم. رییس‌جمهوری افزود: اگر راه‌آهن خرمشهر به بصره زودتر متصل شود و کشتی‌های مسافری و تجاری در مسیر دریایی تردد کنند و پروازهای هوایی دو کشور توسعه یابد، شرایط برای شکوفایی اقتصادی دو کشور مهیاتر خواهد شد. روحانی اضافه کرد: باید مسایل مرزی و گمرکی را به گونه‌یی تسهیل کنیم تا رفت و آمد افراد و کالاها به راحتی صورت بگیرد و در این خصوص ایران آماده است تا در بنادر جنوبی واردات و صادرات کالاهای عراقی را تسهیل کنیم. رییس‌جمهوری همچنین گفت: ایران توانایی و آمادگی تامین نیاز عراق به مواد غذایی را دارد و وزرای اقتصادی دولت آماده‌اند تا در زمینه همکاری‌های نفت و گاز، صنعت و کشاورزی، رایزنی‌های لازم با همتایان عراقی خود را برای تسهیل و گشایش در این خطوط انجام دهند. روحانی با تاکید بر اینکه منافع دو کشور در مسایل اقتصادی به هم گره خورده است به کاهش ناعادلانه قیمت نفت و ضرر همه صادرکنندگان از این بابت اشاره کرد و خواستار همفکری و هماهنگی بیشتر برای تعادل بازار شد.


ریزگردها و مذاکرات هسته‌ای

رییس شورای عالی محیط زیست به مساله ریزگردها و آثار آن در دو کشور هم اشاره کرد و گفت: ریزگردها به مشکلی مشترک برای ما و منطقه تبدیل شده و لذا باید همه کشورهای منطقه در این باره به یکدیگر کمک کنند. دکتر روحانی از موضع عراق نسبت به مذاکرات1+5 نیز استقبال کرد و گفت: پایان موفقیت‌آمیز این مذاکرات به نفع همه خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر